زاهدان- در حالی که هفته های گذشته مردم اهواز برای حمایت و جلوگیری از کشتار سگ های ولگرد در مقابل فرمانداری این شهر تحصن کردند اما در استان سیستان و بلوچستان به واسطه مرگ تعداد ۶ شهروند بر اثر بیماری هاری مردمان این سرزمین خواستار تعیین تکلیف این حیوان های ولگرد هستند.

سگ های ولگرد سلامت مردم سیستان را نشانه گرفتند

قدس آنلاین-گروه استان ها: متاسفانه تعدد سگ های ولگرد به ویژه در شهر های زاهدان و زابل نه تنها افزون بر یک هزار و ۴۵۸ نفر را دچار گزیدگی کرده است بلکه در تابستان امسال جان ۶ شهروند این استان را نیز گرفت که این حادثه در نوع خود بی نظیر بوده است.

سگ های ولگرد در منطقه سیستان که تاکنون بیشترین قربانی را از میان جوانان و کودکان گرفته است حالا به دغدغه ای جدی تبدیل شده است.

تکثر بیش از حد سگ های ولگرد متاسفانه در شهر زاهدان و همچنین زابل موجب نگرانی بسیاری از خانواده ها شده است و این در حالی است که مجتبی خانجانی فرماندار زاهدان شهریور ماه سال گذشته از جمع آوری سگ ها و حل این مشکل خبر داده بود و اظهار داشت«تا قبل از بازگشایی مدارس سگ های ولگرد جمع آوری و دغدغه خانواده ها رفع خواهد شد!»

 وجود سگ های ولگرد در سطح شهر علاوه بر خطرات ناشی از حمله و گاز گرفتکی می تواند باعث بیماری های خطرناکی از جمله، کیست هیداتیک، سالک، کالاآزار شود، شهروندان از این موضوع ابراز ناراحتی کرده و خواستار رسیدگی مسئولان به این مهم شدند.

نقاط پر خطر نیازمند شناسایی

معاون عمرانی فرماندار زاهدان در این رابطه اظهار می کند: شهرداری باید نسبت به جمع‌آوری سگ‌های ولگرد فاقد شناسنامه که خطرات جانی برای شهروندان به همراه دارد، اقدامات لازم را انجام دهند.

عبدالرحمن شهنوازی با بیان اینکه وجود سگ های ولگرد و بعضا آلوده به ویروس در سطح شهر سبب افزایش مخاطرات بهداشتی و به خطر افتادن سلامت مردم شده است بیان می کند: این مهم می طلبد جمع آوری و مهار سگ‌های ولگرد فاقد شناسنامه در دستو کار قرار گیرد.

وی می افزاید: در راستای کاهش شانس ابتلا به این بیماری خطرناک لازم است، اطراف کشتارگاهها، کارگاههای بسته بندی گوشت وغیره از وجود لاشه حیوانات پاک سازی شوند، همچنین  بنرهای اطلاعاتی لازم جهت دفع بهداشتی زباله ها در تفرج گاهها و مکانهایی تفریحی نصب شوند و اطلاع رسانی کاملی از بیماری هاری و چگونگی ابتلا به این بیماری از طریق رسانه های دیداری و شنیداری، فرهنگ سازی در هنگام مواجهه کودکان با سگهای ولگرد در دستور کار قرار گیرد.

۱۵۴۸ قربانی گزیدگی

منطقه سیستان در زمره پر حادثه ترین مناطق کشور در خصوص بیماری هاری در تابستان امسال بوده است.

متاسفانه بنا بر اعلام دانشگاه علوم پزشکی زابل ازابتدای سال تاکنون یک هزار و ۵۴۸ نفر دچار گزدیگی سگ های ولگرد شدند و تعداد ۶ شهروند نیز بر اثر حمله سگ ها جان خود را از دست دادند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در این رابطه می گوید: از ابتدای سال تاکنون تعداد یک هزار و ۵۴۸ فرد در منطقه سیستان دچار حیوان گزیدگی شده اند که تمام این افراد خدمات درمان پیشگیری شامل شستشو، واکسیناسیون ضد هاری و سرم ضد هاری را دریافت کردند.

جواد اکبری زاده بیان می کند: از این تعداد ۷۵۲ مورد مربوط به شهرستان زابل، ۱۹۳ مورد مربوط به شهرستان زهک، ۴۲۰ مورد مربوط به شهرستان هیرمند، ۸۶ مورد مربوط به شهرستان هامون و تعداد ۹۷ مورد مربوط به شهرستان نیمروز می باشد.

وی ادامه می دهد: هاری یک بیماری صد درصد کشنده است که اگر قبل از پیشرفت بیماری و به سرعت درمان شدود احتمال مرگ فرد به شدت کاهش می یابد.

وی در ادامه از اقدام ضربتی و مفید معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل در خصوص بیماری هاری خبر داد و گفت: اجرای طرح خانه به خانه آموزش، مراقبت و بیماریابی بیماری هاری در مناطق شهری و روستایی منطقه سیستان انجام می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.