برنامه «خنداننده‌شو» جایی را در تلویزیون باز کرده تا همه مدعیان بیایند و مقابل داورانی که مدت‌هاست به‌صورت حرفه‌ای کار کمدی انجام می‌دهند، عرض‌اندام کنند و ثابت کنند که چند مرده حلاج هستند و چقدر می‌توانند بین مردم طرفدار پیدا کنند

وقتی خیلی خوب کپی‌کاری می‌کنیم

قدس آنلاین- خندوانه به سری چهارم رسیده است، ‌این‌گونه برنامه‌سازی و این‌که یک برنامه ترکیبی شبانه بتواند این‌مدت روی آنتن دوام بیاورد و مشتری‌های خاص خودش را هم داشته باشد، نشان می‌دهد مسیری که خندوانه طی کرده، راه درستی بوده و سازندگان آن به‌خصوص کسانی‌که در اتاق فکر آن فعال هستند، هوشمندانه برای یک برنامه که رویکرد اصلی‌اش طنز و کمدی است به‌درستی برنامه‌ریزی می‌کنند. قبل از این برنامه‌هایی مانند رادیو هفت و پیش از آن دو قدم مانده به صبح هم توانسته بودند در جذب مخاطب موفق باشند، با این تفاوت که رویکرد هردوی آن‌ها فرهنگی و هنری بود.

اما آنچه خندوانه را از دیگر برنامه‌ها متمایز می‌کند و برگ‌ برنده آن به‌شمار می‌آید شاید این حفظ آنتن و جذب مخاطب نباشد، بلکه خلاقیت در تهیه آیتم‌ها و بخش‌هایی است که تاکنون مشابه آن در تلویزیون خودمان کم بوده و یا اصلاً نبوده است.

گام اول موفقیت خندوانه حضور عروسک جناب‌خان بود که به پدیده‌ و شخصیت تلویزیونی محبوبی تبدیل شد و توانست نظر خاص و عام را جلب کند. جناب‌خان آنقدر بین مردم طرفدار داشت که بسیاری از کارشناسان و منتقدان برنامه‌های تلویزیونی بر این باور بودند که اگر جناب‌خان از خندوانه جدا شود، رامبد جوان نخواهد توانست خندوانه را روی آنتن نگه دارد. اما جوان و تیم‌ همکارش همه تلاش خود را کردند تا برنامه زمین نخورد که نخورد! هرچند طیف گسترده‌ای از مخاطبان خود را از دست داد. اول چند عروسک آمدند تا جای جناب‌خان را پر کنند، اما آنقدر بی‌مزه و لوس بودند که خیلی زود جایگاه خود را در برنامه از دست دادند. اما خندوانه‌چی‌ها با استفاده از ترفند «خنداننده‌شو» توانستند خندوانه را برای این فصل هم که شده به سرانجام برسانند. «خنداننده‌شو» هرچند کپی‌برداری از برنامه‌های شبکه‌های پرطرفدار دنیاست، اما با محدودیت‌هایی که صداوسیما در ارائه چنین برنامه‌هایی دارد، می‌توان آن را گامی به جلو دانست.

از استندآپ کمدی تا خنداننده‌شو

رامبد جوان و برنامه خندوانه موضوع استندآپ را به تلویزیون ما آوردند و آن را بین مردم جا انداختند؛ برنامه‌ای که در سراسر دنیا طرفداران و اساتید زیادی دارد، اما در کشور ما گمنام و مهجور بود. خندوانه با احتیاط و با آزمون و خطاهای زیادی این بخش را شروع کرد و جایی به اوج رسید که مسابقه‌ای را هم برای آن طراحی و اجرا کرد و مطرح‌ترین کمدین‌های تلویزیون را به این رقابت آورد و حتی اجازه داد خانم‌ها هم در این مسابقه توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند. مسابقه‌ای که بین مردم طرفداران زیادی داشت و در زمان خودش رأی دادن به خنداننده‌ موردنظر و مطرح موجی را در جامعه به راه انداخت که سردمدار آن امیرمهدی ژوله و مهران غفوریان بودند که هر دو ید طولانی در کمدی دارند، چه در نوشتن متن‌های طنز و چه در بازیگری. اما خنداننده‌شو مسابقه‌ای است بین عموم مردم و آن‌هایی که احساس می‌کنند در این زمینه طنز و کمدی توانایی دارند.

