پس از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی مطرح کشور همچون روغن نباتی جهان، ارج، داروگر و... انتشار اخباری در خصوص تعطیلی بیشتر این واحدها در سال ۹۶موجی از نگرانی را در میان فعالان اقتصادی بوجود آورده است.

شهرک های صنعتی در وضعیت نیمه تعطیل

به گزارش قدس آنلاین، پس از تعطیلی واحدهای تولیدی و صنعتی مطرح کشور همچون روغن نباتی جهان، ارج، داروگر و... انتشار اخباری در خصوص تعطیلی بیشتر این واحدها در سال ۹۶موجی از نگرانی را در میان فعالان اقتصادی بوجود آورده است. در این خصوص معاون وزیر صنعت عنوان کرده که تا پایان سال ۹۵ در داخل شهرک های صنعتی حدود ۱۴ و نیم درصد بنگاه ها به طور کامل تعطیل بودند و بر اساس آخرین آمار تا پایان خرداد امسال این رقم به ۲۰ درصد رسیده است.

به گزارش تسنیم، علی یزدانی با تایید این که واحدهای صنعتی بیشتری در سال ۹۶ تعطیل شده اند معتقد است که بخشی از مکان یابی هایی که برای احداث شهرک های صنعتی در گذشته انجام شده درست نبوده و سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در آن رغبتی ندارند.

این اظهارات در حالی بیان می شود که چندی قبل هم رضا رحمانی قائم‌مقام و معاون طرح و برنامه وزیر صنعت، معدن و تجارت از پرداخت ۳۰ هزار میلیارد تومان اعتبار در سال جاری به طرح رونق تولید، بازسازی صنایع و صنوف تولیدی در کشور خبر داده بود.

به گفته وی، سال گذشته طرح رونق تولید با اعتبار ۱۶ هزار میلیارد تومان برای ۷۵۰۰ واحد صنعتی کوچک و متوسط معدنی، تولیدی و کشاورزی تعریف شد.

اما به گفته کارشناسان اقتصادی بخشی از این تخصیص تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی با مشکلاتی که به همراه داشت(مانند همکاری نکردن بانک ها) نتوانست پاسخگوی بخش تولید وصنعت باشد وتحول یارونقی در این عرصه کلیدی واستراتژیک بوجود آورد. حتی بر اساس آمارهای رسمی که وزارت صنعت تا پایان سال ۹۵ اعلام کرده، حدود ۵۱۰۰واحد صنعتی به دلایل مختلف از جمله مشکلات تکنولوژیکی، نداشتن بازار مناسب، روش های نادرست در حوزه تولید وتجارت، ضعف مدیریت، نبود توان مالی وتخصصی لازم و... تعطیل شده اند که به گفته کارشناسان با تخمین رقم بالای واحدهای تولیدی کوچک ومتوسط این رقم قطعا آمار بالاتری را شامل خواهد شد.

* کمبود مالی واحدهای تولید وصنعتی

در این زمینه عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار ما با بیان این که آقایان در سال ۹۶گفته اند که ۳۰هزار میلیارد تومان برای رونق بخش تولید وصنعت کنار گذاشته اند که این مسئله باید کمبود مالی واحدهای مذکور را جبران کند، تصریح کرد: سال گذشته نیز ۱۶هزار میلیارد تومان تسهیلات تسهیلات طرح رونق تولید به این واحدها پرداخت شد وقرار است مابقی اختصاص آن در سال جدید انجام شود که مجلس در خصوص نحوه اختصاص این تسهیلات با جدیت نظارت خواهد کرد.

فریدون احمدی با اشاره به این که این مضوع ازطریق ستاد تسهیلات هر استان قابل پیگیری است وحتی این امکان وجود دارد که اطلاعات ریز این تخصیص ها را نیز ستخراج کرد، خاطرشنان ساخت: در خصوص این ۳۰هزار میلیارد تومان هم مجلس نظارت خواهد کرد تا این پرداخت تسهیلات بر اساس اولویت بندی ونیازهای هر بخش صورت گیرد تا افرادی که از این تسهیلات استفاده کرده ویا با مشکل مواجه شده اند مشخص شود.

وی در پاسخ به این که مجلس برای ریزش بیشتر واحدهای صنعتی که معاون وزیر صنعت اعلام کرده است چه برنامه ای دارد، اظهارداشت: مجلس با جدیت کامل به دنبال جلوگیری از تعطیل شدن بیشتر واحدهای تولیدی وصنعتی است که ما در حال ارزیابی این موضوع هستیم، اما به طور کلی وضعیت واحدهای تولیدی وصنعتی کشور خوب نیست.

