فصل برداشت برنج که می شود، کارشناسان ونمایندگان مردم شمال در دفاع از شالیکاران وطنی و غیرقانونی بودن واردات برنج حرف می زنند، واز برنج غیر بهداشتی خارجی تا مخلوط کردن آن با برنج ایرانی می گویند وتاکید دارند که مردم هم بااعتماد به برنج ایرانی ،پول ان رامی پردازند اما برنج غش دار تحویل می گیرند.

ترکیب برنج ۲۵۰۰ تومانی بابرنج ۱۳ هزار تومانی!

قدس آنلاین-  فصل برداشت برنج که می شود، کارشناسان ونمایندگان مردم شمال در دفاع از شالیکاران وطنی و غیرقانونی بودن واردات برنج حرف می زنند، واز برنج غیر بهداشتی خارجی تا مخلوط کردن آن با برنج ایرانی می گویند وتاکید دارند که  مردم هم بااعتماد به برنج ایرانی، پول ان رامی پردازند اما برنج غش دار تحویل می گیرند.

محمد آقاطاهر رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی تهران در گفت و گو با خبرنگار ما می گوید: تا جایی که اطلاع دارم با افزایش ویلاهای شمال که زمین های کشاورزی را گرفته نمی توانیم توقع افزایش محصول تا ۳ میلیون تن را داشته باشیم، از طرفی به خاطر کم آبی منع کشت برنج در استان ها غیر از گیلان، مازندران و گلستان داریم که سبب ریزش در تولید شده است.

وی با بیان اینکه به صورت تخمینی تولید داخل حدود  ۲ میلیون تا ۲ میلیون ۲۰۰ تن بیشتر نیست می گوید: مطابق آمار جهاد کشاورزی به نظر می رسد که نیاز برنج که قوت اصلی مردم هست سال گذشته با ۸۰۰ هزار تن واردات رفع شد احتمالا امسال با نزدیک به یک میلیون تن برنج برطرف می شود.

آقا طاهر تصریح می کند: هر سال باید به مدت ۵ ماه واردات هر گونه برنج متوقف شود تا کشاورزان داخلی با اطمینان تولید خود را ادامه دهند با وجود این  همین امسال در مرداد ماه اجازه دادند که برنج به کشور وارد شود، حتی اگر این کار هم نشود این ممنوعیت باز دارنده نیست و واردکنندگان با توجه به مشخص بودن زمان از چند ماه های قبل به اندازه نیاز کشور در یک سال برنج وارد و انبار می کنند، پس این درمان عاجل برای حمایت از تولید داخل نیست.

وی درباره احتمال آلودگی برنج های خارجی ادامه می دهد: برنج هایی که از مبادی رسمی وارد می شوند چون کنترل می شود، امکان آلودگی ندارد و ولی برنج های قاچاق ممکن است آلودگی داشته باشند.

وی با بیان اینکه برخی برنج های خارجی قابلیت مخلوط شدن با برنج ایرانی را دارد می افزاید: برنج خارجی از ۲۶۰۰ تومان تا ۵۱۰۰ به مردم عرضه می شود و برنج ایرانی هم از کیلویی ۸۵۰۰  تا ۱۳۵۰۰ تومان در بازار به فروش می رسد، بارها مشاهده شده  در یک واحد صنفی نوشته برنج طارم کیلویی  ۸ هزار تومان، که این برنج  با برنج خارجی مخلوط شده چون نمی توان برنج طارم را به این قیمت تولید کرد، برخی پا را از این فراتر گذاشته و مخلوط هم نمی کنند، فقط گونی برنج را عوض و به اسم ایرانی می فروشند، این کار هم در استان های شمالی انجام می شود و هم در استان های دیگر، متاسفانه همه جا مشغول این کار هستند.

واردات بی رویه

در چهار ماهه اول سال جاری بالغ بر ۶۴۴ هزار و ۸۰۱ تن برنج نیمه سفید شده یا برنج کامل سفید شده به کشور وارد شده است که ارزش مادی این حجم واردات را می‌توان بالغ بر ۶۰۲ میلیون و ۵۴۸ هزار دلار عنوان کرد.

طبق آمار اعلام شده از سوی گمرک واردات برنج در چهار ماهه نخست سال جاری از نظر وزنی ۵.۷۱ درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داده و از نظر مبلغ نیز ۳.۸۳ درصد از ارزش واردات کشور مربوط به این کالا می شود.

اما این واردات درحالی صورت می‌گیرد که پیش از این نماینده مردم رشت در مجلس اینگونه اظهار کرده بود که بر اساس میزان واردات برنج سنوات گذشته اگر ۱۰ سال هم برنج خارجی وارد نشود، نیازی به واردات برنج های جدید خارجی نیست.

با این حال نمایندگان شمالی مجلس معتقدند واردات ۵۰۰ هزار تن برنج برای تنظیم بازار کافی است؛ اما وزارت جهادکشاورزی می گوید سرانه مصرف در ایران به ۴۰ کیلوگرم رسیده و باید برای جلوگیری برای پاسخ به نیاز مصرفی، سالانه یک میلیون تن برنج به بندرهای ایران برسد. اختلاف ۵۰۰هزار تنی بین دولت و وکلای مردم، زمینه ای است که هر سال واردات غیر قانونی برنج در دستور کار قرار گیرد.

قطعا این وسط، مشکلات بهداشتی، سود سرشار دلالی؛ روی دست ماندن برنج گیلان و مازندران هم دیده می شود، بماند که ۵۰ میلیون جمعیت در خط فلاکت و زیر خط فقر چگونه می توانند برنج کیلویی ۱۵هزار تومان فریدونکنار و دیگر شالیزارهای شمال را به سرسفره خود ببرند.

در سالهای اخیر برنج به عنوان غذای نسبتا ارزان مورد توجه شهروندان بوده و البته از این طریق خیلی ها میلیاردرشده اند، ولی باید دید چگونه می شود از برنجکار وطنی حمایت کرد؛ بدون آن که به سفره مردم آسیب برسد وهمه بتوانند پلو بخورند.

برنج های غیر بهداشتی

جبار کوچکی نژاد نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه بالاترین نگرانی کشاورزان توزیع برنج  خارجی در فصل برداشت است، معتقد است که بسیاری از برنج های خارجی همچون تایلندی و اروگوئه ای که وارد کشور می شوند، برنج های مانده در انبارها هستند و به وسیله مواد شیمیایی نگهداری می شود.   به گفته وی میزان تولید برنج  امسال به ۳میلیون تن می رسد و نیاز مصرفی کشور برطرف می شود و می توان جلوی واردات را گرفت. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه سه ماه قبل و بعد از برداشت برنج، واردات ممنوع است، گفت: افرادی که در فصل برداشت  واردات را در دستور  کار قرار می دهند، مجرم هستند و قوه قضائیه می تواند با این خاطیان برخورد قانونی کند.

وی افزود: عمر کیفی برنج  در حدود  دوسال است و  این  در حالی است که بسیاری از برنج های خارجی همچون تایلندی و  اروگوئه ای که  وارد کشور  می شوند، برنج های  به اصطلاح مانده در انبارها هستند و بسیاری  از برنج بی کیفیت خارجی به وسیله  مواد شیمیایی  نگهداری   می شود و در  نتیجه این  اقدامات  مشخص  است این  نوع برنج های خارجی آلوده هستند، بنابراین  با توزیع این نوع  از برنج ها، بطورمستقیم سلامت شهروندان هدف گرفته می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.