رشت- در چهارمین جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه گیلان، بر اتمام طرح آمایش سرزمین استان گیلان تا پایان سال ۹۶ تاکید شد.

اتمام طرح آمایش سرزمین استان گیلان تا پایان سال ۹۶

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان، در ابتدای جلسه رئیس سازمان در سخنانی به بیان دستور جلسه مبنی بر بررسی طرح آمایش سرزمین استان گیلان پرداخت و گفت: در ماده ۲۶ قانون برنامه ششم توسعه مقرر شده که تا پایان سال ۹۶ سند ملّی و استانی طرح آمایش سرزمین آماده شود.

کیوان محمّدی با بیان اینکه بحث آمایش سرزمین بحث جدیدی در استان و کشور نیست، ادامه داد: دفتر آمایش سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در سال ۸۴، بحث آمایش سرزمین را مطرح کرد. تا پایان سال ۸۵، هشتاد درصد وضع موجود مورد مطالعه قرار گرفت اما به علت انحلال سازمان، این موضوع تا سال ۹۰ راکد ماند. از این سال مجدداً این موضوع زیر نظر معاونت نظارت راهبردی رئیس جمهوری وقت در کشور مطرح گردید، بدین منظور قراردادی با دانشگاه گیلان منعقد و آمایش سرزمین تا سال ۱۳۹۳ آماده شد.

وی به نقاط ضعف طرح آمایش تهیه شده در سال ۹۳ اشاره کرد و افزود: یکی از نقاط ضعف آن این بود این طرح بر اساس آمار و اطلاعات سال ۹۰ تهیه شده بود. از طرفی دیگر می‌بایست مقداری در خصوص آینده‌نگری نیز تجدید نظر می‌شد. لذا تأکید شد آمارها بر اساس سال ۹۵ باشد و آینده ملّی و فرا ملّی استان را مورد مطالعه قرار دهد.  بدین جهت مطالعه انتخاب مجری سال گذشته انجام شد و پس بررسی‌های لازم توسط همکاران برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، این کار به گروه دانشگاه شهید بهشتی با هدایت جناب دکتر مظفر صرافی که چهره شناخته شده‌ای در خصوص طرح آمایش سرزمین هستند سپرده شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان تصریح کرد: ضمن قدردانی و پاسداشتی که از دانشگاه گیلان در خصوص طرح آمایش سرزمین داشته و داریم، مقرر شد همکاران این دانشگاه به عنوان ناظر طرح در کنار ما حضور داشته باشند.

وی تأکید کرد: کمیته‌های مختلف در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گیلان طرح موجود را مورد بررسی قرار دادند. منتها برای آنکه به مانند برخی استان‌ها طرح برگشت نخورد، تصمیم براین شد گروه با تجربه‌تری طرح را مورد بازنگری قرار دهد. قطعاً هیچ چیزی بدون تأیید شورای برنامه‌ریزی و توسعه به تهران انعکاس نخواهد یافت. علاوه بر این طی جلساتی سعی گردیده نظرات نمایندگان محترم مجلس أخذ شود. این جلسات پایان راه نیست بلکه این آمادگی وجود دارد طی جلساتی نظرات قوه قضائیه استان و فرمانداران نیز أخذ شود.

در ادامه دکتر مظفر صرافی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و از مجریان طرح امایش سرزمین استان گیلان به بیان توضیحاتی در خصوص این طرح پرداخت.

سپس تعدادی از مدیران دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران به بیان پیشنهادات، دیدگاه‌ها و سوألات خود پیرامون  طرح آمایش سرزمین پرداختند.

در ادامه استاندار گیلان در سخنانی بر ضرورت وجود طرح آمایش سرزمین تأکید کرد و ادامه داد: در روز اول کاری به عنوان استاندار این سوأل برایم مطرح بود که آیا در استان طرح آمایش داریم؟ زحماتی در این خصوص کشیده شده اما دارای نواقص‌هایی در برخی بخش‌ها هم بود و  نیاز به اصلاحاتی به منظور تکمیل‌تر شدن و جامع‌نگری بیشتر احساس می‌گردد.

دکتر محمّدعلی نجفی با تأکید براینکه بهره‌مندی از تجربیات مدیران اجرایی گذشته و اساتیدی که علاقه‌مند به توسعه استان مهم است ادامه داد: رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور خود در این موضوع صاحب‌نظر هستند و بر فراگیربودن آن تأکید داشتند که حاصل همه این‌ها برگزاری جلسه ویژه این موضوع بود.

وی با با بیان اینکه مباحث مطرح شده در این جلسه، مباحث خوبی بود تصریح کرد: فرمانداران و مدیران پتانسیل ورود به مسائل را از جمله مطالعات آمایش سرزمین را دارند. قطعاً می‌بایست از نظرات دیگر صاحب‌نظران به ویژه نمایندگان محترم مجلس در این زمینه بهره‌مند شویم. من نیز نظراتی دارم در خصوص طرح آمایش سرزمین توجه به موضوعاتی مانند اقتصاد دریا محور، سواحل، کشاورزی و صنعت و استفاده از فرصت‌های گردشگری و بهره‌مندی از ظرفیت‌های بنادر و منطقه‌ آزاد دارم. لذا به منظور بررسی کامل‌تر موضوع، طی هفته جاری جلسه دیگری برگزار شود تا راهکارها را برای ادامه کار مشخص نماییم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.