چشم طمع آمریکایی‌ها به ذخایر گازی و نفتی در یمن است. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا سهم خود از حمایت عربستان سعودی را از یمن به غارت ببرند. درست به همین دلیل است که واشنگتن سطح حمایت خود از سعودی‌ها را از مداخلات غیرمستقیم به حضور نظامی مستقیم ارتقاء بخشیده اند.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛  از آغاز حمله متجاوزانه عربستان سعودی به مردم بی‌دفاع و بی‌گناه یمن بیش از دو سال سپری می‌شود، ایالات متحده آمریکا به عنوان اصلی‌‎ترین متحد و هم‌پیمان بین‌المللی رژیم سعودی، بیشترین حمایت‌ها و پشتیبانی‌ها از این رژیم در جنگ یمن را به عمل آورده است. آمریکایی‌ها در طول این مدت با مجهز ساختن خاندان سعودی به پیشرفته‌‎ترین تسلیحات جنگی، زمینه‌ مناسبی را برای سعودی‌ها جهت تجاوزگری هرچه بیشتر علیه مردم یمن فراهم آوردند. در عرصه دیپلماتیک دولت‌مردان واشنگتن با بهره‌گیری از قدرت نفوذ خود همواره مانع از رسیدگی حقوقی و قضایی به جنایت‌های جنگی آل‌سعود شده‌اند. این درحالی است که سعودی‌ها از زمان آغاز تجاوز نظامی به یمن، ضمن نادیده گرفتن قوانین بین‌المللی و نقض آشکار حقوق بشردوستانه، چندین مرتبه به استفاده از بمب‌های ممنوعه بین‌المللی و تسلیحات کشتار جمعی مبادرت ورزیدند.

با تمام این‌ حمایت‌ها، به نظر می‌رسد که پس از روی کار آمدن «دونالد ترامپ» دولت‌مردان واشنگتن تصمیم گرفتند تا سطح مداخلات خود در جنگ یمن را ارتقاء بخشیده و از این پس به صورت مستقیم در این کشور به ایفای نقش بپردازند. انجام سلسله عملیات‌های هلی‌بُرن در نقاط مختلف یمن از یک سوی و بمباران مناطق استراتژیک به بهانه واهی مبارزه با تروریسم از سوی دیگر، خود به تنهایی گواه بر این مدعاست. نخستین عملیات هلی‌برن آمریکایی‌ها در یمن در تاریخ 10 بهمن‌ماه سال گذشته اتفاق افتاد؛ روزی که چتربازان آمریکایی با کمک بالگردهای آپاچی در منطقه «قیفه» واقع در استان «البیضاء» فرود آمدند. طبق گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌‎های یمنی در این عملیات که به بهانه مبارزه با تروریسم انجام شد، بیش از 10 غیرنظامی یمنی به شهادت رسیدند. تنها به فاصله کمتر از یک ماه بعد آمریکایی‌ها عملیات هلی‌بُرن جدیدی را در یمن ترتیب دادند و این‌بار استان «أبین» را به عنوان مقصد نهایی خود برگزیدند. نظامیان آمریکایی همچنین در جریان آخرین عملیات‌ هلی‌برن، در چند روز گذشته در یکی از مناطق واقع در استان «شبوه» فرود آمدند.

علاوه بر انجام عملیات‌های هلی‌برن، ترامپ چندی پس از روی کار آمدن به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا دستور حمله نظامی مستقیم به برخی مناطق یمن را صادر کرد. وی در توجیه این دستور خود و به منظور فریب افکار عمومی مدعی شد که واشنگتن به دنبال ریشه‌کن کردن گروه تروریستی ـ تکفیری القاعده در یمن است. این ادعا درحالی مطرح شد که بسیاری از مناطق یمن به ویژه استان عدن، پس از آغاز تجاوز نظامی به این کشور به جولان‌گاهی برای تکفیری‌های القاعده تبدیل شدند. در همین راستا، پهپادهای آمریکایی حدود 5 ماه پیش برخی نقاط در استان البیضاء را هدف حملات هوایی قرار دادند. به دنبال این اقدام، یک مقام یمنی در البیضاء گفت: «در حملات پهپادهای آمریکایی یک مسجد، مدرسه و بیمارستان هدف قرار گرفت». عملیات‌های نظامی مستقیم آمریکایی‌ها علیه فقیرترین کشور عربی طی ماه‌های اخیر به حدی افزایش پیدا کرد که واشنگتن در نهایت مجبور شد به مشارکت مستقیم خود در جنگ یمن اذعان کند. در همین ارتباط، وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) اعلام کرد که نیروی هوایی این کشور از ماه مارس سال جاری میلادی بیش از ۸۰ حمله هوایی علیه اهداف مختلف در یمن به انجام رسانده است. «جف دیویس» سخنگوی پنتاگون با اعلام این خبر و بدون اشاره به نقش‌آفرینی‌های پیدا و پنهان واشنگتن در زمینه گسترش تروریسم مدعی شد که حملات انجام‌شده، مواضع شاخه گروه تروریستی «القاعده» در یمن را هدف قرار داده‌اند. در هر صورت، این حملات مستقیم که از هفت ماه گذشته تاکنون به صورت بی‌سابقه‌ای تشدید شده‌اند، تا امروز ده‌ها غیرنظامی یمنی را به کام مرگ کشانده‌اند.

