لقب اوستا را یدک می‌کشند، اما خیلی از آن‌ها تعمیرکار نیستند، بلکه تعویض کارند! اثبات این موضوع هم چندان دشوار نیست.

تعویض‌کاران جای تعمیرکاران را گرفته‌اند

قدس آنلاین- کافی است فقط یک بار سر و کارتان به تعمیرگاه‌های خودرو که از هر کوچه و خیابانی سر برآورده‌اند، بیفتد. آن‌وقت می‌بینید که برخلاف نسل‌های قدیمی‌ترشان از دانش و تجربه تعمیرکاری چیزی در چنته ندارند و بناچار اگر هم به نقص فنی پی ببرند، نمی‌توانند آن‌ را تعمیر کنند، از این رو اقدام به تعویض قطعات مورد نظر می‌کنند تا هم چرخ خودرو بچرخد و هم چرخ زندگی آن‌ها.

* این قطعه را بخر و بیاور!

همین چند روز پیش بود که برای رفع ایراد آمپر بنزین خودروی خودم به تعمیرگاهی در شرق تهران رفتم. پس از شرح ماجرا اوستا گفت مشکل به احتمال قوی مربوط به شناور بنزین است و باید تعویض شود. به درخواستش به قطعه فروشی نزدیک تعمیرگاه رفتم و قطعه یاد شده را خریداری کردم، اما با وجود تعویض آن، باز هم آمپر، مقدار بنزین مخزن را درست نشان نمی‌داد. بنابراین بار دیگر به تعمیرگاه رفتم و ماجرا را توضیح دادم. اوستا این بار ایراد را از درجه آمپر بنزین تشخیص داد و مانند دفعه قبل گفت این قطعه را بخر و بیاور تا عوضش کنم و مشکل حل شود.

البته مراجعه مردم به یدکی فروشی‌ها برای خرید قطعات خودرو در حالی روز به روز رو به افزایش است که شاید نزدیک به نیمی از آن‌ها نیاز به تعویض شدن نداشته باشند و در صورت تعمیر شدن، همچنان کار کنند.

جوانی که خود را «دانیال» معرفی می‌کند و منتظر است تا کار تعمیر خودروی پرایدش توسط یک تعمیرکار در خیابان دماوند تهران به پایان برسد در این باره می‌گوید: این روزها خیلی کم پیش می‌آید که تعمیرکاری بدون تعویض قطعه، خودرو را تعمیرکند و به مشتری تحویل دهد. مثلاً همین اوستا محمود برای رفع مشکل برق خودرو من خواست تا چهار تا شمع با مارک بوش، یک دست وایر و در دلکو بخرم تا بتواند با تعویض آن‌ها مشکل ماشینم را حل کند. این در حالی است که برخی از قطعات قدیمی‌ام خیلی فرسوده نشده بودند. یعنی قابلیت تعمیر داشتند، اما من مجبور شدم یک روز درآمدم که حاصل مسافرکشی است را هزینه خرید قطعات جدید کنم.

* رابطه تعمیرکاران و یدکی‌فروشان

در همین حال دوست دانیال هم که در حال گوش دادن به حرف ماست وارد بحث می‌شود و می‌گوید: دست بسیاری از تعمیرکارها و یدکی فروش‌ها توی یک کاسه است. یعنی با هم بده بستان دارند، چون بیشترشان با هم فامیل یا دوست هستند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از تعمیرکارها نه تجربه و دانش کافی دارند و نه حال و حوصله تعمیرات، می‌افزاید: چون نمی‌توانند به صورت دقیق ایراد فنی خودرو را شناسایی و برطرف کنند به تعویض کاری روی می‌آورند که هم بابت آن اجرت بیشتری دریافت می‌کنند و هم خسته نمی‌شوند.

البته پدیده تعویض کاری آن قدر رایج است که کمتر کسی منکر آن شود، حتی بسیاری از تعمیرکاران هم به این موضوع اذعان می‌کنند.

اوستا «عزیز» از تعمیرکاران قدیمی پاساژ مهرداد تهران یکی از این افراد است که باور دارد تعمیرکار ماهر کم پیدا می‌شود.

او با اشاره به اینکه در گذشته یک جوان، سال‌ها شاگردی یا کارآموزی می‌کرد تا استادکار شود و برود برای خودش کار کند، می‌گوید: در نتیجه با حوصله و دقت ایراد خودرو را تشخیص می‌دادند و در صورت نیاز، قطعه مورد نظر را تعمیر می‌کردند، چون حداقل نیمی از قطعات خودروهای قدیمی و انژکتوری قابل تعمیر هستند، اما اکنون این گونه نیست. کارآموزها بیشتر سعی می‌کنند در زمان کمی مهارت تعویض قطعات را یاد بگیرند و خیلی زود هم مستقل شوند و برای خودشان کار کنند، بنابراین قادر به شناسایی ایرادهای اساسی خودرو نیستند و اگر هم موفق به شناسایی شوند، قادر به تعمیر کردن قطعات مربوط نخواهند بود و در صورت اقدام به این کار نیز هزینه بیشتری روی دست مشتریان می‌گذارند! چون به جای تعمیر قطعات، بیشتر آن‌ها را خراب می‌کنند.

* کیفیت قطعات هم پایین است

اوستا حسن یکی دیگر از تعمیرکاران قدیمی و با تجربه پاساژ مهرداد هم اگرچه گفته‌های همکارش را تأیید می‌کند، اما پایین بودن کیفیت قطعات خودروها در سالیان اخیر را در بروز پدیده یاد شده تاثیرگذار می‌داند و می‌گوید: اکنون قطعات تولیدی از کیفیت بالایی برخوردارنیستند. یعنی عمر مفید قطعات کم است، به همین دلیل تعمیر کردن آن‌ها بدون ریسک نیست. چون ممکن است جواب ندهد و دوباره کاری شود و هزینه‌های مشتریان افزایش یابد.

وی توسعه فناوری در تولید خودرو را عامل دیگر افزایش تعویض کاری ارزیابی می‌کند و می‌گوید: برخلاف گذشته، بخش عمده‌ای از قطعات خودروهای جدید الکترونیکی هستند، اما دانش و تجربه بیشتر تعمیرکارهای ما در حد خودروهای مکانیکی و قدیمی باقی مانده است، بنابراین چون در عیب‌یابی خودروها مشکل دارند، گاهی چند قطعه را تعویض می‌کنند تا مشکل را بر طرف کنند.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.