بجنورد- مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی از کمبود روحانی در سطح استان خبر داد.

خراسان شمالی با کمبود روحانی مواجه است

به گزارش قدس آنلاین، حجت الاسلام خادمی در نشست خبری اظهار کرد: با توجه به اینکه هم اکنون حوزه های علمیه به سمت تخصص محوری پیش می روند؛ اما در حال حاضر آماری از استاندارد های موجود در این بخش که باید به ازای چه جمعیتی از ظرفیت روحانیون در حوزه های متفاوت بهره برد، در دست نیست.

وی با تاکید بر تقویت ورودی حوزه های علمیه، ادامه داد: میزان ورودی افراد به دانشگاه ها با میزان ورودی به حوزه های علمیه متفاوت است، بنابراین با کمبود روحانی مواجه هستیم زیرا نتوانسته ایم میزان عرضه و تقاضا را با یکدیگر به تساوی برسانیم.

وی با اشاره به جانمایی نامناسب برخی از خانه های عالم در استان، افزود: برخی از  خانه های عالم موجود در روستاها خالی هستند که یکی از مهمترین دلایل آن جانمایی نامناسب و دیگری نیز خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت جوانان به شهر ها به دلیل خشکسالی است.

وی با اشاره به وجود ۱۵۱ باب خانه عالم در سطح استان، یادآورشد: برخی از مناطق آسیب پذیر موجود در مرکز استان همانند گلستان شهر و کلاته محمد علی پهلوان نیازمند بهره مندی از ظرفیت خانه عالم هستند.

وی با بیان اینکه مجتمع فرهنگی و هنری بجنورد در سه هزار متر مربع با اعتبارات سفر مقام معظم رهبری احداث می شود، افزود: از نیمه سال جاری با اعتبار ۷۰ میلیارد ریال این مجتمع در استان ساخته خواهد شد.

خادمی با تاکید بر ساماندهی مجالس قرآنی خانگی بانوان در استان، گفت: با توجه که برخی ازاین افراد دارای سواد و تحصیلات لازم در این حوزه نسیتند، بنابراین ۲۶۰ نفر از این افراد شناسایی شده اند و برای آنان دوره های آموزشی مقتل خوانی، احکام و آداب شوهرداری برپا شده است.

وی با اشاره به راه اندازی دبیرستان معارف اسلامی در مرکز استان، یادآورشد: استقبال از سوی اولیاء برای تحصیل فرزندانشان در این مدارس در مرکز استان بسیار خوب است.

۴۰۰ مسجد فاقد امام جماعت

معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی خراسان شمالی نیز در این جلسه گفت: با تعداد روحانیون حاضر در استان حدود۷۰۰ مسجد شهری و روستایی را پوشش داده ایم و این در حالیست که بیش از ۴۰۰ مسجد نیز فاقد امام جماعت هستند.

حجت الاسلام بابا نظر ایزانلو اظهارکرد: در سطح استان یک هزار و ۱۰۸ مسجد وجود دارد از مجموع این تعداد ۲۰۰ باب آن شهری و مابقی نیز در روستا واقع هستند.

وی ادامه داد: در احداث مساجد از گذشته جانمایی های صحیحی انجام نشده است زیرا در برخی از محله ها با یک هزار نفر جمعیت سه باب مسجد وجود دارد اما در محله ای با پنج هزارنفر جمعیت یک مسجد هم وجود ندارد.

ایزانلو با اشاره به اینکه در حوزه تبلیغ باید به ازای هر یک هزار نفر در سطح استان یک مبلغ وجود داشته باشد، افزود: با این وضعیت در برخی از ایام و مناسبت ها از ظرفیت روحانیون اعزامی از قم و مشهد استفاده می کنیم.

ایزانلو با تاکید بر تقویت حوزه های علمیه در استان، خاطرنشان کرد: با توجه به سفر مقام معظم رهبری به استان، سطح حوزه های علمیه افزایش پیدا کرده و هم اکنون سطح یک به چهارارتقاء یافته است.

وی عنوان کرد: امیدواریم با تقویت بیش از پیش حوزه های علمیه در استان زمینه ماندگاری طلاب در منطقه افزایش یابد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.