«دکتر محمود الزهار» با بیان اینکه برای آزادسازی سرزمین خود از اشغال اسرائیل منتظر صدور قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی همچون یونسکو هم نمی‌مانیم.، گفت: این سازمان‌ها چه در دفاع از حقوق فلسطینیان قطعنامه بدهند و چه ندهند، ما به دنبال آزادسازی سرزمین اشغال‌شده خود هستیم.

ایران و حماس باید برای تحقق اهداف امت اسلامی همکاری کنند

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در این کشور، به دلیل نزدیکی وی به مسئولان تل‌آویو، فشارهای صهیونیست‌ها علیه گروه‌های مقاومت فلسطین ازجمله جنبش حماس تشدید شد. همزمان با تشدید اقدامات خصمانه تل‌آویو با گروه‌های مقاومت فلسطینی، تشکیلات خودگردان نیز که فرصت را برای سازش و تحقق راهکار موسوم به «دو دولت» فراهم دید، در اقدامی همسو با تل‌آویو فشارهای خود بر جریان‌های مقاومت از جمله حماس را بیش از پیش افزایش داد. در همین فضا جنبش حماس هم سند سیاسی جدیدی منتشر کرد که با ابهامات و سوالات بسیاری روبرو است. درهمین ارتباط گفت‌وگویی با دکتر «محمود الزهار» عضو ارشد حماس انجام داده‌ایم که به آن می پردازیم:

چندی قبل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که این تشکیلات قصد دارد، حماس را تحریم کند. وی مدعی است که حماس به دنبال تفرقه‌افکنی در فلسطین است. تحلیل شما در این باره چیست؟

شکی نیست که محمود عباس از همان روزهای اولیه‌ای که عهده‌دار ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین شد و تا به امروز، در راستای تأمین منافع رژیم صهیونیستی گام برداشته است. محمود عباس خود را نماینده مردم می‌داند و به اسم آن‌ها حقوق و مواجب دریافت می‌کند اما به دنبال ضربه زدن به گروه‌های مقاومت مستقر در نوار غزه است. در هر صورت، واضح است که تلاش‌های وی علیه گروه‌های فلسطینی در نوار غزه تاکنون با شکست مواجه شده و به نتیجه نرسیده است.

سازمان یونسکو وابسته به سازمان ملل متحد با صدور قطعنامه‌ای ضمن رد هرگونه ارتباط میان شهر قدس و رژیم صهیونیستی، تأکید کرد که این شهر یک شهر اشغالی است. این اقدام یونسکو چه پیامی می تواند برای صهیونیست‌ها داشته باشد؟

اقدامی که یونسکو انجام داد و قطعنامه‌ای که صادر کرد، گام بسیار بزرگی محسوب می‌شود. واضح است که هیچ ارتباطی میان مقدسات فلسطینیان و اسرائیل وجود ندارد. یونسکو یک سازمان تخصصی است و زمانی که قطعنامه‌ای صادر می‌کند، محتوای آن براساس حقایق و واقعیت‌ها تنظیم می‌شود. اشغالگران صهیونیست گمان می‌کنند که می‌توانند حقایق را بر دیگران بپوشانند.

درحال حاضر شاهد آن هستیم که اسرائیلی‌ها کنترل خود را از دست داده‌ و به تهدید سازمان یونسکو متوسل شده‌اند. با اعلام علنی عدم ارتباط میان قدس اشغالی و مقدسات فلسطین با اسرائیل توسط سازمان یونسکو، جزء بسیار مهمی از برنامه‌ها و توطئه‌های تل‌آویو خنثی شد. با قطعنامه‌ یونسکو ثابت شد آنچه که حماس و دیگر گروه‌های مقاومت فلسطینی و همچنین امت اسلامی سال‌ها پیش درباره مقدسات فلسطین بیان کردند، واقعیت داشته است.

از زمانی که ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا انتخاب شد، بارها مسئولان صهیونیست خواستار انتقال سفارت واشنگتن از تل‌آویو به قدس اشغالی شدند. آیا تحقق این خواسته امکان‌پذیر است؟

فلسطین یک سرزمین اشغال‌شده است. فرق زیادی میان یک سرزمین عادی با یک سرزمین اشغال‌شده وجود دارد. شما به خوبی می‌بینید که هم در قدس اشغالی و هم در شهری همچون الخلیل، مقدسات اسلامی وجود دارد. علاوه بر مقدسات اسلامی، در این شهرها مقدساتی نیز وجود دارد که متعلق به مسیحیان است.

