بیرجند- خراسان جنوبی با داشتن ۴۶۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان دارای بهترین آسمان به لحاظ امنیت است. بدون شک این آسایش را مرهون مردمی دلیر و شیرمرد هستیم که شب و روز را در مرز ها به پاسداری مشغول اند.

طنین مهاجرت در مرزهای شرقی

قدس آنلاین- گروه استانها- فاطمه واعظی نسب: این روزها این پاسداران همیشه در صحنه با مشکلاتی رو به رو شده که به مهاجرت آن ها دامن زده است. مشکلاتی همانند کمبود آب، نبود برخی زیرساخت ها، مشکلات جاده ای و کمبود پزشک روستاهای مرزی را به سمت شهرها روانه ساخته است.

امروزه این امر به جایی رسیده که بنا به گفته برخی از نمایندگان مجلس در خراسان جنوبی، ۲۶۰ کیلومتر از مرز مشترک با افغانستان در حال تخلیه است .بر کسی پوشیده نیست که اگر این مرزها تخلیه شود، مشکلات عدیده ای بر بدنه دولت تحمیل می شود و هزینه های سرسام آوری برای آنها به بار می آورد. چه خوب است که قبل از وقوع مشکلات انبوه، به فکر رفع مشکلان این قشر از جامعه باشیم تا در اینده دست پشیمانی بر چانه نگیریم.

مسئولان بیشتر به فکر ساکنان مناطق مرزی باشند

یکی از اهالی روستای مرزی لانو گفت: در این روستا حتی مغازه ای برای خرید مواد اولیه وجود نداشته و باید کیلومتر ها را به روستای درح برویم.

وی آسفالت خاکی این روستا را دردی دیگر بر روستاییان دانست و اظهار کرد: مسئولان باید بیش از این به فکر روستاییان مرزی باشند تا مانع مهاجرت آنها شود.

یکی از اهالی روستای مرزی درح از توابع شهرستان سربیشه بیان کرد: این روستا دارای جونان زیادی بوده که از کمبود شغل رنج می برند. 

محمد ایمانی گفت: این روستا تا مرز کمتر از سه ساعت فاصله داشته و این امر نیز می تواند فرصتی مغتنم برای ایجاد اشتغال برای جوانان باشد.

وی بیان کرد: خشکسالی های پیاپی مشکلات عدیده ای برای کشاورزان به وجود آورده که باید مورد حمایت ها و طرح های ویژه ای قرار گیرندنبود گاز را از دیگر مشکلات این روستا دانست و افزود: مسئولان چندی پیش قول گازکشی به این روستا را داده اند که هنوز محقق نشده است.

زهرا محمدی با بیان اینکه افراد این روستا بیش از هر چیزی از بی آبی رنج می برند، اظهار کرد: روستاهای مرزی که باید بیش از هر جایی مورد توجه قرار گیرند، مورد بی توجهی واقع شده اند.

وی با تاکید ب اینکه باید تامین آب این روستا مورد توجه ویژه قرار گیرند، بیان کرد: بیشتر جوانان این روستا به سمت شهر ها مهاجرت کرده اند که این امر برای دیگر ساکنین بسیار ناراحت کننده است.

آب، اصلی ترین مشکل روستاهای مرزی

 امام جمعه شهرستان درمیان در گفت و گو با خبرنگار قدس در بیرجند با اشاره به مشکلات موجود در منطقه درمیان اظهار داشت: اصلی ترین مشکل موجود در مناطق مرزی استان مشکل آب است زیرا آب آشامیدنی آب مطمئنی نیست و مردم شرایط سختی دارند و با تانکر آبرسانی می شوند.

حجت الاسلام و المسلمین علیرضا حسینی با بیان اینکه شرایط مرزنشینان شرایط مطلوبی نیست افزود: یکی دیگر از مشکلات این منطقه مشکل معیشت مردم است زیرا خشکسالی در مقر درآمد مردم که کشاورزی و دامداری بوده وابسته به نزولات جدی است و در حال حاضر دو دهه شده که روستاییان شرایط سختی دارند.

