رئیس جهاد دانشگاهی کشور درباره میل به خرید فناوری خارجی با توجه به توان داخلی گفت: وقتی به خارجی‌ها توانمندی‌هایمان را نشان می‌دهیم، تعجب می‌کنند که با این همه توانمندی، چرا در عرصه عمل اینقدر به کالا و فناوری خارجی وابسته‌اید؟!

مدیران سیاسی، اعتقادی به توان داخلی ندارند

قدس آنلاین- حمیدرضا طیبی در گفت‌وگو با خبرنگار ما اضافه ‌کرد: نمونه‌های متعددی وجود دارد که خارجی‌ها به سراغ توانمندی داخلی ما آمده‌اند ولی باز مدیرانی هستند که تأکید دارند باید خرید خارجی کنیم. گاهی در زمان خرید فناوری خارجی متوجه شدیم که فناوری ما از آنها پیشرفته‌تر است ولی در کمال تاسف، مدیران مربوط خواستند که اسم آن شرکت خارجی را کنار فناوری داخلی بگذاریم تا مشکل علاقه به خرید فناوری خارجی، رفع شود.

وی با بیان اینکه مسائل را  به جای کار کارشناسی، بی‌جهت سیاسی کرده‌ایم، افزود: ما چوب سیاسیون تندرو را می‌خوریم. وقتی انسانهای تندرو، معرکه‌گردان شوند منافع شخصی و حزبی اهمیت پیدا می‌کند نه مصالح ملی در حالیکه اگر آدم‌های معتدل در جریان‌های سیاسی محور باشند، برای باروری توان داخلی، می‌توان با آنها به توافق رسید.

اصولگرا و اصلاح‌طلب مانند هم هستند

او با اشاره به نقش و مأموریت جهاددانشگاهی در رفع نیازهای ملی با توسعه فناوری خاطرنشان ‌کرد: من عضو حقوقی شورای عالی انقلاب فرهنگی هستم و همیشه سعی کردم این مسائل را در جلسات شورا بیان کنم اما بیشتر مشکلات متأثر از بیرون است. همواره تلاش کردیم که الگوسازی‌های موفقی انجام دهیم و با فرهنگ‌سازی، گفتمان باور به توان داخلی را ایجاد و تقویت کنیم.

طیبی با اشاره به وجود اختلاف دیدگاه در مدیران افزود: باید این دیدگاه‌ها را به دیدگاه معقول و واحدی رساند. باید به توان داخلی اتکا کنیم اما برخی  معتقدند که باید ارتباطات خارجی داشته باشیم و مشکلات را با همکاری کشورهای خارجی حل کنیم، هر دو دیدگاه باید استفاده شود.

او ادامه داد: در مقام عمل، چه مدیر اصولگرا، چه مدیر اصلاح طلب، اعتقادی به استفاده از توان داخلی در فناوری ندارند حتی در جایی که فناوری داخلی را به دست آوردیم، آنها خرید خارجی را ترجیح می‌دهند. همان‌ها هم که می‌گویند باید به توان داخلی باور داشته باشیم در مقام عمل سراغ کالای خارجی می‌روند.

اراده جدی در به دست آوردن فناوری نداریم

به گفته طیبی، گاهی با مدیری مواجه هستیم که به توان داخلی باور ندارد و در بهترین حالت می‌گوید که شرکت‌های داخلی باید با خارجی‌ها مشارکت کنند. به باور آن‌ها این همراهی، اعتماد جامعه را جلب کند در حالیکه گاهی این مشارکت طولانی شده و منجر به انتقال دانش نمی‌شود.

او با بیان اینکه ضعف ما در اراده جدی برای به دست آوردن فناوری است، افزود: برای پیشرفت و تحول اقتصادی باید صاحب دانش و فناوری شویم، جایی که فرصت داریم و می‌توانیم، باید خودمان تولید کنیم.

طیبی اضافه کرد: یکی از مشکلات جدی ما در تولید این است که به موقع شروع نمی‌کنیم. مدیران ما باید به موقع شروع کنند و محصولی که به لحاظ اقتصادی، صرفه تولید در داخل کشور را دارد، باید به موقع روی آن پژوهش و سرمایه گذاری شود، نباید توقع داشت که در حین اجرای پروژه، فناوری اش را به دست بیاوریم بلکه باید از قبل، آن فناوری را کسب کرد، متأسفانه این برنامه ریزی‌ها را نداریم.

او با تأکید بر اینکه ورود فناوری‌های خارجی باید همراه با انتقال دانش باشد، خاطرنشان ‌کرد: این اراده در کشور شکل نگرفته و بلد نیستیم این راه‌ها را برویم. مدیران دولتی برای اینکه کارنامه کاری پرو پیمانی داشته باشند، کالا و فناوری‌های خارجی را وارد می‌کنند و باور به توان داخلی برایشان اهمیتی ندارد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.