سوالی که اینجا وجود دارد این است که آیا انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی، باعث تغییر ماهیت این شهر می‌شود؟

 قطعا پاسخ به این سؤال، منفی است. گروه‌های مقاومت اسلامی فلسطین همواره تمام تلاش خود را برای بازپس‌گیری وجب به وجب خاک فلسطین از چنگ صهیونیست‌ها به کار بسته‌اند. خواسته صهیونیست‌ها مبنی بر انتقال سفارت آمریکا حتی اگر عملی هم شود، ما لحظه‌ای از تلاش برای پایان دادن به اشغالگری دشمن اسرائیلی بازنخواهیم نشست. اینجا فلسطین است. اینجا متعلق به فلسطینیان است و آنها از خاک و سرزمین خود نخواهند گذشت.

ما برای آزادسازی سرزمین خود از اشغال اسرائیل حتی منتظر صدور قطعنامه‌های سازمان‌های بین‌المللی همچون یونسکو هم نمی‌مانیم. این سازمان‌ها چه در دفاع از حقوق فلسطینیان قطعنامه بدهند و چه ندهند، ما به دنبال آزادسازی سرزمین اشغال‌شده خود هستیم.

پس از آنکه جنبش حماس سند سیاسی جدیدی منتشر کرد، برخی گمانه‌زنی‌ها مبنی براینکه این جنبش از گزینه مقاومت عدول کرده است، به وجود آمد. دیدگاه شما دراین خصوص چیست؟

چنین تفسیری از سند سیاسی جدید جنبش مقاومت مردمی حماس، غیردقیق است. محتوای سند سیاسی جدیدی که چندی پیش توسط حماس صادر شد، کاملا واضح است. در سند سیاسی به وضوح آمده است که ما موافق برپایی دولت مستقل فلسطین در مرزهای سال 1967 هستیم اما تحت هیچ شرایطی از حق طبیعی خود در مقابله با اشغالگری کوتاه نخواهیم آمد.

با این حال، آنچه که موجب شده برخی گمان کنند حماس به دنبال سازش با تل‌آویو بوده این است که تنها به موافقت آن با برپایی دولت مستقل در مرزهای 67 توجه می‌کنند و با خود می‌گویند که با این اوصاف، دیگر چه فرقی میان فتح و حماس وجود دارد؟

 در سند صادره از سوی حماس، تنها برخی سازوکارها اصلاح شده و موضع مهم و متفاوت از گذشته‌ای مطرح نشده است. ما صراحتا اعلام کردیم که در عین موافقت با برپایی دولت مستقل در مرزهای 67، رژیم اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسیم و از مبارزه با آن عقب نخواهیم نشست. بنابراین، تلاش برخی برای القای عدول حماس از گزینه مقاومت، تلاش نادرستی است. این اظهارنظر که حماس دیگر به مقاومت پایبند نیست، تهمت است.

جمهوری اسلامی ایران همیشه تلاش کرده است تا گروه‌های مقاومت در منطقه و به ویژه فلسطین را حمایت کند. شما این حمایت‌ها و روابط حماس با تهران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران از مقاومت در فلسطین ستودنی است. ما امروز باید به گونه‌ای رفتار کنیم که روابط میان دو طرف بسیار فراتر از سطح کنونی برود. این روابط نباید تنها در سطح حمایت‌های مالی و تسلیحاتی باشد، بلکه باید از این روابط برای تحقق اهداف امت اسلامی بهره‌برداری کنیم. تقویت روابط میان جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های مقاومت فلسطین از جمله جنبش حماس می‌تواند تا حدود بسیاری منافع امت اسلامی را نیز تأمین کند. ما امیدواریم که روابط میان دو طرف در آینده بسیار قوی‌تر از امروز باشد.

تأکید من برای بهره‌برداری از روابط میان ایران و حماس در راستای تأمین منافع امت اسلامی از آن جهت است که ما متأسفانه شاهد درگیری‌ها و منازعات بسیاری در منطقه هستیم؛ منازعاتی که تنها آمریکا و غرب از آن سود می‌برند./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.