۱۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 553829

آقای دکتر ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی بتازگی در آخرین روز عمر دولت یازدهم که اغلب وزیران با تردید درباره ادامه خدمت خود در دولت دوازدهم سخن می‌گویند در کمال صراحت فرمودند: « دوران خدمت من در بانک مرکزی هنوز پایان نیافته و قرار است در این پست کماکان خدمت کنم».

قدس آنلاین- آقای دکتر ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی بتازگی در آخرین روز عمر دولت یازدهم که اغلب وزیران با تردید درباره ادامه خدمت خود در دولت دوازدهم سخن می‌گویند در کمال صراحت فرمودند: «دوران خدمت من در بانک مرکزی هنوز پایان نیافته و قرار است در این پست کماکان خدمت کنم». سیف، در حالی که اخیراً دستور داده بود حدود ۵۰۰ هزار فقره وام ازدواج برای زوجین جوان با هزینه‌ای حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان تخصیص داده شود، یکی از روزنامه‌ها روز پنجشنبه، ۱۲ مرداد با تیتر بزرگ اطلاع داد بر خلاف اظهارات رئیس کل بانک مرکزی وام ازدواج در دست انداز افتاده است.

این روزنامه نوشت بانک‌ها از پرداخت وام ازدواج خودداری می‌کنند؛ همین بانک‌ها که از اعطای وام‌های ۱۰ میلیون تومانی به بهانه‌های مختلف سرباز می‌زنند، وام‌های کلان به افراد خاصی بدون هیچ قید و شرطی پرداخت می‌کنند.

آقای سیف چندی پیش با سر و صدای زیادی طرح‌های ضربتی اعطای وام به مزدوجین را اعلام کرد.

این همه بانک به بهانه ضرورت دو ضامن کارمند دولت، مردم را در پیچ و خم راهروهای ادارات خود می‌دوانند، مشکل می‌تراشند و دو ضامن معتبر و وثیقه می‌خواهند. جایگزین‌های تعیین شده به وسیله بانک مرکزی را قبول نمی‌کنند، البته چهار شماره تلفن برای پاسخگویی به مردم تعیین شده ولی به مصداقی «شاد می‌بخشد، شیخ علیخان نمی‌بخشد» (منظور شاه سلیمان صفوی و شیخعلی خان زنگنه صدراعظم او).

حال که آقای ولی الله سیف از موضع قبلی خود عقب نشینی کرده و قصد دارد مشکل ازدواج جوانان را تا حدودی حل کند، بعضی از بانک‌ها از خر شیطان پایین نمی‌آیند و متقاضیان را سر می‌دوانند. چند روز پیش در فضای مجازی دیدم عده‌ای از خریداران فازهای آخر مسکن مهر که چند سال است اقساط خود را پرداخته‌اند در پردیس مهر اجتماع کرده از تحویل ندادن آپارتمان‌های مسکن مهر شکایت و ندبه و زاری می‌کردند و باز جایی خواندم عده‌ای از دلالان به بهانه اینکه این اراضی مشکل دارد، خواهان حق چای و شیرینی گزافی از مردم شده‌اند که ۵۰۰۰ از متقاضیان می‌گفتند حق چای و شیرینی مطالبه شده به قدری گزاف است که یارای پرداخت آن را ندارند!

چقدر خوب بود آقای آخوندی، وزیر راه و شهرسازی شخصاً به محل می‌رفت و مشکل این مردم مظلوم بی‌خانمان را حل می‌کرد و همان طور که ضربه محکمی به خبرنگار صدا و سیما زد و میکروفن را از دست او گرفت و پرت کرد، شال و کلاه کرده، سری به شهرک پردیس مهر بزند، اجازه دهد این ۵۰۰۰ متقاضی مسکن که پول داده‌اند اما کارشکنی‌ها مانع رسیدن آنان به منازلشان می‌شود، دور او را بگیرند. مستدعیات خود را به عرض برسانند و دکتر آخوندی با حمایت از ایشان سیلی محکمی به گوش چاق و متورم دلالان بی‌وجدان مفتخوار بی‌غیرت بزند. اما جناب سیف که قول قطعی داده تا پایان شهریور صف متقاضیان ازدواج تمام خواهد شد، باید از ظاهر شدن در میان مردم نترسد.

شنیده‌ام تعدادی از مؤسسات، ساماندهی شده و به چند بانک سپرده شده‌اند. خوب است ایشان به صف متقاضیان سر می‌زده، دست چند تن از آن‌ها را گرفته جلوی میز رئیس شعبه‌های کارشکن و اخمو برده، بپرسد با این دستور من به عنوان بالاترین مقام بانکی کشور چرا موش می‌دوانید و مردم را آلاخون والاخون و ناامید می‌کنید؟

ایشان فرموده‌اند من باز هم در این پست خواهم ماند. خیلی هم تأکید کرده‌اند که سایه‌شان مستدام است.

