رایزن فرهنگی ایران با رهبر مسیحیان ارتدوکس اتیوپی دیدار و در خصوص آغاز گفت‌وگوهای دینی بین دو کشور مذاکره کرد.

گفت‌وگوهای بینادینی ایران و اتیوپی آغاز می شود

به گزارش قدس آنلاین، سید حسن حیدری، رایزن فرهنگی ایران در اتیوپی با  پاتریارک آبونه ماتیاس، رهبر کلیسای ارتدوکس اتیوپی دیدار کرد. هدف از این دیدار بررسی شیوه‌های تعامل هر چه بیشتر رایزنی فرهنگی ایران با کلیسای ارتدوکس اتیوپی در برگزاری گفت‌وگوهای بینادینی بود.

حیدری در آغاز این دیدار گفت: یکی از فعالیت‌های اصلی رایزنی فرهنگی ایران، علاوه بر برگزاری سمینارهای متعدد در خصوص تاریخ و تمدن مشترک دو ملت ایران و اتیوپی، تلاش برای برگزاری جلسات گفت‌وگوهای دینی در اتیوپی بوده و هست.

وی سپس با بیان اینکه معتقدیم همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان به خصوص مسلمانان و مسیحیان اتیوپی، نمونه‌ای مثالزدنی در جهان است که متأسفانه در سال‌های اخیر کمی دستخوش تغییر شده است، افزود: کشور ایران با تجربه گرانقدر چندساله در برگزاری گفت‌وگوهای دینی در سطح رهبران دینی جهان و وجود جامعه گسترده مسیحیان ایرانی که دارای نمایندگان مستقل در مجلس قانونگذاری نیز هستند، بهترین راه تحقق صلح و همزیستی پیروان ادیان مختلف را گفت‌وگوهای دینی می‌داند.

حیدری ادامه داد: بر این اساس رایزنی فرهنگی ایران پیگیر برگزاری نخستین دور از این گفت‌وگوها با کلیسای ارتدوکس اتیوپی است. در این باره با آبونه تیموتیوس، رییس دانشگاه تثلیث مقدس به عنوان بالاترین نهاد علمی کلیسای ارتدوکس اتیوپی، مذاکرات مقدماتی را برگزار کرده‌ایم. موضوع پیشنهادی ما برای شروع نخستین دور این گفت‌وگوها «حقوق زن در اسلام و مسیحیت» است.

رایزن فرهنگی کشورمان در ادامه گفت: در صورت تمایل کلیسای ارتدوکس اتیوپی، امکان برنامه‌ریزی برای ادامه این نشست‌ها و برگزاری گفت‌وگوهای دینی دوجانبه بین ایران و اتیوپی در سال آینده و در تهران وجود دارد. همچنین از شما برای حضور در اجلاس بین‌المللی رهبران جهانی ادیان که در ماه می سال ۲۰۱۸ (اردیبهشت سال آینده) در تهران برگزار خواهد شد، دعوت می‌کنیم.

در ادامه پاتریارک آبونه ماتیاس، رهبر کلیسای ارتدوکس اتیوپی با قدردانی از توجه ویژه رایزنی فرهنگی ایران به کلیسای ارتدوکس، از برگزاری برنامه‌های گفت‌وگوی دینی استقبال کرد و با بیان اینکه دو کشور ایران و اتیوپی دارای مشترکات تاریخی و تمدنی متنوعی هستند، گفت: از برگزاری همایش پارس ـ آکسوم توسط رایزنی فرهنگی ایران با مشارکت وزارت فرهنگ و توریسم اتیوپی با خبر شدم و در همین جا از شما تشکر می‌کنم.

وی افزود: همینطور از طرح گفت‌وگوهای دینی و به خصوص موضوع حقوق زنان استقبال می‌کنم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.