آمریکا در حالی در گزارش تازه پنتاگون از هزینه ۷۶ میلیارد دلاری برای تجهیز نظامیان افغان خبر داده که فرماندهان ارشد آمریکایی در افغانستان معتقدند، این نیروها توانایی عملیات مستقل را ندارند.

هزینه ۷۶ میلیارد دلاری آمریکا برای تجهیز نظامیان افغانستان

به گزارش قدس آنلاین، براساس گزارش جدید وزارت دفاع آمریکا، از سال ۲۰۰۲ تاکنون پنتاگون بیش از ۷۶ میلیارد دلار را صرف تهیه سلاح،  دستگاه‌های ارتباطی و دیگر تجهیزات نظامی برای نیروهای امنیتی افغان کرده است.

این در حالی است که فرماندهان ارشد نظامی آمریکا مستقر در افغانستان و برخی کارشناسان نظامی از عدم آمادگی نظامیان افغان برای انجام عملیات مستقل خبر داده‌اند.

بر اساس این گزارش، آمریکا از سال ۲۰۰۱ تاکنون هزینه خرید نزدیک به ۶۰۰ هزار قبضه سلاح را برای نیروهای امنیتی افغان پرداخته که از این تعداد حدود ۸۱ درصد آن تفنگ و تپانچه بوده است.

این سلاح‌ها همچنین شامل بیش از ۲۵ هزار نارنجک انداز و حدود ۱۰ هزار راکت‌انداز می‌شود که توسط پلیس مرزی افغانستان استفاده می‌شود.

از دیگر تسلیحاتی که در اختیار نیروهای امنیتی قرار گرفته، حدود ۷۶ هزار خودرو است که شامل خودروهای سبک غیر زرهی رنجر، «فورد» و کامیون‌های باربری و همچنین ۲۲ هزار خودروی «هاموی» است.

براساس این گزارش، پنتاگون از سال ۲۰۰۷ همچنین ۱۱۰ بالگرد و ۹۸ هواپیما را در اختیار نیروهای امنیتی افغان قرار داده است.

با این وجود، ژنرال «جان نیکلسون» فرمانده نیروهای آمریکایی و ناتو در افغانستان چند ماه گذشته خواستار اعزام چند هزار نیروی بیشتر به این کشور برای برون‌رفت از بن‌بست کنونی جنگ در افغانستان شده است.

همچنین «جان‌ مک‌کین» سناتور ارشد جمهوریخواه و رئیس کمیته نیروهای مسلح سنای آمریکا، راهبردی را برای پیروزی آمریکا در جنگ افغانستان به دولت ترامپ پیشنهاد کرده که متکی بر افزایش سربازان و تشدید آتش جنگ در افغانستان است.

مک‌کین اظهار کرد که آمریکا باید این حقیقت را درک کند که در حال شکست در افغانستان است و برای تغییر این وضعیت نباید زمان را از دست داد.

این سناتور با نفوذ آمریکایی که اخیرا با ارائه طرحی در پی اثرگذاری بر استراتژی جدید آمریکا در افغانستان شده، در این طرح بر اعزام سربازان بیشتر به افغانستان، افزایش حملات هوایی، تسریع روند آموزشی نیروهای امنیتی افغان و اعمال فشار بر اسلام‌آباد برای سرکوب مراکز امن مخالفان مسلح و گروه‌های تروریستی در خاک پاکستان تاکید کرده است.

مک‌کین همچنین تصریح کرد که روند تجهیز و آموزش نیروهای امنیتی و دفاعی افغان باید با سرعت دنبال شود و در مبارزه با فساد و حاکمیت قانون با حکومت افغانستان همکاری شود.

منبع: سی بی اس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.