بحرین و امارات متحده عربی در اقدامی شگفت‌آور توافق کردند به هواپیماهای قطرایرویز اجازه بدهند از آسمان این کشورها عبور کنند.

بحرین و امارات به هواپیماهای قطری اجازه عبوراز آسمان‌شان را دادند

به گزارش قدس آنلاین، بحرین و امارات متحده عربی در اقدامی شگفت‌آور توافق کردند به هواپیماهای قطرایرویز اجازه بدهند از آسمان این کشورها عبور کنند. قطر که بیش از دو ماه است با تحریم‌های ائتلاف کشورهای عربی به رهبری عربستان مواجه شده بود، این اقدام را موفقیتی بزرگ توصیف کرده است.

اعلام این خبر پس از دیدار پشت درهای بسته این سه کشور در کانادا با سازمان هوانوردی مسافرتی جهانی (ایکائو) انجام شد.

تحریم هوایی یکی از اقداماتی بود که کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین، مصر و سودان برای مقابله با قطر به اتحام حمایت این کشور از تروریسم، به کار گرفته بودند.

قبل از این‌که ممنوعیت پرواز برای قطرایرویز به کارگرفته شود، اکثریت پروازهای هواپیماهای قطری که به سمت اروپا، آفریقای شمالی، و آمریکای شمالی پرواز می‌کردند، از آسمان عربستان سعودی، مصر و بحرین استفاده می‌کردند.

پس از اعمال این تحریم‌ها، ایران توافق کرد که هواپیماهای قطری از آسمان این کشور استفاده کند.

اما این همچنان برای هواپیماهایی که به قطر وارد می‌شوند یا از آن به سمت مقاصدی دیگر پرواز می‌کنند، به معنای افزایش طول مسیر است. محدودیت‌های اعمال شده به ترافیک هوایی به معنای بالا رفتن زمان سفر برای ۲.۴ میلیون سکنه قطر است که ۹۰ درصد آنها را خارجیان تشکیل می‌دهند.

سخنگوی ایکائو، آنتونی فیلپین گفت: برخی از مسیرهای هوایی موجود برای استفاده قطر تضمین شد و قرار شد برخی مسیرهای موقت و محتمل هم ایجاد شود.

آقای فیلپین گفت: ایکائو و دولت‌های مشارکت کننده در این توافق به‌طور مداوم پایداری  و برقراری این مسیرهای هوایی را مورد نظارت قرار می‌دهند و درصورتی که نیاز باشد آن را مورد اصلاح قرار خواهند داد.

هنوز مشخص نیست که عربستان سعودی موافقت کند تا هواپیماهای قطری از آسمان این کشور عبور کنند.

منبع: اسپوتنیک

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.