مشهد-شهردار منطقه ثامن مشهد گفت: ۳ و نیم میلیارد تومان هزینه بازسازی خانه داروغه در مشهد شده است.

۳ و نیم میلیاردتومان برای بازسازی خانه داروغه مشهد هزینه شد

به گزارش قدس آنلاین، محمود عیدی در نشستی خبری که در اتاق جلسات شهرداری منطقه ثامن مشهد برگزار شد، اظهار داشت: از عمده‌ترین اقدامات انجام شده به‌تسهیل امورات جاری شهرداری  نظیر وظایف خدمات‌رسانی و خدمات شهری اختصاص دارد که به خوبی دنبال می‌شود.  

وی درباره طرح بهسازی و نوسازی بافت فرسوده پیرامون حرم مطهر رضوی افزود: طرح منطقه ثامن از ۲۰ سال پیش تهیه شده است اما هنوز نتوانستیم بیش از ۵۰ درصد خدمات عمومی آن در زمینه معابر، ره‌باغ‌ها و غیره را تامین کنیم‌.  

شهردار منطقه ثامن شهرداری مشهد با بیان اینکه عمده درآمد شهرداری در ارتباط با زمین و مسکن است، تصریح می‌کند: وقتی طرح منطقه ثامن نوشته می‌شود تراز این منطقه، صفر در نظر گرفته می‌شود بدین معنی که یک منطقه خودگردان باشد و اجرای طرح باید براساس درآمدهای خود منطقه تامین شود که معایبی به همراه داشته است.  

عیدی با اشاره به اینکه اولویت اقدامات بر بازگشایی و اصلاح معابر گذاشته شده است، گفت: روگذر قطاع ۴ مابین خیابان نواب تا میدان شهدای حج پیشرفت خوبی داشته و امیدواریم تا اوایل شهریور آن را افتتاح کنیم  تا ترافیک به‌ویژه خیابان نواب روان‌تر شود. 

وی ادامه داد: علاوه‌بر روگذر شارستان قطاع ۴ که تا اوایل شهریور به بهره‌برداری می‌رسد سال گذشته نیز روگذر شارستان قطاع ۳ (میدان امر به معروف به خیابان نواب) کامل شده و به بهره‌برداری رسیده است.

شهردار منطقه ثامن شهرداری مشهد تصریح کرد: از دیگر اقدامات انجام شده فروش ۴۰۰ میلیارد تومان اوراق مشارکت و برنامه‌ریزی و مدیریت برای جذب اوراق بوده است. 

عیدی با بیان این که میزان پایین مشارکت مردم در تهیه طرح اولیه ایراد عمده این طرح بوده است، افزود: منطقه ثامن بافت فرسوده‌ای داشت که در شان حرم مطهر رضوی نبود بنابراین تدبیری می‌شود که بتواند ۱۲۰ هزار نفر شب‌خواب و ۵۰ هزار نفر ساکن را دربرگیرد در این طرح اولیه اولویت به زائران و سپس ساکنین قرار گرفته بود که اکنون در عمده‌ترین تغییر در طرح جدید ۷۵ هزارشب‌خواب و ۲۰ هزار ساکن در نظر گرفته شده که نشان از  کاهش تراکم‌ها دارد. 

وی درباره اختلافات با میراث فرهنگی در زمینه آثار تاریخی منطقه ثامن گفت: مقدمات طرح منطقه ثامن که در سال ۷۴ در حال تهیه بوده است میراث فرهنگی فقط ۴ اثر را به عنوان اثر تاریخی معرفی کرد که در خلال تهیه تبدیل به ۳۷ اثر می‌شود اما باوجود اینکه گفتیم که میراث فرهنگی خانه‌های ثبتی و در دست ثبت اعلام کند بازهم مواردی بوده است که در حین اجرای طرح به عنوان اثر تاریخی مطرح کردند. 

شهردار منطقه ثامن خاطرنشان کرد: در منطقه ثامن یک متر بافت تاریخی ثبت شده نداریم و هرچه ثبت شده اثر ثبت شده است اما در مکاتبات عنوان بافت تاریخی به‌کار می‌رود و مشکلاتی به همراه دارد.

