۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۸
کد خبر: 554509

نتایج پژوهش‌های جدید ثابت می‌کند خطر مرگ زودهنگام ناشی از تنهایی بسیار بیشتر از چاقی و اضافه وزن است!

«تنهایی» از چاقی هم مرگ آورتر است!

همه ما با اثرات منفی تنهایی بر حالات روحی و سلامت روانی آشنا هستیم اما این تأثیر بسیار جدی‌تر از چیزی است که تصور می‌کنیم. نتایج پژوهش‌های جدید نشان می‌دهد که تنهایی می‌تواند بسیار مرگ‌آورتر از چاقی باشد.

برای تأیید این مسئله، پژوهشگران ۱۴۸ مطالعه راجع به تنهایی که روی بیش از ۳۰۰ هزار نفر صورت گرفته بود را بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند افرادِ تنها نسبت به کسانی که روابط اجتماعی خوبی دارند ۵۰ درصد بیشتر در معرض خطر مرگ زودهنگام هستند. سپس ۷۰ مطالعه در مورد حدود ۵/۳ میلیون داوطلب را بررسی کردند تا تأثیر تنهایی، انزوای اجتماعی و تنها زندگی کردن را بر احتمال مرگ زودهنگام دریابند که ثابت شد این خطر حتی بیشتر از عوارض چاقی بر کاهش عمر است.

احساس جدایی از دیگران پس از ۵۰ سالگی، فشار خون را تا حد خطرناکی بالا می‌برد. همچنین با ضعیف کردن سیستم ایمنی و افزایش احتمال افسردگی، زمینه بروز حمله‌های قلبی و سکته‌های مغزی را بالا می‌برد. افزون بر آن، احساس تنهایی خواب را مختل کرده، احساس بی حالی هنگام بیدار شدن ایجاد می‌کند و معمولاً منجر به مصرف داروهای خواب آور می‌شود. مدت خواب تغییر نمی‌کند اما از آنجا که فرد تنها طی خواب شبانه مدام هراس و حالت گوش به زنگ دارد، به طور مکرر از خواب بیدار می‌شود.

متأسفانه این پدیده طی سال‌های اخیر بخصوص در جوامع مدرن بیشتر شده و حالت اپیدمی پیدا کرده است.

ترجمه/ مریم سادات کاظمی

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.