در حالی که بسیاری از مردم، کارشناسان و مقامات افغان نسبت به دخالت‌های عربستان در منطقه نگرانند، گروه طالبان نیز با اشاره به اظهارات سفارت این کشور در کابل درباره اختلاف امارات و قطر اعلام کرد که عربستان نقش مثبت در افغانستان ایفا کند.

عربستان نقش سازنده در افغانستان ایفا کند

به گزارش قدس آنلاین،  گروه طالبان در پی اظهارات اخیر سفارت عربستان در کابل اعلام کرد که دفتر سیاسی این گروه در قطر تنها برای حل مسائل سیاسی افغانستان باز شده است.

این گروه با انتشار بیانیه‌ای خواستار ایفای نقش سازنده عربستان سعودی در افغانستان شد.

در بیانیه طالبان همچنین آمده است که نیروهای خارجی باید از افغانستان خارج شوند.

این بیانیه در حالی منتشر شده است که اخیرا «نیویورک‌تایمز» در گزارشی نوشته بود: امارات متحده عربی با قطر بر سر میزبانی از دفتر سیای طالبان رقابت می‌کرده است.

ایمیل‌های منتشر شده از حساب شخصی سفیر امارات در واشنگتن نشان می‌دهند که وی پس از ایجاد دفتر طالبان در دوحه و ناکامی برای ایجاد این دفتر در امارات حتی مورد توبیخ وزیر خارجه کشورش قرار گرفته است.

برخی از مقامات آمریکایی با تائید این موضوع تصریح کردند که هم اماراتی‌ها و هم قطری‌ها با هدف بهبود جایگاه خود در منطقه به عنوان بازیگران بین‌المللی، تلاش می‌کردند تا دفتر طالبان را در کشور خود باز کنند، اماهیچ یک آنها تمایلی به میزبانی همدیگر در گفت‌وگوهای صلح افغانستان نداشتند.

دفتر سیاسی قطر به منظور آغاز گفت‌وگوهای صلح بین دولت کرزی و گروه طالبان در دوحه گشایش یافته بود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.