بجنورد- با آغاز سفرهای تابستانی بسیاری از افراد گذراندن در باغ ها و استراحت در زیر سایه های درختان را به سایر مکان ها ترجیح می دهند که متاسفانه برخی در حفاظت از درختان و جنگل ها غافل هستند و با شکستن و قطع شاخه ها و آتش زدن، ظلمی بزرگی به نسل های آینده می کنند به گونه ای که این غفلت ها از ابتدای امسال تاکنون،۱۹ هکتار از اراضی ملی خراسان شمالی را به آتش کشیده است.

جنگل هایی که به سیخ می کشیم/ مرگ درختان هیرکانی در آتش بی توجهی

قدس آنلاین-گروه استان ها: شهرستان مانه و سملقان به مرکزیت شهر«آشخانه» با وسعتی حدود ۶۰۰۰ کیلومترمربع در ورودی غربی استان خراسان شمالی و در مرز استان گلستان واقع‌شده است.

این شهرستان که در مسیر اصلی مشهد به شمال کشور قرار دارد، دروازه غربی خراسان شمالی محسوب می‌شود و رطوبت نسبتاً بالا و چشمه‌های جوشان آن، باعث ایجاد جنگل‌های انبوه و مراتع سرسبز در نوار جنوبی شهرستان و دامنه‌های رشته‌کوه «یایمان داغی» و «بزداغی» شده است.

طبیعت سرسبز این استان موجب شده تا همه‌ساله بویژه در فصل تابستان جمعیت بسیاری از مسافران داخلی و خارجی برای بهره‌گیری از این طبیعت به این استان سرازیر شوند و این موضوع خود سرآغاز بسیاری از مشکلات است!

گفتنی است با توجه به آغاز سفرهای تابستانی بسیاری از افراد گذراندن در باغ‌ها و استراحت در زیر سایه‌های درختان را به سایر مکان‌ها ترجیح می‌دهند که متأسفانه برخی در حفاظت از درختان و جنگل‌ها غافل هستند و با شکستن و قطع شاخه‌ها و آتش زدن برای تهیه کباب جنگل‌ها را به سیخ می‌کشند، به‌گونه‌ای که این غفلت‌ها از ابتدای امسال تاکنون،۱۹ هکتار از اراضی ملی خراسان شمالی را به آتش کشیده است!

همیشه پای یک انسان در میان است

هرگاه صحبت از آتش و غفلت و بی‌توجهی می‌شود ناخودآگاه عامل انسانی قد علم می‌کند تا آنجا که مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی یکی از اصلی‌ترین عوامل آتش‌سوزی جنگل‌های استان را عامل انسانی خطاب می‌کند.

حسین عظیمی اظهار می‌کند: ۳۷هکتار از مراتع و منابع طبیعی استان خراسان شمالی از ابتدای سال ۹۶ تا پاپان تیرماه دچار آتش‌سوزی شدند که افزایش دما و عامل انسانی تنها مقصر اصلی این حوادث بوده است.

وی با اشاره به این موضوع که آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی خراسان شمالی چهار برابر افزایش‌یافته است، ادامه می‌دهد: متأسفانه بسیاری از گردشگران که برای استراحت به دامان این طبیعت پای می‌گذارند پس از برافروختن آتش و بی‌توجهی از این موضوع که شاید جرقه‌ای منجر به نابودی منابع طبیعی و ثروت ملی ‌شود، آتش را رها و از خاموش کردن آن دریغ می‌کنند!

تفریح به قیمت تخریب ثروت ملی

فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با یادآوری خاطرات تلخ ماه گذشته در خصوص آتش‌سوزی اراضی نیمه جنگلی چخماق لو شهرستان مانه و سملقان واقع در غرب این استان و از بین رفتن افزون بر ۱۰ هکتار جنگل می‌گوید: علت این آتش‌سوزی که به‌واسطه آن حجم عظیمی از جنگل‌های استان خسارت دید سرایت آتش‌سوزی از اراضی کشاورزی به اراضی ملی بود.

سرهنگ موسی‌الرضا حیاتی با اشاره به اینکه همزمان با آغاز موج سفرها و همچنین برداشت محصولات تعداد آتش‌سوزی‌ها نیز رو به افزایش می‌گذارد، ادامه می‌دهد: متأسفانه برخی از هموطنان ما به دلیل بی‌توجهی از درختان برای تاب‌بازی استفاده می‌کنند و یا ته سیگار خود را در طبیعت رها می‌کنند، غافل از اینکه همین موارد بی‌اهمیت در نهایت ثروت ملی را دود می‌کند.

وی اشاره‌ای به شماره تماس ۱۵۰۴ می‌کند و ادامه می‌دهد: این شماره تماس به شهروندان این امکان را می‌دهد تا در صورت لزوم حادثه آتش‌سوزی را اطلاع دهند و مانع پیشرفت آتش شوند.

متأسفانه برخی از هموطنان ما به دلیل بی‌توجهی از درختان برای تاب‌بازی استفاده می‌کنند و یا ته سیگار خود را در طبیعت رها می‌کنند، غافل از اینکه همین موارد بی‌اهمیت در نهایت ثروت ملی را دود می‌کند.

تهدید جنگل‌های هیرکانی

گذشته از افزایش تعداد آتش‌سوزی‌ها حالا خبرها حکایت از انتشار بیماری زغالی بلوط در جنگل‌های هیرکانی در منطقه «مانه» و «سملقان» دارد.

تنش‌های آبی مکرر در طی سال‌های گذشته موجب شده تا درختان بلوط هرروز ضعیف‌تر شده و در برابر بیماری‌هایی ازجمله قارچی زغالی ناتوان شوند.

گونه‌های اصلی جنگل‌های هیرکانی استان شامل گونه‌هایی همچون بلوط، زبان‌گنجشک، افرا شیردار، کچف، داغ داغان، سیاه تلو، زرشک و چنار است و باوجوداینکه این مناطق جنگلی در شهرستان مانه و سملقان، ذخایر ارزشمند به شمار می‌رود و به لحاظ اکولوژیکی ژنتیکی گردشگری از حساسیت زیادی برخوردار است؛ اما تنها راه درمان آن‌ها کوره است.

مبارزه با آفت

رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی در این زمینه می‌گوید: تنها راه کنترل بیماری، معدوم‌سازی پایه‌ای آلوده است و با این روش تلاش می‌شود تا بیماری به سایر نقاط جنگلی تسری پیدا نکند.

اصغر سمیعی تصریح می‌کند: برای کنترل زغالی بلوط، پایه‌های آلوده شناسایی‌شده و قطع می‌شوند و در کوره‌هایی سوزانده می‌شوند.

وی درباره علت بروز بیماری زغالی بلوط گفت: درختان بلوط در جنگل‌های استان طی سال‌های گذشته بر اثر خشک‌سالی و تنش‌های بی‌آبی دچار ضعف شده و در برابر بیماری ضعیف شده‌اند.

وی می گوید:  پارسال نیز ۴۰۰ هکتار از جنگل‌های بلوط استان به بیماری قارچی زغالی بلوط آلوده شد که مبارزه در سطح ۵۰ هکتار به روش معدوم‌سازی پایه‌های آلوده، انجام شد و بر اساس این گزارش، سطح آلوده به این بیماری در جنگل‌های استان در مقایسه با پارسال کمتر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.