رشت- مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت گفت: وضعیت آب شالیزارها امسال خوب بود و محصول از سال گذشته به‌مراتب بیشتر است‌، ما ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش محصول داریم.

افزایش ۱۵ درصدی برداشت برنج در شهرستان رشت

به گزارش قدس آنلاین، گودرز کمال پور امروز در گفت‌وگویی از رشت بابیان اینکه مساحت زیر کشت برنج در شهرستان رشت ۶۲ هزار و ۳۳۸ هکتار است اظهار کرد: حدود ۳۰ درصد از مساحت کل استان و ۳۰ درصد تولید مختص شهرستان رشت است.

وی با اشاره بر اینکه ۶۰ درصد از این شالیزار در مرحله برداشت و ۴۰ درصد برداشت‌شده است گفت: ۳۰ درصد از مساحت زیر کشت در سال جاری نشا مکانیزه شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت بابیان اینکه تا پایان برداشت ۵۷ درصد برنج مکانیزه درو خواهد شد افزود: ۶۲ هزار و ۳۳۸ هکتار مساحت زیر کشت برنج است.

کمال پور در خصوص مدیریت آب گفت: وضعیت آب شالیزارها امسال خوب بود و محصول از سال گذشته به‌مراتب بیشتر است‌، ما ۱۵ درصد نسبت به سال گذشته افزایش محصول داریم.

وی با اشاره به ارسال ۲۵۰ تن شلتوک برنج خاطرنشان کرد: ضریب تبدیل در سال گذشته زیر ۶۰ درصد بود اما امسال بالای ۱۶۰ هزار تن برنج سفید داریم که همان افزایش ۱۰ درصدی را در شلتوک مشاهده می‌کنیم.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با تأکید بر اینکه دو پروژه عمرانی بزرگ ملی در استان داریم، تصریح کرد: روتین برنامه هرسال مبارزه بیولوژیک با آفت‌هاست، یک‌چهارم سطح زیر کشت تحت شبکه مراقبت است.

کمال پور با اشاره بر اینکه جهاد کشاورزی بیشتر به کیفیت اهمیت می‌دهد تا کمیت بیان کرد: برخلاف سال‌های گذشته ما کمیت را فدای کیفیت می‌کنیم و الحمدالله استقبال مردم نسبت به مراقبت‌های بیولوژیک خوب است.

وی بابیان اینکه اعتبار پروژه‌های ملی را وزارت خانه تأمین می‌کند گفت: یکی از پروژه‌های عمرانی ملی، طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی است که هرسال ۱۰ هزار هکتار در کل استان گیلان تجهیز می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت بابیان اینکه امسال پنج هزار هکتار آماده مطالعه است بیان کرد: هر هکتار از این اراضی چیزی حدود هفت الی هشت میلیون هزینه دارد و از طریق وزارت خانه و اعتبارات ملی هزینه می‌شود.

کمال پور با اشاره به اینکه بتونی کردن (لاینینگ) انهار گفت: ما به نهرهای بزرگ کاری نداریم، ما نهرهای درجه سه و چهار را سازمان‌دهی می‌کنیم که عرض یک یا دو متری دارند و هر متر لاینینگ انهار پانصد هزار تومان هزینه دارد.

وی بابیان اینکه شهرستان رشت قابلیت لاینینگ سه هزار کیلومتری را دارد افزود: امسال ۵۰۰ کیلومتر اولویت‌بندی شده است که اعتباری بالغ‌بر ۱۷۰ میلیارد تومان نیاز دارد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت هدف از لاینینگ رودخانه‌ها را جلوگیری از هدر رفت آب دانست و افزود: لاینینگ موجب می‌شود که مصرف آب کمتر شده و سرعت آب بیشتر شود.

کمال پور با اشاره بر ۲۶ پروژه عمرانی استانی گفت: ما چیزی حدود ۷ میلیارد هزینه برای پروژه‌های استانی برآورد کردیم، دو میلیارد برای فصل کشاورزی و سه میلیارد برای تأمین منابع آب هزینه می‌شود.

وی بابیان اینکه ۳۴۷ کارخانه شالی‌کوبی در بخش‌های مختلف شهرستان رشت وجود دارد اظهار کرد: این کارخانجات در ۵ بخش؛ کوچصفهان، خمام، سنگر، لشت نشا وخشکبیجار و سه بخش مرکزی پیربازار، داروسازی و پسیخان وجود دارند که ۶۳ کارخانه غیرفعال است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت بابیان اینکه بزرگ‌ترین کارخانه استان در بخش چوکام قرار دارد تصریح کرد: این کارخانه دو هزار متر زیربنا دارد و زمینی به مساحت ۱۴ هزار متر دارد.

کمال پور با اشاره بر انواع ارقام برنج گفت: بیش از ۸۰ درصد برنج هاشمی کشت می‌شود و مابقی جمشید جو و دیگر اقلام برنج‌های دانه بلند است که قرابت زیادی با هاشمی دارد.

وی با تأکید بر اینکه دانه‌متوسط بیشتر در غرب گیلان کاشته می‌شود گفت: ۱۰۰ هکتار خزر در رشت کشت می‌شود و ۴ هزار و ۲۰۰ شلتوک میان متوسط شلتوک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت بابیان اینکه اجرت کارخانه در هر کیلو شلتوک ۲۵۰ هزار تومان است، افزود: هزینه‌ای ۵۰ میلیاردی به استان تزریق‌شده است که غالباً برای ماشین‌آلات هزینه می‌شود، اما تعداد ماشین‌آلات شهرستان آستانه قوی‌تر از رشت است.

کمال پور با تأکید بر اینکه ۱۲ هزار تیلر در شهرستان رشت وجود دارد گفت: ۱۵۷ دستگاه کمباین، هزار و ۱۵۱ تراکتور، ۲۷۶ ماشین نشا، ۱۰۸ دروگر دستی و ۱۰۹ دسته‌بند در شهرستان وجود دارد؛ این در حالی است که ۵۰۰ دستگاه کمباین به‌تنهایی در آستانه وجود دارد.

وی با اشاره به کشت دوم در زمین‌های کشاورزی گفت: از مهر به بعد می‌توان برای کشت دوم می‌توان انواع باقالی‌ها، شبدر و ... در را شالیزارها کاشت.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان رشت با اشاره به سهمیه کود کشاورزی گفت: سهمیه شهرستان ‌رشت ۲۶ تن کود است، هرسال ۱۵ هزار تن جذب می‌شود و مابقی قابلیت جذب ندارد.

کمال پور با اشاره بر احداث بانک نشا در شهرستان آستانه‌اشرفیه گفت: نخستین بانک نشا با نام قائم در آستانه آغاز به کار کرد، ما در استان ۷۵ سایت بانک نشا داریم که ۳۷ مورد در شهرستان رشت مشغول‌اند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.