یزد- استان یزد تنها یک درصد از اراضی قابل‌کشت کشور را در اختیار دارد و مانند سایر استان‌های کشور سال‌هاست با پدیده خشکسالی دست‌وپنجه نرم می‌کند. این موضوع بسیاری از کشاورزان و کارشناسان را بر آن داشته تا با جایگزینی گیاهان کم آب خواه به اقتصاد و معیشت کشاورزان کمک کنند.

گیاهان دارویی مرهم درد خشکسالی

قدس آنلاین-گروه استان ها: گیاهان دارویی ازجمله گیاهانی هستند که در استان یزد افزون بر ۸۰۰ هکتار سطح زیر کشت را به خود اختصاص داده‌اند.

مرزنگوش، گل‌گاوزبان، به‌لیمو، نعناع فلفلی، زوفا، کدو طبی،کاسنی و زیره  ازجمله گیاهانی هستند که در این استان با استقبال خوبی از سوی کشاورزان روبه‌رو شده است و سازگاری بسیار مطلوبی با محیط دارد.

بنا بر گفته مسئولان جهاد کشاورزی، قرار است هرساله ۱۰ درصد بخشی از اراضی استان یزد به کشت‌های کم آب خواه تبدیل شود و زعفران، کنجد، زیره، ارزن و گیاهان دارویی ازجمله کشت‌های جایگزینی هستند که بتدریج جایگزین کشت‌های پرآب خواه مانند گندم، سبزی و صیفی، ذرت و یونجه خواهد شد، اما نکته قابل‌تأمل در این طرح این است که صنایع تبدیلی یا راه‌های تسهیل صادرات در این استان هنوز راه به‌جایی نبرده است.

شهرهای پیشتاز

در این میان مهریز ازجمله شهرهایی است که در طول سال افزون بر ۶۰  تن گلاب و عرقیات تولید می‌کند.

از این مقدار بیش از ۶۰ درصد به سایر مناطق استان ارسال می‌شود و حدود ۱۰۰ خانوار به‌صورت فعال در بخش مرکزی و دهستان میانکوه، روستای منشاد، روستای گل‌افشان و دره در این حوزه فعالیت می‌کنند.

از ۱۰۲  واحد تولید عرقیات گیاهی، گلاب، عطرمایه طبیعی و انواع نوشابه بر پایه عرقیات گیاهی، بیشترین شمار در شهرستان تفت قرار دارد و در واقع به‌عنوان قطب تولید این محصول در استان یزد مطرح است.

کشاورزان این شهرستان همچنین در سال‌های گذشته  به کاشت گیاه آنغوزه روی آورده‌اند.

گفتنی است، از هر گیاه آنغوزه ۲۰ تا ۴۰ گرم شیره استحصال می‌شود که از شیره آن ده‌ها نوع ماده دارویی ارزشمند به دست می‌آید که به علت نبود صنعت تبدیلی در ایران، به‌صورت خام و بدون فرآوری صادر می‌شود.

یکی از مناطقی که طی سال‌های گذشته توانسته در خصوص کاشت داروهای گیاهی موفقیت‌هایی چشمگیر کسب کند، دهستان کذاب در بخش خضرآباد شهرستان اشکذر است که هرسال بخشی از اراضی این منطقه زیرپوشش گیاه دارویی «مرزنگوش» قرار می‌گیرد.

این گیاه منبع عالی فیبر است و صفرا و سموم سرطان‌زای موجود در روده‌ها را دفع می‌کند و موجب کاهش یافتن میزان کلسترول می‌شود.

زیره نیز دیگر گیاه دارویی پر کشت در استان است که در شهرستان‌های ابرکوه و خاتم کشت می‌شود؛ این محصول از زمره گیاهانی است که حداکثر سه مرحله نیاز به آبیاری دارد و جزو گیاهان کم آب خواه و درعین‌حال با سوددهی بالا به‌ شمار می‌آید.

بی‌ثباتی بازار

مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی یزد با اشاره به اینکه کشت گیاهان دارویی در استان از جایگاه خوبی برخوردار است، افزود: یزد همیشه محل رشد گیاهان دارویی بوده است که ارزش‌افزوده مناسب، قابلیت نگهداری بالا، ایجاد اشتغال‌زایی و درآمدزایی مطلوب و صادرات آن به کشورهای اروپایی و آسیایی در کنار مصرف اندک آب، مهم‌ترین ویژگی کشت این محصولات است.

یدالله جواد پور معتقد است: با توجه به وضعیت آب و هوایی یزد، گیاهان دارویی کاشته شده در این استان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردارند و هم‌اکنون نیز استان یزد در کاشت و مصرف گیاهان دارویی، رتبه بالایی در سطح کشور دارد.

وی افزود: البته مهم‌ترین موضوع و مانع بر سر راه این تولید ارزشمند، نبود صنایع تبدیلی است.

جواد پور ادامه داد:  نبود صنایع تبدیلی و فراگیر برای تولیدکنندگان  مهم‌ترین چالش پیش روی کشاورزان است.

وی افزود: با توجه به بررسیها و تحقیقات به‌عمل‌آمده نبود ثبات در بازار خرید این محصولات و کمبود اطلاعات درزمینهٔ شناخت و معرفی این گیاهان در جامعه از موانع استفاده بهینه و مناسب از گیاهان دارویی و روستایی در استان است.

مدیرامور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی هم در خصوص صادرات گیاهان دارویی بیان کرد: با توجه به اینکه گیاهان دارویی تولیدی استان معمولاً از طریق گمرک استان صادر نمی‌شوند، آمار دقیقی از میزان صادرات آن به تفکیک استان وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.