رئیس اتحادیه پوشاک گفت: اتحادیه پوشاک به طور رسمی به افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران اعتراض کرده است. تولیدکننده ما امروز به مثابه یک نهاد ضعیف است و اقدامات اینچنینی به نفع تولید داخل نیست.

مرکز تجاری ترکیه در ایران برای پوشاک کشور سمّ مهلک است

به گزارش قدس آنلاین، ابوالقاسم شیرازی امروز در نشست خبری اظهار کرد: دولت وظیفه دارد موانع را برای تولیدکنندگان بردارد. یکی از مشکلات عرضه و تولید پوشاک حضور گسترده شوهای خانگی پوشاک است که دولت باید با اینها مقابله کند تا پوشاک آلوده (خارجی) به فروش نرسد.

رئیس اتحادیه پوشاک ادامه داد: پوشاکی که در واحدهای صنفی عرضه می‌شود باید توسط مسئولان مورد حمایت قرار گیرد و از عرضه پوشاک خارج از چارچوب و در خانه که به صورت غیرمجاز عرضه می‌شود جلوگیری و برخورد کنیم.

شیرازی تصریح کرد: تولید کنندگان پوشاک در صورت حمایتهای دولت در عرض شش ماه می‌توانند تولیدات خود را ارتقاء بخشیده و وضعیت تولید را بازسازی کرده و تولید رقابت‌پذیر داشته باشند در شرایط فعلی تولیدکنندگان ما در حال حرکت به سمت تولید دانش‌بنیان هستند و با دانشگاه‌های کشور همکاریهای مشترکی دارند.

وی گفت: برای تولید رقابتی باید دسترسی به مواد اولیه و خرج کار راحت شود اما اکنون تولیدکنندگان ما برای تامین این موارد با مشکل مواجه اند که این امر بر روی قیمت تمام شده تولیدات آنها تاثیر می‌گذارد.

رئیس اتحادیه پوشاک با بیان اینکه دغدغه فعلی ما قیمت تمام شده بالا است، اظهار کرد: دولت باید کمک کند که تولید کنندگان به راحتی مواد اولیه خود را وارد کنند. برای تامین آنها باید چه کاری انجام دهند آیا باید بروند قاچاق بیاورند. اگر دولت می‌خواهد که جلوی قاچاق گرفت شود باید شرایط فراهم آورد که مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان ما تامین باشد.

شیرازی اضافه کرد: انواع عوارض، مالیات توسط دولت و شهرداری در کنار سایر هزینه‌ها دریافت می‌شود که این هزینه‌ها بر روی قیمت تمام شده آمده و هزینه‌های تولید را بالا می‌برد و در نهایت از رقابتی بودن تولیدات ایرانی در مقایسه با خارجی می‌کاهد.

وی افزود: دولت ترکیه به تولیدکنندگان خود برای حضور در کشورهای دیگر کمک می‌کند و حتی برای حضور در بازار ایران نیز شرایط لازم را برای تولیدکنندگان خود فراهم آورده است.

رئیس اتحادیه پوشاک همچنین درباره گزینه پیشنهادی دولت برای وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: برخلاف تصوری که درباره توجه بیشتر شریعتمداری به بخش بازرگانی می‌شود او فردی تولیدی است و به تولید اهمیت می‌دهد و سوابق او در بخش تولید بیشتر از بازرگانی است.

* حضور برندهای ترکیه در مرکز تجاری این کشور در ایران سم مهلک است

شیرازی در پاسخ به سوال تسنیم مبنی بر افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران گفت: اتحادیه پوشاک به طور رسمی به افتتاح مرکز تجاری ترکیه در ایران اعتراض کرده است. تولیدکننده ما امروز به مثابه یک نهاد ضعیف است و اقدامات اینچنینی به نفع تولید داخل نیست.

وی گفت: مسئولین در پاسخ به اعتراض ما چنین گفتند که ترکها تنها می‌خواهند محصولات خود را در ایران معرفی کنند اگر چنین نیز باشد ما موافق این امر نیز  نیستیم. آیا ترکها نیز شرایط حضور ما را در بازار خود فراهم می‌کنند؟

رئیس اتحادیه پوشاک اضافه کرد: برندهای اروپایی مشکلی برای تولیدکنندگان داخلی ایجاد نمی‌کنند زیرا شرایطی فراهم می‌کند که از دانش و تجربیات آنها استفاده شود اما برندهای ارزان‌قیمت و کم کیفیت ترک برای مملکت ما سم است.

وی تصریح کرد: اگر امروز از دانش اروپایی برای بالا بردن کیفیت کالاهای خودمان و حضور در بازارهای جهانی بهره بگیریم بسیار مهم است و آنها با توجه به قیمتی که دارند رقیبی برای تولیدات داخلی به حساب نمی‌آیند اما برندهای ترکیه و چین برای سم مهلکی است.

شیرازی یادآور شد: عرضه پوشاک بیشتر از تقاضاست و این صنعت با رکود همراه است به طوری که در شرایط فعلی همه فروش فوق‌العاده گذاشتند و در تمام سال محصولات خود را به صورت فوق‌العاده به فروش می‌رساند و آیا این شرایط عادی است.

وی همچنین درباره برخورد با کالای قاچاق در سطح عرضه گفت: آیا حمایت از تولیدکننده به این معنی است که برویم در سطح عرضه با کالای قاچاق مبارزه کنیم. اگر فروشگاه‌های ما کالای قاچاق می‌فروشند این به معنی آن است که تولید به اندازه کافی نیست و باید آن را تقویت کنند.

* ۸۰ درصد از پوشاک مصرفی کشور خارجی است

رئیس اتحادیه پوشاک افزود: اگر افزایش تولید اتفاق نیفتد تا نیاز جامعه به خوبی تامین شود و از طرفی نیز به یکباره با واردات آن برخورد شود قیمت پوشاک در بازار داخلی افزایش می‌یابد و پوشاک قاچاق در شوهای خانگی به فروش می‌رسند. باید توجه داشت که در شرایط فعلی ۸۰ درصد پوشاک موجود در بازار خارجی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.