نمی‌دانم چرا یاد شاهزاده عبدالمجید میرزا عین الدوله افتادم که ابتدا در اندرونی و بیرونی مظفرالدین میرزا ولیعهد خدمت می‌کرد. مدتی امور دواب ولیعهد با ایشان بود. سپس وقتی مظفرالدین میرزا شاه شد با ایشان به تهران آمد و در دربار خدمت می‌کرد و صاحب چندین پست مهم درباری بود.

پس از برکناری اتابک امین السلطان در نهایت حیرت عموم صدراعظم شد. یک سفر آخر با شاه به اروپا رفت. بسیار خشن و بی‌ملاحظه بود. کما اینکه شدت عمل و خشونت و بی‌اعتنایی او سبب بروز جنبش عدالت خواهی و سپس مشروطه شد. او دستور داد کشیک چیان و تفنگداران حکومتی به مردم شلیک کنند. علماءالدوله حاکم تهران به دستور او تجار قند را به چوب بست و سپس به آنان چلوکباب داد، در هر حال عین الدوله پس از برکناری از صدراعظمی باز هم با سبیل‌های سفید آخته خود مشاغل مهمی داشت.

در دولت مشروطه بارها رئیس الوزرا و وزیر شد و مظهر بی‌اعتنایی به مردم و خشونت بود. در دوران ریاست وزرا وقتی که عبدالله مستوفی مسئول امور غله تهران علیه او صحبت کرد و نظرات وی را نادرست نامید به تلفنچی هیئت وزیران دستور داد بزن پس گردنش. همین آدم در اواخر عمر بسیار مرد متواضع و مظلومی شده بود؛ زیرا فهمیده بود میز دولتی در ایران دائمی نیست و باید مردمداری کرد و به مردم احترام گذاشت.

من شنیده بودم آقای سیف رفتنی است و قرار است دکتر طهماسب مظاهری رئیس کل بانک مرکزی در دولت دوازدهم شود.

حال که این اتفاق میمنت بار روی نداده است آقای دکتر سیف مشکل صندوق قرض الحسنه را حل کند. اگر ایشان مسئله وام‌های ازدواج را حل کند نام نیکی از خود باقی خواهد گذاشت و همه او را دعا خواهند کرد.

چقدر خوب است جناب سیف تکلیف همه صندوق‌های قرض الحسنه و اعتباری را روشن کرده و مردم را از تجمع و نفرین و فریاد و استغاثه که در فضای مجازی منعکس می‌شود و برای آبروی کشور مفید نیست، بازدارد.

من وقتی شیون‌ها و ناله‌ها و نفرین‌های آن پیرزن مال از دست داده در شکایت از مؤسسه کاسپین را در فضای اجتماعی می‌شنیدم و می‌دیدم باور کنید به جای آقای دکتر ولی الله سیف لرزیدم و نگران شدم که درست است ایشان مجوزی صادر کند که نتیجه آن کلاهبرداری مشتی شیاد بی‌وجدان باشد و مردم که به اعتبار امضای ایشان هستی و دارایی خود را سپرده گذاری و سرمایه‌گذاری کرده‌اند، ایشان را مورد لعن و نفرین قرار دهند و از فردای قیامت بر حذرشان دارند؟

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فریب خورده تانک مرکزی ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    نوشته هایتان طلوع حقیقت و بیان دردهای کسانی است که نمی توانند بگویند و فریادشایشان در هیاهوی شهر گم می شود استادارجمند، فرزندوطن ۱۷ مرداد روز فرهیختگانی چون شماست. این روز بر شما و همکانتان مبارک. اردتمند جناب عالی سپرده گذاران کاسپین
  • سپرده گذار ۱۴:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    معرفی مجدد سیف بعنوان رئیس بانک مرکزی دهن کجی بزرگی به مردم و مجلس است و نمایندگان باید فارغ از هر حزب و گروهی با تمام قوا با آن مقابله کنند و آقای روحانی را که در روزهای قبل از انتخابات مشکل سپرده گذاران کاسپین را مشکلی کوچک مینامید ولی تا کنون در حل آن درمانده شده را برای پاسخگویی به مجلس بکشند. حق و حقوق مردم به تاراج رفته و رئیس بانک مرکزی دروغ تحویل رسانه ها میدهد وزیر اقتصاد می گوید به من ربطی ندارد و رئیس جمهور که با رای این مردم مجدداً تائید شده نیز ساکت نشسته و نظارگر بدبختی مردمی است که به او اعتماد کردند.
  • بیچاره شده کاسپین ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۱۷
    1 0
    احسنت بر صاحب این قلم این سیف بی تدبیر هزاران خانواده رو به خاک سیاه نشونده و متاسفانه بی مسوولیتی و دروغگویی وی باعث رنجش خیلی از هموطنانمان شده ابقای وی یعنی دهن کجی روحانی به مردم