ری- معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: تعداد خبرنگاران واقعی کشور کمتر از ۵۰۰۰ نفر است.

تعداد خبرنگاران واقعی کشور کمتر از ۵۰۰۰ نفر است

به گزارش قدس آنلاین، حسین انتظامی عصر چهارشنبه در مراسم تجلیل از خبرنگاران استان تهران که در شهرستان ری برگزار شد، طی سخنانی گفت: روز خبرنگار را به همه خبرنگاران عزیز تبریک می‌گوییم و جای دارد که اعلام کنیم با مشوق هایی رسانه ها را برای بیمه ترغیب کرده ایم و در سال ۹۵ علاوه بر مشوق، لیست بیمه رسانه ها را نیز اجباری کرده ایم و علت سخت گیری ما برای این است که رسانه ها به این نتیجه برسند که در خصوص خبرنگار متعهد هستند.

وی با بیان اینکه در کشور بالغ بر ۲۰ هزار نفر مدعی خبرنگاری داریم گفت: با توجه به این آمار مجموع افرادی که در رادیو و تلویزیون و مطبوعات و وب، کار خبرنگاری می کنند در کل کشور کمتر از ۵۰۰۰ نفر هستند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد گفت: عده ای در دفاتر رسانه ها کار ویزیتوری، توزیع، دفتری و تایپ دارند اما خبرنگار نیستند و ما به این افراد احترام می گذاریم اما نمی‌توانیم آنها را در دسته خبرنگاران بگنجانیم.

انتظامی افزود: ما در کشور قریب ۸۰۰۰ مدیر مسئول داریم اما تعداد کمی از این ها خبرنگار یا روزنامه نگار هستند.

وی گفت: برخی روزنامه ها در تهران ۵۰۰ نسخه چاپ می شود، آن وقت با یک کاغذ یک نماینده در یک استان برگزیدند، اما افرادی که در حال فعالیت دارند باید جلوه کنند، اما برخی روزنامه ها که نمایندگی آن ها را دارید شما را دچار مشکل خواهند کرد.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد با بیان اینکه قانون صراحت دارد که ویژه نامه یک روزنامه سراسری باید میان آن روزنامه بوده و به چاپ برسد گفت: با وجود این قانون، این امر تاکنون اجرا نمی شد به همین دلیل است که بسیاری از افراد فعال به سوی راه اندازی نشریه مستقل رفته‌اند.

وی بیان داشت: با توجه به اینکه الگوی فعالیت رسانه ای در دنیا با تغییر مواجه شده و سهم رسانه های سنتی روز به روز کم تر می‌شود، مجموع تیراژ ۲۰۰ نسخه روزنامه سراسری کمتر از ۸۰۰ هزار نسخه است و در حال کاهش می‌باشد، اما ۳ دسته رسانه هنوز توان رقابت در عرصه رسانه علیرغم تغییر الگو را دارند، رسانه های بین المللی که ما در کشور نداریم، رسانه های تخصصی و رسانه های محلی که با وجود روند تغییر الگو شانس بقا دارند.

انتظامی اظهار داشت: اگر یک رسانه فقط به یک محل و منطقه برسد موفق است، بنابر این نظریه ارتباطی، ما در جهت حمایت نشریات محلی گام بر می داریم و گفتنی است که ویژه نامه روزنامه های سراسری از جنس نشریات محلی هستند، لذا ظرف ۱۵ روز آینده نرم افزار مانع چاپ آگهی در ویژه نامه های روزنامه های دولتی خواهد شد.

وی گفت: عزیزان من روابط خود را با رسانه اصلی خود اصلاح کنید، رابطه شما با رسانه اصلی پیمانکاری است و باید به دفاتر نمایندگی روزنامه ها شخصیت حقوقی بدهید تا سازمان تامین اجتماعی کد مستقل به این دفاتر اختصاص داده و بیمه شوند و از مشوق های ما برخورداری‌های لازم را ببرند.

معاون مطبوعاتی وزیر ارشاد در پایان اظهار داشت: باید مسیر رسانه را دنبال کنیم، مسیر صندوق ورود در «ئی رسانه» و گذاشتن سوابق است تا در یک کمیته ۷ نفره حرفه ای بررسی شود و سوابق پرونده را نگاه کنند، سقف امتیاز ۲۷۰ تا است که هرکس ۳۰ امتیاز بیاورد برای بیمه به صندوق معرفی می شود و لازم به ذکر است که در حدود ۲ ماه پیش در توئیتی اعلام کردم کسی اگر تمام وقت فعالیت روزنامه نگاری برای نشریه ای دارد وضعیت خود را اعلام کند تا ما مساله بیمه او را حل کنیم و ما اولین یارانه را به نشریات استان های کم برخوردار و نیز نشریات تک شهرها خواهیم داد و نسبت به آن ها تعهد داریم.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.