عیدی با بیان اینکه ۳.۵ میلیارد تومان هزینه بازسازی خانه داروغه شده است، افزود: شهرداری ثامن همواره به حفظ خانه‌های تاریخی منطقه توجه داشته و در حد توانش برای تملک و بهسازی آثار و خانه‌های تاریخی هزینه و اقدام کرده است علاوه بر آن در یک سال و نیم گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ متر از مساجد با تغییر طرح، تثبیت شده است. 

وی ادامه داد: درباره خانه امیری توافقی با شهرداری، میراث و سرمایه‌گذار طرح انجام شد مبنی براینکه خانه حفظ شود و حیاط خانه به عنوان پیاده‌رو استفاده شود اما مدیرکل جدید میراث مخالفت می‌کند. 

شهردار منطقه ثامن تصریح کرد: تقریبا تمامی مالکین این خانه‌ها به دنبال این هستند خانه‌ها را از ثبت در بیاورند و هزینه اینکه ما می‌خواهیم فرهنگ کشور حفظ شود را فقط باید مالک بپردازد. 

عیدی با اشاره به اینکه ۳.۵ میلیون تومان هزینه تملک هر متر در منطقه است، گفت: مساحت قطاع ۴ منطقه ثامن ۵۰ هزار متر مربع است که ۱۷۵ میلیارد تومان هزینه تملک در این قطاع شده است. 

وی با اشاره به نامه ۲۱۳ نماینده مجلس درباره منطقه ثامن گفت: برنامه ششم و بودجه سال ۹۶ تنظیم شد اما فکری به حال منطقه ثامن نکردند از افرادی که صاحب سمت و مسئولیت هستند انتظار داریم علاوه‌بر دغدغه داشتن، کمکی نیز بکنند اما هیچکدام اقدام عملی مفید انجام ندادند. 

مشاور شهردار مشهد با بیان این که در تمام دولت‌ها مصوباتی برای منطقه ثامن بوده اما عملیاتی نشده است، افزود: مجموع مصوبات هیئت دولت برای منطقه ثامن بالغ بر ۳-۲  هزار میلیارد تومان است اما تنها ۳۵ میلیارد تومان سود اوراق مشارکت در دولت نهم و دهم پرداخته شده است‌.

سید محسن رهنما معاون اجرایی شهردار منطقه ثامن درباره رسیدگی به متکدیان در منطقه اظهار داشت: در سال ۷۸ آئین‌نامه در هیئت دولت برای جمع‌آوری متکدیان تهیه شد که براساس آن مسئولیت ساماندهی متکدیان به فرماندهی‌ها داده شده و مسئولیت جمع‌آوری و اردوگاهی آنها به شهرداری سپرده شده و پس از آن وظایف سایر دستگاه‌ها نظیر بهزیستی، فنی حرفه‌ای و غیره مطرح شده است. 

وی افزود: در منطقه ثامن در شبانه روز به طور میانگین ۸ متکدی جمع‌آوری و به خانه سبز منتقل شده اما موردی داشتیم فردی که ۱۶ بار به خانه سبز برده شده و دوباره تکدی‌گری را دنبال کرده که این موارد بسیار امری پرزحمت و هزینه‌آور برای همکاران ما است.

رهنما با اشاره به پیگیری پروژه‌ها باغ‌بام‌ها در منطقه ثامن گفت: در راستای رسیدگی به مشکلات سرانه پایین فضای سبز و کمبود زمین در منطقه، کارگروهی برای پیگیری احداث باغ‌بام‌ها تشکیل شده و براساس بررسی‌های انجام شده ۱۴ هزار متر مربع ملزم به احداث باغ‌بام شده‌اند که ۴ هزار و ۵۰۰ مترمربع در قالب ۴ پروژه باغ‌بام احداث شده است. 

مهدی عرفانیان معاون شهرسازی شهردار ثامن درباره ساختمان‌های پرخطر در منطقه ثامن گفت: ۴۰ اخطار صادر شده که مالکان ۳ ماه فرصت دارند از تاریخ ابلاغ اقدامات لازم را انجام دهند.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.