یک رسانه آمریکا در تحلیلی اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا را نقض صریح تعهدات آمریکا در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ توصیف کرده است.

اظهارات ترامپ نقض صریح برجام است

به گزارش قدس آنلاین، یک رسانه آمریکایی در گزارشی اظهارات «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ را نقض «صریح» توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵ دانسته است. 

سخنگوی کاخ سفید ماه گذشته گفت «دونالد ترامپ» در رایزنی با سران ده‌ها کشور در نشست گروه ۲۰ بر ضرورت عدم انجام تجارت با ایران تأکید کرده است.

«سندرز» گفت: «رئیس‌جمهور هنگام رایزنی با سران ده‌ها کشور بر لزوم اتحاد کشورها برای قطع منابع مالی، سرزمینی و ایدئولوژیکی تروریست‌ها تأکید کرد... و همچنین بر لزوم اجتناب از داشتن مراودات تجاری با کشورهایی که از تروریسم حمایت می‌کنند، به ویژه ایران.»

این اظهارات در حالی مطرح شده که دولت آمریکا به موجب بند ۲۹ توافق هسته‌ای با ایران و گروه ۱+۵ به اجتناب از اتحاذ سیاست‌هایی جهت جلوگیری از عادی‌سازی تجارت با ایران ملزم می‌کند. 

در بند ۲۹ برجام آمده است: «اتحادیه اروپایی و دولتهای عضو و همچنین ایالات متحده، منطبق با قوانین خود، از هرگونه سیاست با هدف خاص تأثیرگذاری خصمانه و مستقیم بر عادی‌سازی تجارت و روابط اقتصادی با ایران، در تعارض با تعهداتشان مبنی بر عدم اخلال در اجرای موفقیت آمیز این برجام خودداری خواهند کرد».

پایگاه «ووکس‌نیوز» به نقل از «ریچاد نفیو»، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا که از او به عنوان معمار تحریم‌های ایران یاد می‌شود این اظهارات ترامپ را نقض صریح برجام دانسته است. 

نفیو می‌گوید: «اگر او در نشست گروه ۲۰ دور گشته و گفته که با ایران تجارت نکنید ایرانی‌ها دلیلی منطقی برای اعتراض دارند. این صراحتاً نقض روح برجام است. با خواندن ساده متو توافق، من می‌توانم بگویم که این کار، نقض تعهدات ما است.»

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.