میزان فلز تالیوم در بدن افراد سیگاری به شدت رو به افزایش است که عوارض بسیار وخیمی به همراه دارد.

کشف جدید دانشمندان ایرانی برای سیگاری ها +عکس

سیدحمیدهاشمی _  تنی چند ازپزشکان ایرانی طی بررسی وتحقیقات طولانی مدتی که درمورد افراد غیرسیگاری ومعتادین به سیگار انجام داده اند اعلام کردند که افزایش فلزسمی تالیوم در بدن معتادین به سیگار مشاهده نموده اند.

دکترامیدمهرپور، فوق تخصص سم شناسی بالینی و رئیس مرکزتحقیقات مسمومیتها ازدانشگاه علوم پزشکی بیرجند با اعلام این خبر به پایگاه خبری تحلیلی قدس آنلاین گفت، طی بررسی و تحقیقات یک ساله ای که باهمکاری دو تن ازپژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی کاشان آقایان دکترحمیدرضا بنفشه متخصص فارماکولوژی و دکترامیرقادری متخصص اعتیاد و نیزهمکاری پروفسور جان آست " Aaseth Jan"   محقق برجسته کشور نروژانجام دادیم متوجه شدیم که میزان فلز تالیوم در بدن افراد سیگاری ومصرف کنندگان موادمخدربه شدت رو به افزایش است که عوارض بسیاروخیمی به همراه دارد.

دکتر مهرپور با اشاره به مضرات گسترده و خطرآفرین این فلز در بدن انسان گفت ، اساسا این فلزکه بصورت نرم وخاکستری رنگ میباشد به شکل قلع میباشد که درمجاورت هوا رنگ خودراازدست داده وبسیار سمی میباشد.

وی افزود، از تالیوم درساخت مرگ موش،حشره کش ها و حتی درحسگرهای مادون قرمزاستفاده میشود که بسیاری ازکشورها موارد استفاده از آن را شدیدا ممنوع اعلام کرده اند.

این متخصص برجسته سم شناسی که پیش ازاین دهها تحقیق و مقاله علمی او درنشریات پزشکی جهان منتشر و مورد استفاده محافل علمی قرارگرفته است گفت، نتایج این بررسی وتحقیق علمی مشترک دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و دانشگاه علوم پزشکی کاشان  درمجله بین المللی " biological trace element research"   نیزچاپ و منتشر شده است.

 

وی بااشاره به این پژوهش علمی که برای اولین بار بصورت بسیارجامع و کامل تری نسبت به دیگر کشورها در ایران انجام شده است گفت ، میزان فلز تالیوم در بدن افراد سیگاری حدود ۵ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری بوده است . فلز تالیوم همچنین در بدن افراد مصرف کننده تریاک، شیره تریاک و هروئین حدود ۷ برابر افراد سیگاری است و دراین تحقیق مشخص شد که افراد سیگاری که علائم افسردگی، تعریق، بی خوابی و مشکل حافظه دارند نیزمیزان تالیوم در بدن آنها بالاترمیباشدو نیزافرادی که سیگارهای با قطران بالا مصرف می کنند نسبت به افرادی که سیگارهای با قطران کمتر مصرف می کنند میزان تالیوم در بدن آنها بیشترمی باشد.

 

دکترمهرپورافزود طبق آمارمنتشرشده درحال حاضر ۱/۳میلیارد سیگاری در جهان وجود دارد که تقریبا ۸% آن مربوط به کشور ایران است و تخمین زده شده  که این آمار تا سال ۲۰۲۵ به تقریبا ۱۹ درصد در مردان و ۱۰ درصد در زنان خواهدرسید که درکل ۹ درصد جمعیت ایرانی در سال ۲۰۲۵ سیگاری خواهند بود و سازمان بهداشت جهانی تخمین زده است که مصرف دخانیات درحال حاضر مسئول مرگ ۶ میلیون نفر در سراسر جهان است که در حال حاضر یک سوم تمام سرطان هایی که به مرگ منتهی می شوند با کشیدن سیگار در ارتباط میباشد.

وی گفت، آمار و بررسی های منتشره نشان میدهد که دود تنباکو حاوی بیش از ۴۰۰۰ نوع مختلف ازمواد سمی، فلزات سنگین و... می باشد که از جمله فلزات سنگین میتوان به کادمیوم، تالیوم و سرب اشاره نمود که در طولانی مدت منجر به بیمارهای قلبی، کلیوی و تنفسی می شوند و لذا ضرورت داردافراد سیگاری آگاهی داشته باشندکه این فلزات به آرامی در بدن آنها تجمع پیدا می کند و برروی سلامتی آنها اثر می گذارد و حتی افرادی که در تماس با افراد سیگاری هستند نیز ممکن است این فلزات در بدن آنها بالاتر باشد.

 

 

 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س. علي نژاد ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۲
    1 0
    با سلام . واقعا وجود اساتيد بزرگي چون شما باعث افتخار هست