۱۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 554144

از آنجایی که جمعیت آوارگان سوری با تعداد ساکنان عرسال تقریبا برابری می‌کند، تکفیری‌های فراری همواره این منطقه را برای مخفی شدن در میان مردم عادی و دور ماندن از چشم نیروهای مقاومت مناسب می‌دیدند. با آزادسازی عرسال، اکنون تروریست‌هایی که قصد فرار از سوریه را دارند اکنون در بحران دست و پنجه نرم می‌کنند.

عملیات موفق حزب‌الله و پایان رؤیای حکمرانی تکفیری‌ها در «عرسال»

به گزارش قدس آنلاین، ارتفاعات استژیک «عرسال» در مرزهای مشترک سوریه و لبنان در هفته‌های اخیر به صحنه حماسه‌سازی رزمندگان مقاومت حزب‌الله لبنان و نیروهای سوری تبدیل شده است. عرسال در استان «بعلبک» لبنان واقع شده که با سوریه نیز مرزی مشترک دارد. طبق آخرین آمار، جمعیت ساکن عرسال ۳۵ هزار نفر برآورد شده که بیشتر آن‌ها اهل تسنن هستند. پس از بحران سوریه که نزدیک به هفت سال از آن می‌گذرد شمار زیادی از آوارگان سوری به عرسال کوچ کردند. نیروهای حزب‌الله با همراهی نظامیان ارتش سوریه از ۲۱ جولای (۳۰ تیرماه) عملیات گسترده‌ای به منظور پاکسازی کامل منطقه «عرسال» کلید زدند. این عملیات پس از آن آغاز شد که مذاکرات میان دو طرف برای پایان اشغالگری «جبهه‌النصره» در عرسال، با سلسله کارشکنی‌ها و سنگ‌اندازی‌های تکفیری‌ها به شکست انجامید.

نیروهای مقاومت در همان روزهای اولیه عملیات قهرمانانه خود در عرسال ضربات مهلکی بر پیکره جبهه‌النصره وارد آوردند؛ به گونه‌ای که تنها در سه روز اول عملیات، بیش از یکصد تن از تکفیری‌ها به هلاکت رسیدند و برخی هم به اسارت گرفته شدند. حجم وسیع عملیات نیروهای مقاومت در عرسال، تروریست‌های جبهه‌النصره را بر آن داشت تا از مناطق تحت سیطره خود به سمت مناطق تحت اشغال داعش در سوریه فرار کنند. در جریان این عملیات، دستاوردهای چشمگیری توسط مقاومت خلق شد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیطره کامل بر مناطق استراتژیک «حقاب‌الخیل»، «وادی‌العوینی»، «وادی‌الدب»، «الریحان» و ارتفاعات «فلیطه» اشاره کرد. افزون بر این، رزمندگان مقاومت بر مهمترین پایگاه گروه تروریستی ـ تکفیری جبهه‌النصره یعنی «وادی‌الخیل» سیطره یافتند.

در همین‌حال، اتاق عملیات مقاومت با صدور بیانیه‌ای به تشریح دستاوردهای محقق‌شده در نبرد با تروریست‌ها پرداخت. در این بیانیه آمده است: «نبرد عرسال ادامه نبرد القصیر در ۲۰۱۳، قلمون در ۲۰۱۴ و السلسله الشرقیه در ۲۰۱۵ بود. جبهه‌النصره را در ارتفاعات فلیطه به صورت کامل شکست دادیم و آن‌ها را در مساحتی حدود ۵ کیلومتر مربع در شرق عرسال یعنی معادل ۵ درصد از مساحت کل عملیات محاصره کردیم». در ادامه این بیانیه تصریح شده است: «النصره بر حدود ۱۰۰ کیلومتر مربع از ارتفاعات فلیطه در قلمون و ارتفاعات عرسال در لبنان مسلط شده بود. در یک منطقه جغرافیایی بسیار سخت درگیر بودیم اما با این وجود در تمام درگیری‌ها این دشمن بود که شکست خورد و خطوط دفاعی‌اش درهم‌شکست. تمامی اتاق‌های هجومی-عملیاتی دشمن را از بین بردیم».

در حالیکه تنها یک هفته از آغاز عملیات گسترده نیروهای مقاومت در عرسال می‌گذشت، رسانه‌های نزدیک به مقاومت از توافق دو طرف برای برقراری آتش‌بس در این منطقه خبر دادند. این توافق از روز پنجشنبه (۵ مردادماه) به صورت رسمی وارد فاز اجرایی شد. طبق توافق صورت‌گرفته میان دو طرف، قرار شد گذرگاهی امن برای عقب‌نشینی مابقی عناصر مسلح جبهه‌النصره به همراه خانواده‌هایشان از تپه‌های عرسال ایجاد شود و در ازای این عقب‌نشینی، جبهه‌النصره آن دسته از نیروهای حزب‌الله را که اسیر کرده بود، آزاد کند. دو طرف همچنین توافق کردند که تعهدات خود را در چند مرحله و به صورت جداگانه اجرایی سازند.