وی شرایط بهداشت و درمان را یکی دیگر از مشکلات عنوان کرد و بیان کرد: با توجه به اینکه تاکنون در مراکز استان و شهرستان ها اتفاقات خوبی در حوزه بهداشت و درمان افتاده است اما متأسفانه در روستاها یا هنوز اطلاع ندارند و یا امکاناتی خدمات دهی نشده است.

امام جمعه شهرستان درمیان تصریح کرد: برای مثال مکرر شکایاتی به ما می رسد که روستاییان به بیمارستان ها و درمانگاه های شهرستان ها مراجعه می کنند و در آنجا پذیرش نمی شوند و اعلام می کنند باید به مراکز بهداشت روستاها مراجعه و پس نگرفتن جواب با گرفتن معرفی نامه به مراکز شهرستان ها مراجعه کنند که این امر مشکل بزرگی در این حوزه است.

حسینی مشکل راه ها را یکی دیگر از مشکلات شهرستان درمیان دانست و گفت: راه های مواصلاتی از روستاهای مرزی به مرکز شهرستان ها و مرکز استان وضعیت خوبی ندارد بنابراین از مسئولان تقاضا داریم در این راستا برای حل مشکلات سریعتر اقدام کنند .

وی به مشکلات فرهنگی موجود در نقاط مرزی اشاره کرد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر روستاهای شیعه نشین از نعمت روحانی مستقر محروم هستند و تاکنون هرچه برای استقرار روحانی در این مناطق تلاش می کنیم موفق نمی شویم.

خطر مهاجرت پشت مرزهای استان

 نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار قدس با اشاره به نطق خود در مجلس اظهار داشت: در منطقه سربیشه و نهبندان وضعیت قرمز است و این منطقه با وضعیت قرمز انسانی، معیشتی، زیست محیطی و امنیتی و تمام خطوط قرمز بحران را رد کرده است.

نظر افضلی افزود: بزودی ۲۶۰ کیلومتر مرز مشترک این منطقه با افغانستان خالی از سکنه می شود و با خالی شدن مرزها راهی هموار و بدون سکنه تا مرکز کشور برای داعشی ها و تروریست ها ایجاد خواهد شد که باید به جای تک تک مردم نیروی نظامی استخدام شود بنابراین باید برای ماندن آنان در مرز تلاش کنیم.

وی بیان کرد: با توجه به خشکسالی های ۱۸ ساله و ایجاد بحران بی آبی در روستاها و مناطق مرزی و آبرسانی نیمی از روستاها با تانکر باید به مجتمع های آبرسانی در حال اجرا توجه ویژه شود و در تأمین اعتبار تسریع شود و همچنین باید برای توسعه پایدار و انتقال آب از دریای عمان به خراسان جنوبی به صورت جدی پیگیری شود.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین از وزیر کشاورزی نیز تقاضا داریم حدود ۲ هزار قنوات این منطقه نیازمند اعتبار و بحران است بنابراین لازم است ستاد احیای قنوات ایجاد شود.

افضلی با اشاره به اقدامات انجام شده برای گازرسانی به این منطقه اظهار داشت: مسیر لوله کشی برای گازرسانی به این منطقه در حال اجرا است و همچنین انتقال آب از دست خوشاب به سمت مسکونی و لانه در حال انجام است و چند روستا را در بر می گیرد.

وی با بیان اینکه آبرسانی بازارچه ماهیرود در حال انجام است یادآور شد: در بحث قنوات نیز قرارگاه پیشرفت و آبادانی در قنات ها خوب کار می کند و آستان قدس نیز در این راستا کمک می کند تا بتوان قنات ها را آبخیزداری دار کرد.

نماینده مردم سربیشه و نهبندان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه فعال شدن مرز ماهیرود در نقش روستاییان در آن منطقه بسیار خوب است گفت: اکثر روستاهای مرزی استان در حال خالی شدن از سکنه و برخی روستاها نیز به دلیل خشکسالی خالی از سکنه هستند.

افضلی از آبرسانی سیار روستای مرزی در استان خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۷۰ روستای مرزی در منطقه نهبندان و سربیشه با تانکر آبرسانی می شوند. با وجود ناملایمات کنونی در روستاهای مرزی خراسان جنوبی، تخلیه روستاها دور از انتظار نیست بنابراین باید این مناطق مورد توجه ویژه قرار گیرند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.