یزد- احداث خط آهن یزد ـ اقلید اسفند ماه سال ۱۳۸۸ با حضور وزیر راه و ترابری در استان یزد آغاز شد و با وجود اینکه قرار بوداین پروژه طی دو سال و نیم به بهره برداری برسد اما شنیده ها حاکی از انتظار بر روی ریل تاخیر دارد.

خط آهن یزد - اقلید روی ریل انتظار

قدس آنلاین-گروه استان ها: اجرای این طرح از مصوبات سفر مقام معظم رهبری به استان یزد است و مقرر بود در  طی دو سال و نیم یعنی تا اواخر سال ۱۳۹۲ به بهره برداری برسد.

بنا بر پیش بینی انجام شده این خط آهن افزون بر اتصال مسیر ریلی این استان به فارس، ارتباط ریلی مناطق مرکزی، شرق و شمال شرقی کشور را به استان های فارس و بوشهر و مجموعه عسلویه برقرار می کند.

وزیر راه و ترابری در مراسم ساخت راه آهن یزد ـ اقلید در سال ۱۳۸۸ اظهار داشت: این راه آهن به طول ۲۶۴ کیلومتر در دو سال و نیم و با هزینه سه هزار میلیارد ریال ساخته خواهد شد.

آنچه گذشت

با وجود اینکه وعده احداث این خط آهن هنوز پس از  ۸ سال تحقق نیافته است اما در ابتدای سال ۱۳۹۴ مدیر کل راه و شهر سازی خبر از پیشرفت ۶۰ درصدی این خط ریلی و کمبود اعتبار داد .

اواخر سال ۱۳۹۴ بود که رییس جمهور وقت نیز در سفری به یزد این پروژه را در اولویت های کاری دولت عنوان کرد و وعده از اتمام این پروژه تا پایان سال ۱۳۹۵ داد.

حجت الاسلام روحانی در این سفر ابراز داشت: «این مسیر ۲۶۴ کیلومتر  طول دارد و از سوی شرکت ساخت و توسعه بناهای کشور در دست اجراست و طبق آخرین خبرهای اعلام شده پیشرفتی بیش از ۶۰ درصدی را به ثبت رسانده است»

پروژه ای که قرار بود دوسال و نیمه به اتمام برسد حال با گذشت هشت سال همچنان در دست ساخت است و همچنان خبر از پیشرفت های فیزیکی این خط ریلی به گوش می رسد اما هنوز خبری از تحقق قول های قدیمی نیست.


۱۶ دی ۱۳۹۵عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و «سید محمد میر محمدی» استاندار یزد و تنی چند از نمایندگان از پروژه راه آهن یزد- اقلید بازدید کردند.

هر چند که در سال سال ۹۴ مدیر کل راه و شهرسازی خبر ازپیشرفت ۶۵ درصدی این پروژه داده بود و بنا بر وعده های رییس جمهور قرار بود این پروژه تا پایان سال گذشته و سال ۹۶ محقق شود اما خبر های رسمی از استانداری یزد بیش از ۳۵ درصد پیشرفت خبری نمی دهد و همچنان خط آهن یزد-اقلید را بر روی ریل انتظار گذاشته است.

مزایای خط آهن

خط راه آهن یزد - اقلید ۲۷۴ کیلومتر طول دارد و ایستگاه نخست آن بعد از راه آهن یزد از ایستگاهی نزدیک فهرج آغاز می شود و بعد از مهریز به دهشیر و از آنجا به ابرکوه و اقلید متصل می شود.
طرح و ساخت راه آهن یزد ، اقلید ۱۱ ایستگاه ، ۱۲دستگاه تقاطع دارد و بیش از ۴۵۰ میلیارد تومان هزینه دارد.

اجرای این طرح همچنین موجب کاهش ۳۱۱ کیلومتری طول مسیر ریلی بافق ـ شیراز و تسهیل در مسافرت های زیارتی بین استان های فارس و بوشهر به خراسان رضوی خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.