پذیرش طرح آتش‌بس در ارتفاعات عرسال توسط تکفیری‌های جبهه‌النصره خود به تنهایی حاکی از شکست سنگین آن‌ها در این بلندی‌های استراتژیک است، چراکه در غیر این صورت، آن‌ها پیش از آغاز اقدامات نظامی نیروهای مقاومت و در جریان مذاکرات ماقبل از عملیات، به یک توافق دو طرفه جهت پایان اشغالگری خود در عرسال تَن می‌دادند. در واقع، تکفیری‌ها راهی جز پذیرش توافق آتش‌بس نداشتند، زیرا در میان دو راهی «مرگ» و «تسلیم» قرار گرفته بودند.

موفقیت نیروهای مقاومت در بلندی‌های عرسال از چند جهت حائز اهمیت محسوب می‌شود. ارتفاعات عرسال به دلیل هم‌مرز بودن با سوریه به گذرگاهی برای قاچاق سلاح توسط تروریست‌های جبهه‌النصره به سوریه تبدیل شده بود. موقعیت جغرافیایی این منطقه به گونه‌ای است که اعضای جبهه‌النصره به راحتی تسلیحات مورد نیاز خود را از آنجا به سوریه منتقل می‌کردند. یکی از عوامل مهم بقای جبهه‌النصره در برخی نقاط سوریه نیز رسیدن سلاح به آن‌ها از طریق عرسال بود. بدین‌ترتیب، نیروهای مقاومت با طرد تکفیری‌ها از عرسال راه‌های امدادرسانی به اعضای جبهه‌النصره در سوریه را تا حدود زیادی مسدود کردند. از سوی دیگر، تاکنون شمار زیادی از تکفیری‌های مستقر در سوریه پس از فرار از این کشور مستقیما خود را به عرسال رسانده بودند. از آنجایی که جمعیت آوارگان سوری با تعداد ساکنان عرسال تقریبا برابری می‌کند، تکفیری‌های فراری همواره این منطقه را برای مخفی شدن در میان مردم عادی و دور ماندن از چشم نیروهای مقاومت مناسب می‌دیدند. با آزادسازی عرسال، اکنون تروریست‌هایی که قصد فرار از سوریه را دارند باید به فکر جای دیگری برای خود باشند که البته مانند عرسال برای آن‌ها امن باشد و این در واقع، بحرانی است که با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

عملیات موفقیت‌آمیز حزب‌الله لبنان در عرسال حتی تعریف و تمجید رسانه‌های وابسته به آمریکا و غرب را نیز به دنبال داشت. به عنوان مثال، روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» با اشاره به توانمندی‌های نظامی و تاکتیکی حزب‌الله نوشت: «امروز حزب‌الله قدرت بزرگی است که توان تغییر سرنوشت منطقه را دارد و می‌توان ادعا کرد که تاثیر آن مشابه همان تأثیری است که روسیه  وآمریکا در سِیر تحولات میدانی منطقه دارند». این روزنامه آمریکایی همچنین تأکید کرد که مسئولان نظامی و سیاسی آمریکایی و دستگاه‌های اطلاعاتی آن‌ها از توان رزمندگان حزب‌الله و تاکتیک به کار گرفته شده توسط آن‌ها در نبرد عرسال شگفت‌زده شده‌اند». هر چند این درحالی است که آمریکایی‌ها در قبال شکست سنگین تروریست‌های دست‌پرورده خود در عرسال توسط محور مقاومت ساکت ننشستند و به عقده‌گشایی علیه حزب‌الله مبادرت ورزیدند. در همین ارتباط، منابع رسانه‌ای اعلام کردند که کنگره آمریکا روند تهیه پیش‌نویس سه طرح را با هدف وضع تحریمهای سخت‌گیرانه علیه حزب‌الله به پایان رسانده است. بزرگترین پیش‌نویس در میان این سه لایحه، «سند ممنوعیت تأمین مالی بین‌المللی» حزب‌الله است که با حمایت و سرپرستی «اِد رویس» عضو کنگره و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تهیه شده است. پیش‌نویس نهایی این لایحه خواستار وضع تحریمها علیه هر فرد خارجی می‌شود که به «یاری‌رسانی، پشتیبانی، یا ارائه حمایت قابل توجه مالی، مادی یا فنی» به نهادهای وابسته به حزب‌الله لبنان همچون «بیت المال»، «جهاد البناء» و «انجمن حمایت از مقاومت اسلامی» اقدام کنند.

بدون شک پیروزی چشمگیر مقاومت در عرسال به صورت مستقیم بر آینده تحولات سیاسی سوریه نیز تأثیر خواهد گذاشت. اکنون دیگر تکفیری‌ها و حامیان منطقه‌ای و بین‌المللی آن‌ها به خوبی دریافته‌اند که در عرصه تحولات میدانی ـ در سوریه و لبنان ـ این مقاومت است که دست برتر را دارد. پاکسازی ارتفاعات استراتژیک عرسال، به عنوان یک سند افتخار جدید پس از شکست اشغالگران در سال ۲۰۰۰ و مغلوب کردن متجاوزان در سال ۲۰۰۶، بر سینه نیروهای مقاومت حزب‌الله ثبت و ماندگار شد.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.