معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور گفت: سالانه ۲۵۰میلیون دلار صنایع دستی ایران به کشورهای دیگر صادر می شود و میزان ارزش افزوده در صنایع دستی بالا است.

صادرات سالانه ۲۵۰میلیون دلار صنایع دستی ایران دیگر به کشورها

به گزارش قدس آنلاین، بهمن نامور مطلق عصر سه شنبه در مراسم افتتاح سیزدهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی کشور در اراک، اظهار داشت: در حال حاضر میزان صادرات صنایع دستی کشور تا سه برابر افزایش پیدا کرده و در داخل کشور نیز با اقدامات صورت گرفته وضعیت استقبال از صنایع دستی بهبود یافته است.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: صنایع دستی هر کشور، اولین عرصه مواجهه توریست ها و گردشگران با فرهنگ آن کشور بوده و از این لحاظ از اهمیت ویژه برخوردار است.

وی گفت: در همین راستا تلاش کردیم صنایع دستی به تکرار افتاده را دانش بنیان و ایده محور کنیم تا کاربردی تر شده و پاسخگوی سلیقه امروز جوانان باشد، در حقیقت صنایع دستی ما از رمانتیسم فرهنگی به یک رئالیسم اقتصادی رسیده که در تلاش است در عرصه اقتصادی نقش آفرینی کند و تنها ابزار احیای حس نوستالژیک ایرانی نباشد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور بیان داشت: صنایع دستی ایرانی جلوه و نشانی از اقتصاد مقاومتی است و ترویج صنایع خُرد، راهی برای مقابله با نئولیبرالیسم است که تلاش در توزیع ثروت دارد.

نامور مطلق تصریح کرد: نمایشگاه ها تقریبا ده درصد از گردش مالی صنایع دستی کشور را به خود اختصاص می دهند و علاوه بر فراهم آوردن جایگاهی برای انجام فعالیت اقتصادی، فرصتی برای گفتمان سازی و آشنا کردن عموم با صنایع دستی است که جلوه زیبایی شناسی منقول ما هستند و نیاز به حراست و حفاظت دارد.

وی ادامه داد:  از نتایج بهره گیری از ظرفیت های صنایع دستی کشور، به هویت بخشی ملی، ارز آوری و کار آفرینی می توان اشاره کرد.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: صادرات رسمی اعلام شده صنایع دستی کشور سالانه ۲۵۰ میلیون دلار است و ما با یک میلیون دلار در حوزه صنایع دستی، بیش از ده برابر یک میلیون دلار نفتی اشتغالزایی می کنیم.

وی تصریح کرد: ارزش افزوده در صنایع دستی بسیار بالا است و همچنین این صنعت نیازی به مشارکت شرکت های خارجی ندارد.

نامور مطلق گفت: بسیاری از زیرساخت های قانونی در دولت یازدهم برای صنایع دستی آماده شده و ما امیدواریم که در آینده، صنایع دستی ما دارای ساختار قانونی شده و استفاده از صنایع دستی در منازل، باعث اشاعه فرهنگ ایرانی می شود.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: متنوع ترین صنایع دستی دنیا در ایران وجود دارد و ما برای اشاعه فرهنگ زندگی به سبک ایرانی اسلامی باید از این صنایع در منزل خود استفاده کنیم و این فرهنگ و تنوع اقلیمی را زنده نگه داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.