چندی پیش سردار مسعود زاهدیان، رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا از برخورد با خودروها و فروشندگان البسه‌ دارای استیکر و نمادهای موادمخدر همچون ماری‌جوانا خبر داد.

تبلیغ مافیای موادمخدر با تکیه بر خرده فرهنگ‌های جوان پسند

قدس آنلاین- رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: امروزه در حوزه پیشگیری از مواد مخدر با موضوعاتی مواجه هستیم که در سال‌های گذشته نه تنها در کشور ما بلکه در سایر جوامع نیز متداول نبوده است. از این موارد می‌توان به تغییر الگوی تبلیغات مواد مخدر و روانگردان‌ها اشاره کرد. چنان که در حال حاضر با فعالیت فضاهای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای شاهدیم که تبلیغ این گونه مواد به اشکال مختلف رواج دارد؛ به طوری که امروزه تبلیغ مواد مخدر و روانگردان‌های متعدد به صورت نمادهای تصویری و نوشته‌های خاص بر روی وسایل و پوشاک جوانان مشهود است.

سعید صفاتیان همچنین اضافه کرد: عرضه محصولات یادشده از برنامه‌های قاچاقچیان بین‌المللی و برخی کشورهاست تا از این طریق معرفی، عرضه و فروش موادمخدر را برای ترغیب جوانان به این محصولات آسان‌تر کنند. از همین رو به تبلیغ این محصولات بر روی برندهای معتبر می‌پردازند. به این ترتیب به ایجاد خرده فرهنگی در جامعه دامن می‌زنند. بنابراین برای کاهش میزان مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها و پیشگیری از این قضیه باید برنامه‌های متفاوت از گذشته را دنبال کرد، به طوری که نقش کارشناسان این حوزه جدی‌تر لحاظ شود و همچنین از تجربیات موفق دیگر کشورها در این زمینه باید بهره گرفت.

صفاتیان در پاسخ به اینکه آیا صاحبان برندهای معتبر آگاهانه دراین جریان فعال هستند و یا اینکه قاچاقچیان خود در قالب برنامه‌های تجاری از اثرگذاری این برندها استفاده می‌کنند، گفت: از آنجا که بنابر شواهد موجود روند یادشده تبلیغ مواد مخدر و روانگردان‌ها برنامه‌ای سازمان یافته نیست؛ باید گفت تولید این محصولات اغلب از سوی مافیای مواد مخدر و در کارگاه‌های زیرزمینی و پراکنده صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه اغلب این محصولات قاچاق یا وارداتی است، ادامه داد: کالاها و لباس‌هایی که برروی آن‌ها تصاویر و جملاتی در زمینه مصرف مواد مخدر درج شده در بدو امر از خارج از کشور به بازارهای ما عرضه شده است. البته ممکن است در ادامه اقبال جوانان به برند و مدلی خاص بازار و تولیدکنندگان داخلی نیز برای جلب منافع بیشتر به سوی تولید چنین محصولاتی رغبت نشان دهند. در واقع این تقاضای مشتریان جوان است که تولید کننده داخلی را به این سو هدایت می‌کند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، با بیان اینکه اگر سوداگران مرگ و باندهای قاچاق مواد مخدر دریابند اجرای این شیوه سبب عرضه و فروش کم خطرتر و کم هزینه‌تر مواد مخدر می‌شود پس به این شیوه جدی‌تر و گسترده‌تر ادامه می‌دهند، گفت: برای بی‌اثر سازی چنین ترفندهایی جا دارد خانواده‌ها نیز هوشمندانه عمل کرده و هر وسیله و هر برندی را بدون دقت نظر برای فرزندانشان تهیه نکنند. در واقع برای غلبه بر این مقوله در کنار افزایش آگاهی مسئولان باید سطح آگاهی مردم نیز رشد داشته باشد؛ چرا که این مجموعه‌ها می‌توانند در قالب دو نهاد موازی به خوبی با یکدیگر تعامل کرده و همدیگر را همپوشانی کنند.

چنانچه در گذشته این شیوع تبلیغ بر رشد مصرف مواد مخدر و روانگردان‌ها اثرگذار نبوده، اما باگسترش این شیوه ممکن است درگرایش افزون‌تر جوانان به این مواد مؤثر باشد. از این رو باید بر شیوه‌های نوین پیشگیری توجه جدی‌تری شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.