بجنورد- آبان ماه سال ۱۳۹۱ در زمره خاطرات فراموش‌نشدنی و دست‌نیافتنی به‌واسطه حضور پربرکت رهبر معظم انقلاب در استان خراسان شمالی است. حضور رهبر عظیم الشان در میان مردم و مسئولان با تأکیدات و رهنمودهای فراوانی همراه بود که امروز وقت آن رسیده است تا مروری کوتاه بر آن داشته و از مسئولان بپرسیم که برای تحقق این منویات تا چه حد تلاش کردند؟

مطالبات رهبری چه شد؟

قدس آنلاین- گروه استان ها: سخنان و بیانات مقام معظم با اقشار مختلف مردم و مسئولان کلید واژه های بسیاری را در بر داشت که توجه به هریک از آن ها می تواند استان را به سرمنزل مقصودو توسعه هدایت کند.

۳ سرفصل مهم

رهبر معظم انقلاب به استناد گزارش‌های مستند و کارشناسی شده‌ سه سرفصل را در اولویت مسائل استان برشمردند که شامل  کشاورزی، گردشگری و رسیدگی به کارخانه‌ها و صنایع استان بود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای سکونت نیمی از مردم خراسان شمالی در روستاها، زمین مستعد، محصولات متنوع و ممتاز و آب‌وهوای مساعد را ازجمله دلایل اولویت کشاورزی در این استان دانستند و خاطرنشان کردند: رونق کشاورزی منطقه، اشتغال‌زایی گسترده، افزایش درآمد مردم و دستگاه‌های استان و حل مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری را به همراه خواهد آورد

رهبر انقلاب در همین زمینه، صنعتی‌شان و مدرن‌سازی، یکپارچگی زمین‌های کشاورزی و ایجاد صنایع تبدیلی و سردخانه را ازجمله عوامل پررونق شدن کشاورزی استان برشمردند.

رهبر انقلاب رسیدگی کامل به مسائل کارخانه‌های مهم استان ازجمله کارخانه‌ی فولاد، لوله‌سازی و طرح نیمه‌تمام نیروگاه سیکلی ترکیبی را اولویت سوم مسائل خراسان شمالی دانستند.

 قدر معلمان را بدانیم

ایشان همچنین در دیدار با معلمان و اساتید دانشگاه  تأکید کردند: احترام و تقدیر و تجلیل از معلم و استاد در جامعه نهادینه شود؛ ما به این احتیاج داریم. ما می‌خواهیم قدر معلم دانسته شود - چه معلم آموزش‌وپرورش، چه معلم دانشگاه - وقتی قدر معلم دانسته شد، در درجهی اول خود آن معلم است که باید این‌قدر را پاس بدارد و در تعلیم و در تربیت، آنچه را که در توان دارد، به کار گیرد و البته این توان را هم افزایش دهد.

همت مضاعف برای تبدیل به ۱۰ استان برتر  

 ایشان در دیدار با نخبگان فرمودند: خراسان شمالی از لحاظ پیشرفت مادی، جزو استان‌های ردیف‌های پائین است. یک مقدار به خاطر این است که استان، جدیدالولاده است؛ شاید عوامل دیگری هم وجود داشته است. باید مسئولین این استان همت را بر این بگمارند که رتبهی استان را از لحاظ پیشرفت و دست یافتن به شاخصهای مهم حیاتی، در طول مدت معینی بالا ببرند؛ مثلاً به ده استانِ اول کشور برسانند.

به‌کارگیری امکانات بومی

رهبر عظیم آلشان ایران اسلامی همچنین در دیدار عمومی با مردم یادآور شدند: در این استان، مثل استان‌های دیگر، توجه مسئولین - چه نمایندگان مجلس، چه نمایندگان دولت - باید به رفع مشکلات مردم باشد؛ که در درجه‌ی اول، همین مسئله‌ی تولید و به‌کارگیری امکانات بومی است. مطمئناً در این استان، باوجود آب، باوجود زمین حاصلخیز، باوجود طبیعت مستعد کشاورزی، باوجود دامداری غنی که توانسته نیازهای بسیاری را در خارج از این استان هم برآورده کند، باوجود صنایعی که می‌تواند پائین‌دستی‌های زیادی داشته باشد - صنایع بزرگی در این استان هست که پائین‌دستی‌های این صنایع می‌تواند موردتوجه قرار بگیرد - اشتغال و تولید و شورونشاط مردمی افزایش پیدا خواهد کرد. این‌ها چیزهایی است که باید مورد اهتمام مسئولین این استان باشد.

اولویتی به نام گردشگری

مقام معظم رهبری در جلسه هیئت دولت در این استان با اشاره به این‌که استان خراسان شمالی به‌طور طبیعی بر سر راه میلیون‌ها زائر امام هشتم قرار دارد، افزودند: با توجه به این مزیت و با تکیه‌بر جاذبه‌های گردشگری استان، گردشگری می‌تواند در اولویت مسائل استان قرار گیرد.
حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به مسئولان توصیه کردند: با اولویت‌دادن به گردشگری منطقه و برنامه‌ریزی برای بازدید حداقل بخشی از زوّار امام هشتم از جاذبه‌های مهم گردشگری استان، به بهبود اوضاع عمومی خراسان شمالی همت گمارند و امروز باید وضعیت گردشگری را در کفه ترازو قرارداد که برای سال‌های گذشته چه کردیم؟

وقت آن رسیده است

حال وقت آن رسیده که پس از گذشت ۵ سال از این سفر پر خیر  و برکت مسئولان و دولتمردان برای مردم بگویند که تا چه میزان احترام معلمان را در این استان نهادینه کردند؟ تا چه اندازه صنایع تبدیلی را برای کشاورزان مهیا کرده و در مکانیزه سازی کشاورزی چه پیشرفت‌هایی داشتند؟ نخبگان و اساتیدی که قرار بود سطح کیفی این استان را ارتقا داده و آن را در زمره ۱۰ استان برتر قرار دهند برای خراسان شمالی چه کردند؟ اولویت گردشگری و ارائه خدمات به زائران امام هشتم(ع) چه شد؟دولتمردان تا چه حد از امکانات بومی برای رشد و تکامل استان بهره بردند و ده‌ها تأکید و رهنمود دیگر مقام معظم رهبری که تمامی عامل پیشرفت و توسعه استان بود در چه مرحله‌ای و با چه همتی در حال پیگیری است؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.