پر واضح است که ناتوانی عربستان سعودی در به زانو درآوردن ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی نزدیک به دو سال و نیم گذشته عامل اصلی ورود مستقیم ایالات متحده به جنگ در این کشور بوده است. بدون شک اگر روند تحولات میدانی در یمن به نفع سعودی‌ها پیش می‌رفت، آمریکا هیچ‌گاه حاضر به مداخله مستقیم در این کشور نمی‌شُد. در ارتباط با عجز و ناتوانی آل‌سعود در مقابله با یمنی‌ها، روزنامه «الشرق الأوسط» در مطلبی عنوان کرده است: مقامات ارشد سعودی از «اسماعیل ولدالشیخ» فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن خواسته‌اند تا در سفرش به عمان از مسئولان این کشور بخواهد میان انصارالله و عربستان میانجی‌گری کند تا درگیری‌های نظامی در مناطق مرزی عربستان که در چند هفته گذشته به اوج خود رسیده است، متوقف شود. به گفته منابع آگاه این پیشنهاد به درخواست «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و وزیر دفاع این کشور ارائه شده و جزئیات آن هنوز مشخص نشده است.

البته این نخستین باری نیست که مقامات سعودی پس از سلسله حملات گسترده ددمنشانه به نقاط مختلف یمن و نابودی زیرساخت‌های آن از انصارالله برای نشستن بر سر میز مذاکره جهت پایان بخشیدن به درگیری‌های مرزی دعوت به عمل می‌آورند، چراکه پیش از این نیز برخی مذاکرات میان دو طرف به برقراری آتش‌بسی غیر رسمی در برخی مناطق مرزی عربستان منجر شده بود. با این وجود، پس از پیشروی‌های خیره‌کننده ارتش و کمیته‌های مردمی یمن، درگیری‌های نظامی بار دیگر اوج گرفت.

از سوی دیگر، مداخله مستقیم آمریکا در این جنگ بسترهای لازم جهت طولانی‌تر شدن بحران یمن را فراهم آورد و این، همان چیزی است که آمریکایی‌ها به دنبال آن بودند. طولانی‌تر شدن فرایند بحران یمن این امکان را به آن‌ها داد تا بزرگترین قرارداد تسلیحاتی تاریخ با عربستان را منعقد سازند. رئیس‌جمهور ایالات متحده در جریان آخرین سفر خود به ریاض قرارداد تسلیحاتی را به ارزش 110 میلیارد دلار با مقامات سعودی به امضاء رساند. بنابراین، با مداخله نظامی مستقیم آمریکا در یمن و به تبع آن شعله‌ور شدن آتش جنگ، دولتمردان واشنگتن توانستند بازار تسلیحاتی خود را تا حدود زیادی رونق بخشند.

افزون براین، از چشم طمع آنها به ذخایر گازی و نفتی در یمن نیز نمی‌توان غافل شد. آمریکایی‌ها به دنبال آن هستند تا سهم خود از حمایت عربستان سعودی را از یمن به غارت ببرند. درست به همین دلیل است که واشنگتن سطح حمایت خود از سعودی‌ها را از مداخلات غیرمستقیم به حضور نظامی مستقیم ارتقاء بخشیده است تا بدین‌ترتیب بتواند در هنگام خروج از خاک یمن، سهم خود را نیز بدون وجود هیچ واسطه‌ای با خود ببرد. در همین راستا اخیرا «محمد احمد ابوحربه» معاون استاندار «شبوه» یمن تاکید کرد که اشغالگران آمریکایی مناطق وسیعی از این استان را به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی تحت اشغال خود درآورده‌‎اند، اما هدف اصلی این اشغالگری تسلط بر چاه‌های نفت و منابع گازی استان است. ابوحربه تاکید کرد که اشغالگران آمریکایی در تلاش هستند که از استان شبوه برای تحقق اهداف توسعه طلبانه خود بهره‌برداری کنند. آمریکایی‌ها اکنون بی‌وقفه تلاش می‌کنند تا برای تثبیت حضورشان در یمن یک پایگاه نظامی بزرگ در خاک این کشور برای خود تأسیس کنند. این درحالی است که «عبدالملک الحوثی» رهبر جنبش أنصارالله بارها بر آمادگی نیروهای یمنی برای مقابله با طرح‌ها و توطئه‌های واشنگتن در یمن تأکید کرده است./

انتهای پیام

رامین حسین آبادیان

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.