دیروز رئیس دولت دوازدهم، اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد که نام «سید محمد بطحایی» نیز به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده می‌شود.

مشق نانوشته روی تخته سیاه مدرسه

به گزارش قدس آنلاین، دیروز رئیس دولت دوازدهم، اسامی ۱۷ نفر از وزرای پیشنهادی را به مجلس معرفی کرد که نام «سید محمد بطحایی» نیز به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دیده می‌شود.

البته تا چند روز پیش نام علی زرافشان (معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش) به عنوان گزینه پیشنهادی دولت برای آموزش و پرورش مطرح بود اما برخی نمایندگان مجلس عنوان می‌کردند که این گزینه پیشنهادی، شانسی برای رأی اعتماد ندارد!

* نگاهی به سوابق وزیر پیشنهادی

به‌دنبال این موضوع، «محمد بطحایی» معاون پیشین توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش که در دوره وزارت علی اصغر فانی در وزارت آموزش و پرورش مشغول به کار بود از سوی رییس‌جمهور به عنوان گزینه پیشنهادی وزارت آموزش و پرورش معرفی شد. وی پس از برکناری فانی تا معرفی وزیر جدید، مدتی به عنوان سرپرست آموزش و پرورش فعالیت کرد.

«بطحایی» در خردادماه سال ۱۳۴۲ در تهران متولد شد. وی دارای مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی با گرایش مدیریت مالی و دکترای مدیریت آموزشی با گرایش اقتصادسنجی است.

بخشی از سوابق کاری «بطحایی» بدین شرح است: سابقه تدریس و مربی تربیتی و انجام کارهای اداری در سطوح مختلف آموزش و پرورش، معاون دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش، عضو مؤثر کمیته‌ها و شوراهای تخصصی آموزش و پرورش، قائم مقام وزیر و مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی آموزش و پرورش، سرپرست وزارت آموزش و پرورش و رئیس مرکز ملی نظارت راهبردی سازمان برنامه و بودجه.

با توجه به مطرح شدن نام بطحایی برای وزارت آموزش و پروش، در گفت و گو با تنی چند از نمایندگان، وضعیت این وزارتخانه و ویژگی‌های لازم برای وزیر جدید را بررسی کرده‌ایم.

* وزارتخانه‌ای با کشتی شکسته

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در این باره به خبرنگار ما می‌گوید: آموزش و پرورش یک کشتی در حال غرق شدن است و کسی که قرار است ناخدای این کشتی شود باید تجربه و تبحر لازم را داشته باشد، یعنی هم این کشتی شکسته را خوب بشناسد و هم با حوادث و طوفان‌هایی که آموزش و پرورش را درگیر خود کرده است آشنا باشد و بتواند جلوی این موج‌های خروشان نیز بایستد.

میرحمایت میرزاده تأکید می‌کند: همه وزارتخانه‌ها یک طرف و وزارت آموزش و پرورش باید در طرف دیگر دیده شود، چه از نظر مسایل مالی و چه از نظر فرهنگی و آموزشی. همچنین مشکلات داخلی و خارجی این وزارتخانه نیز با دیگر وزارتخانه‌ها متمایز است.

وی می‌افزاید: آنچه امروز بیش از هر چیز دیگر در مورد وزیر این وزارتخانه حایز اهمیت است قدرت چانه‌زنی، لابی‌گری و کارشناسی وی است که باید آنقدر قوی باشد که مشکلاتش را به صورت شفاف در هیأت دولت و سازمان برنامه و بودجه مطرح و حل کند. چرا که مشکلات در آموزش و پرورش باید ریشه‌ای حل شود.

نماینده گرمی معتقد است: سوابق آموزشی و تربیتی وزیر آموزش و پرورش باید به نحوی باشد که بتواند اعتماد نمایندگان ملت را برای سکانداری این کشتی جلب نماید.

سخنگوی کمیسیون آموزش نظرش را درباره گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش نیز چنین بیان می‌کند: نظرات باید در قالب فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها مطرح و همه وزرا به کمیسیون‌ها دعوت شوند و نماینده‌ها نظرات وزرای پیشنهادی را خواهند شنید و نظر خواهند داد.

* ایشان را می‌شناسم ولی نظری ندارم!

محمد قمی، عضو کمیسیون آموزش نیز در این باره می‌گوید: به رغم این که از سال ۱۳۵۰ در آموزش و پرورش مشغول به کار شده‌ام و در این دوره عضو کمیسیون آموزش هستم ولی شناختی از آقای بطحایی ندارم. قمی می‌افزاید: در کل نظر خاصی درباره ایشان ندارم!

کارن خانلری عضو کمیسیون آموزش مجلس هم درباره سوابق بطحایی اظهار بی‌اطلاعی و از اظهار نظر درباره وی خودداری می‌کند. سید محمدباقر عبادی عضو کمیسیون آموزش نیز دیگر نماینده‌ای است که در گفت و گو با خبرنگار ما از اظهار نظر درباره بطحایی خودداری می‌کند و می‌گوید: ایشان را می‌شناسم ولی نظرم را در کمیسیون بیان خواهم کرد.

اما فریده اولاد قباد، عضو کمیسیون آموزش در خصوص ویژگی‌های وزیر آموزش ‌و پرورش گفته است: رئیس جمهور برای معرفی وزرا باید به پارامترهای تعهد، تخصص و پاکدستی افراد یعنی شایسته سالاری دقت کند و افرادی معرفی شوند که فارغ از سهمیه‌بندی جناحی، متعهد و متخصص باشند.

 وی می‌افزاید: این وزارتخانه با چالش‌های متعددی روبروست و فرهنگیان انتظارات و مطالبات زیادی دارند. مهمترین چالش‌های آموزش و پرورش نبود توازن منطقه‌ای، عدم دسترسی به سرانه استاندارد فضای آموزشی، فرسودگی مدارس و فرصت‌های نابرابر آموزشی در مناطق محروم است.

وی تأکید می‌کند: وزیر انتخاب شده برای آموزش و پرورش باید چالش‌های این وزارتخانه را بشناسد و از حوزه آموزش و پرورش شناخت کامل داشته باشد همچنین وی باید نظارت جدی بر عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان داشته باشد که یکی از خواست‌های اصلی فرهنگیان است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.