احمدی اظهارداشت: هم اکنون رکودی دامنه دار در کشور حاکم است واین مسئله در حال افزایش است وما نگرانیم که این رکود عمیق تر شود.

وی با بیان این که قطعا اثرات این رکود به واحدهای تولیدی وصنعتی کشور تعمیم یافته است افزود: هم اکنون این اتفاق رخ داده که باید دید برنامه دولت و وزارت صنعت در سال جدید چیست؟.

* پیگیری اختصاص تسهیلات از طریق دیوان محاسبات

یکی دیگر از اعضای کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی نیز با بیان این که تسهیلات ۱۶هزار میلیارد تومانی سال گذشته تنها به بخش محدودی از صنایع کوچک کمک کرد وبخشی را نیز بانک ها اجازه ندادند که جذب شود واین واحدها بالاتکلیف ماندند، تصریح کرد: عمده مشکلات صنایع ما یکی بحث استمهال مطالبات بانکی ویکی دیگر نیز سرمایه در گردش بود که ستاد تسهیل بخشی از این مشکلات را حل کرد اما بخش دیگری از این مشکلات همچنان پابرجاست.

حسینی کیا در گفت و گو با خبرنگار ما، با بیان این که دولت باید با اختصاص تسهیلات جدید وتدبیر ویژه در این حوزه، مشکلات واحدهای تولیدی وصنعتی کشور را یک بار برای همیشه برطرف کند، اظهارداشت: ۳۰هزار میلیارد تومانی که در سال ۹۶در قالب طرح رونق تولید وکمک به واحدهای کوچک و متوسط صنعتی، معدنی و کشاورزی در نظر گرفته شده، قطعا مجلس از طریق دیوان محاسبات پیگیر نحوه پرداخت وتوزیع آن خواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا از تعطیلی واحدهای تولید وصنعتی کم کنیم ونگذاریم که این واحدها بیش از این دچار ریزش شوند.

وی با هشدار نسبت به این که در صورت ادامه ریزش این واحدها، به خیل بیکاران کشور افزوده می شود، اظهارداشت: این اتفاق منجر به بالااستفاده مانده بخش عظیمی از سرمایه مردم خواهد شد که این مسایل نیازمند برطرف کردن خلاهای قانونی از سوی دولت ومجلس و همچنین همکاری تمام دستگاه های ذیربط از جمله بانک ها در این راه است.

دبیرکل خانه صنعت استان تهران هم با اشاره به اینکه بانک ها پارسال به تمهیدات اندیشیده شده دولت برای حمایت از تولید ملی تمکین نکردند، گفت: از ۱۲۰۰ واحدی که برای استفاده از تسهیلات به بانک ها معرفی کردیم فقط ۴۰۰ واحد موفق شدند تسهیلات بگیرند. به گزارش تسنیم، محمدرضا مرتضوی افزود: در حوزه رونق تولید هنوز نتوانستیم مشکلمان را با بازار حل کنیم. وی با اشاره به اینکه ۲۰ درصد از واحدهای صنعتی در شهرک های صنعتی فعال نیستند، خاطرنشان کرد: اگر این تعداد را با ۳۶ درصد واحدی که زیر ۵۰ درصد کار می کنند جمع کنیم به این نتیجه می رسیم که حدود ۴۰ درصد از ظرفیت موجود در شهرک های صنعتی مان بدون استفاده است.

* ۵۰ درصد واحدهای صنعتی غیر فعالند

رئیس کارگروه صنعت کمیسیون صنایع مجلس نیز با اشاره مشکلات بخش تولید وصنعت و با بیان اینکه بانک های ما بیمار هستند و فساد بانکی وجود دارد، گفت: همه این ها موجب شد که اکنون ۵۰ درصد واحدهای صنعتی ما غیر فعال هستند.

ملکی افزود: متاسفانه زنجیره ارزش افزوده و ارتباط صنایع کوچک با صنایع بزرگ منقطع است و پیوسته نیست زیرا حتی در صنایع بزرگ به جز صنایع خودروسازی و پتروشیمی هدفمند عمل نکردیم.

وی گفت: مدیریت صحیح، حمایت اصولی دولت و پرداخت سرمایه های در گردش به موقع از طرف بانک ها اگر به درستی انجام شود و زبان بازرگانی را مدیرانی که در واحدهای کوچک و متوسط هستند بفهمند، صادرات انجام خواهد شد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.