تا قبل از «خندوانه» و «خنداننده‌شو» شبکه‌های تلویزیون در زمینه ساخت برنامه‌هایی که کپی‌برداری از شبکه‌های ماهواره‌ای است دست پری داشتند؛ از مسابقات آشپزی گرفته تا خوانندگی و... «خنداننده شو» اما این تازگی را داشت که کمدی بود و همه می‌دانیم که بیشتر مردم کشورمان بر این باورند که طناز هستند و به‌خوبی می‌توانند دیگران را بخندانند. اگر سری به شبکه‌های تلگرامی بزنید حتماً این گفته را تأیید می‌کنید و البته اگر با این گفته هم موافق باشید که خنداندن ایرانی‌ها سخت است، چون معمولاً هر ایرانی خودش را یک طنزپرداز و کمدین می‌داند.

حالا برنامه‌ «خنداننده‌شو» جایی را در تلویزیون باز کرده تا همه مدعیان بیایند و مقابل داورانی که مدت‌هاست به‌صورت حرفه‌ای کار کمدی انجام می‌دهند، عرض‌اندام کنند و ثابت کنند که چند مرده حلاج هستند و چقدر می‌توانند بین مردم طرفدار پیدا کنند.

آن‌هایی که به مرحله نیمه‌نهایی و نهایی این برنامه رسیدند از همه خلاقیت و امکاناتی که در اختیار داشتند استفاده کردند تا بگویند کارشان را بلدند. وقتی چهره‌ای مانند زینب موسوی که پیش از این با راه‌اندازی کانال تلگرام برای خود مخاطبان زیادی رقم زده بود از «خنداننده شو» حذف شد، مردم و داوران این برنامه نشان دادند که به‌صورت جدی شرکت‌کنندگان را رصد می‌کنند و با وسواس امتیاز می‌دهند.

سیاست درکنار نقد اجتماع

از همان اول که رامبد جوان بازیگرانی مانند شقایق دهقان و الیکا عبدالرزاقی را به برنامه استندآپ کمدی دعوت کرد، اعتراض‌ها هم شروع شد که این برنامه به ابتذال نزدیک شده است! «خنداننده‌شو» هم با حضور شرکت‌کنندگان خانم به‌خصوص زینب موسوی و مریم کشفی از این انتقادات دور نماند. برخی صحبت‌های «موسوی» جلف ارزیابی شد و انتقادهایی هم به «کشفی» شد که تا مرحله نیمه نهایی هم پیش آمد و از همه توانش استفاده کرد تا به‌عنوان برگزیده اعلام شود. او گاهی جملاتی را به زبان می‌آورد و آن‌ها را بازی می‌کرد که برخی به آن لقب لودگی و ابتذال می‌دهند و دوست ندارند این‌گونه اجراها را از یک خانم در تلویزیون ببینند، اما خندوانه‌ای‌ها معتقدند باید از جایی ورود متفاوت خانم‌ها به برنامه‌های کمدی باز شود و رامبد جوان و خندوانه با تجربه‌ای که دارند می‌توانند جاده‌صاف‌کن خوبی باشند. شرکت‌کنندگان خنداننده‌شو در چند هفته اخیر نشان دادند که با اتفاقات سیاسی و اجتماعی بیگانه نیستند و به‌خوبی می‌توانند از آن‌ها برای همراهی مردم استفاده کنند. شوخی با گفته‌های ردوبدل‌شده زمان انتخابات ریاست جمهوری و اتفاقاتی مانند خطای پزشکی نام این شرکت‌کنندگان را به شبکه‌های اجتماعی و مجازی آورد که در موفقیت آن‌ها سهم زیادی داشت.

خنداننده‌شو را هم می‌توان از موضوعاتی دانست که رامبد جوان ریسک کرد و پشت آن را گرفت تا در بین عموم مردم و شاید دیگر برنامه‌های تلویزیونی جا باز کند و دریچه‌ای شود، راهی شود برای خلاقیت بیشتر در ساخت برنامه‌های تلویزیونیِ هرچند کپی‌برداری‌شده از برنامه‌های ماهواره‌ای.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.