معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش گفت: دیپلماسی آموزشی مقدمه دیپلماسی دینی، سیاسی و فرهنگی است.

دیپلماسی آموزشی مقدمه دیپلماسی دینی، سیاسی و فرهنگی است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان در همایش سه روزه فرهنگیان اعزامی به مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است ، اظهار کرد: مدارس خارج از کشور دارای تنوع و گوناگونی است ، از مدارس کم جمعیت با ۱۰ دانش آموز تا مدارس با بیش از ۴ یا ۵ هزار نفر دانش آموز وجود دارد و دانش آموزان کارکنان سفارت خانه های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف و همچنین ایرانیان مقیم سایر کشورها در این مدارس تحصیل می کنند .

وی افزود : شرایط تدریس در مدارس ایران در خارج از کشور ایجاب می کند معلمان اعزامی، استلزاماتی را رعایت کنند و از روش های نوین و نوظهور در فرآیند تعلیم و تربیت استفاده کنند .

زرافشان تصریح کرد : یکی از رویکردهای نو و جدید در نظام تعلیم و تربیت ، تناسب آموزش های ارائه شده با نیازهای یادگیرنده و خودداری از تمرکز گرایی در تولید مواد آموزشی است ، بنابراین تدوین و تدریس یک محتوا برای انواع اقلیم ها باید تغییر کند ، دانش آموزی که در کویر زندگی می کند ، نیاز به فراگیری نحوه زندگی در برف و سرما ندارد ، بلکه نیازمند مهارت زندگی در شرایط گرم و خشک است .

وی افزود : معلمان اعزامی باید تلاش کنند محتواهای آموزشی را با توجه به شرایط هرکشور آموزش دهند و مهارت تطبیق دادن را به خوبی فرا گیرند ، البته شرایط فرهنگی حاکم بر هرکشور ضرورت مهارت تطبیق دادن محتوا با محیط برای معلمان اعزامی را مضاعف می کند .

معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش خاطر نشان کرد : دانش آموزان مدارس ایران در برخی کشورها ممکن است ،با زبان آن کشور تکلم کنند و مقیم آنجا باشند؛  اما علاقه مند به فراگیری آرمان های جمهوری اسلامی ایران باشند بنابراین معلم باید آن دانش آموز را برای زندگی در آن جامعه تربیت کند.

وی افزود : در برخی مدارس جمهوری اسلامی ایران در خارج ازکشور ، به جهت اشتراک زبان ، فرهنگ و دین و مذهب ، دانش آموزان غیرایرانی تحصیل می کنند و ضرورت دارد معلمان ایرانی آنها را در حد یک  شهروند خوب  و توانمند تربیت کنند ، بنابراین ، این تنوع مخاطب‌، استفاده معلم از روش های نوین و گوناگون تدریس را اجتناب ناپذیر می کند.

زرافشان ، فرهنگیان اعزامی به خارج را سفیر و نماینده دولت جمهوری اسلامی ایران دانست و اظهار کرد : فرهنگیان باید همواره سعی کنند نماینده خوبی برای ایران باشند و چهره خوبی از کشورمان در اذهان سایر کشورها ایجاد کنند.

وی ادامه داد : تدریس در مدارس خارج از کشور ، موقعیت و تجربه جدیدی است که فرهنگیان باید آن را مغتنم بشمارند و با رویکردهای جدید ،تطبیق محتواهای آموزشی را با محیط های مختلف انجام دهند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت : شرایط مدارس خارج از کشور یکسان نیست و ممکن است در مدرسه با تعداد کم دانش آموز ، دانش آموزان  از ابتدایی تا متوسطه درکلاس درس حضور داشته باشند بنابراین معلم باید این آمادگی و تجربه را داشته باشد که همه آنها را تحت پوشش قراردهد.

وی با اشاره به آیات شریفه قرآن کریم درخصوص اهمیت تعامل اقوام با یکدیگر ، اظهار کرد : دیپلماسی آموزشی مقدمه دیپلماسی های دینی ، سیاسی و فرهنگی است بنابراین معلمان می توانند ؛ با تعامل خوب و سازنده ، دیپلماسی آموزشی را به خوبی انجام دهند.

زرافشان با اشاره به سخنان رهبرمعظم انقلاب در مراسم تنفیذ حکم رئیس جمهور دولت دوازدهم مبنی بر تعامل با همه دنیا ، عنوان کرد : دیپلماسی ایران در موضوع برجام الگویی بود برای جهانیان و این گفتمان را در سطح جهان ارائه کرد که می شود مذاکرات برد- برد  انجام داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.