عضو اتاق بازرگانی تهران راهکار جلوگیری از تخلفات بازاریابی های شبکه ای را صدور مجوز و شناسه دار کردن آن ها توسط وزارت بازرگانی یا تجارت برشمرد.

بازاریابی شبکه ای در ایران با کدام امکانات و ضمانت اجرایی؟

به گزارش قدس آنلاین، یحیی آل اسحاق، عضو اتاق بازرگانی کشور درخصوص فعالیت بازایابی های شبکه ای، یکی از مشکلات امروز اقتصاد کشور را نبود بازاریابی در جایگاه خودش عنوان کرد و بیان داشت: بخش تولید، توزیع و صادرات دچار آشفتگی جدی است و آن عدم تخصص کافی در بازاریابی است. اکنون در دانشگاه ها در حوزه بازاریابی درس خاص تدریس نشده و به افراد در زمینه حرفه ای و تئوریک تخصص کافی کسب نمی کنند.

وی افزود: اکنون در مصرف داخل و صادرات مشکل عرضه نیست، بلکه تقاضا است. علت رکود اقتصادی این است تقاضا در داخل زیاد و امکان صادرات به خارج وجود ندارد. به همین خاطر بازاریابی باید به عنوان مسأله اصلی توسط صاحب نظران، برنامه ریزان و رسانه مورد مطالعه قرار گیرد.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: بازاریابی تخصص جدی در حوزه تئوریک، مدیریت، سطح کلان و خُرد و روابط بین الملل به شمار می آید. شرکت های عظیم بازاریابی در دنیا هستند که بازارهای منطقه و جهان را ارزیابی و برای آن هزینه کرده اند، اکنون نیز توانستند آن ها را در اختیار گیرند. برای نمونه یک شرکت ژاپنی می گفت طی سه و چهار سال، ۲ میلیارد دلار برای کسب بازار منطقه هزینه کرده است.

عضو اتاق بازرگانی ایران، با تأکید بر این که در داخل همه نظامات و مدیریت های اقتصادی در حال تغییر وضع هستند، عنوان کرد: نظام بازاریابی همانند حمل و نقل به صورت اداره نوین در حرکت است. همانگونه که اسنپ با شیوه نوین و توزیع کالا به صورت دیجیتالی صورت می گیرد، شرایط روز با وجود اینترنت، جهانی شدن و مهندسی مالی سیستم های جدیدی در زمینه اقتصادی و بازرگانی ایجاد کرد که به عقیده بنده این ها آشوب خلاق هستند، آشوب خلاق در تمام فرآینده اقتصادی آشوب ایجاد کرده و چیزهای جدید خلق می کند. به همین دلیل مدیران، متخصصان و… اگر با این گونه مسائل روز همرا نباشند ضربه می خورند.

وی اضافه کرد: امروزه فضای مجازی و اینترنت به صورت اتوماتیک وار جهت دهی اقتصادی را انجام می دهد و نمی توان جلوی آن را گرفت، چون جلوگیری از آن یعنی کار اقتصادی نکردن. به همین خاطر به عقیده بنده اصل کار بازاریابی شبکه ای خوب و مناسب است، ولی اگر ضابطه مند نبوده و مقررات تحت نظارت و کنترل نباشد، سوء استفاده صورت می گیرد و ممکن است مصرف کننده تحت تأثیرات تبلیغات مجازی قرار گرفته و در نهایت گرفتار تقلب و حتی فسادهای سلامتی در لوازم بهداشتی شود.

آل اسحاق با تأکید بر این که عقبه بازاریابی های شبکه ای به صورت کامل مشخص نیست، تصریح کرد: کنترل این شبکه ها به راحتی نیست به همین دقت بالای را مطلبد. این شبکه ها مانند فضای مجازی در کنار آسیب های فرهنگی، اجتماعی، اخلاقی و… مزایای فراوانی مانند ارزان بودن، قابل دسترس بودن، رشد سریع جغرافیای و… دارد. به همین دولت باید آن را کنترل کرده و اگر تخلفی صورت گیرد جریمه در نظر گیرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران راهکار جلوگیری از تخلفات بازاریابی های شبکه ای را صدور مجوز و شناسه دار کردن آن ها توسط وزارت بازرگانی یا تجارت برشمرد و اذعان داشت: در این صورت می توان برای بازاریابی های شبکه ها پرونده تشکیل داده و آن ها را کنترل کرد. البته باید خریدار نسبت به محصولاتی که خرید می کنند شناخت پیدا کرده و فسادهای عمومی نیز توسط سازمان تعزیرات صورت گیرد.

وی یادآور شد: به وسیله شبکه های بازاریابی جدید مسلما سیستم سنتی در معرض تهدید قرار می گیرد و باید زمینه آموزش برای افراد فراهم شود تا بتوانند از سیستم های جدید استفاده کنند. با علم نمی توان مقاومت کرد ولی باید کنترل صورت گیرد تا مفاسد وجود نداشته باشد.

آل اسحاق، بازاریابی را نام جدید دلالی دانست و تصریح کرد: در تمام دنیا تولید کننده، عرضه کننده، مصرف کننده و واسطه وجود دارد. بازاریابی نیز همان دلالی و واسطه گری است که میان تولید کننده، عرضه کننده و مصرف کننده ارتباط برقرار می کند. متأسفانه جایگاه بازاریابی در اقتصاد کشور شناخته نشده و یکی از دلایلی که نمی توانیم از رکود عبور کنیم همین موضوع است. چرا که محصولات عرضه شده، ولی تقاضا نیست که بازاریاب ها می توانند این مشکل را حل کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.