اهواز- معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: کشت برنج پنج برابر کشت گندم آب نیاز دارد و شبکه‌های آبیاری با توجه به خشکسالی و کم‌آبی برای تأمین آب این محصول دچار مشکلات زیادی شدند بنابراین لازم است سازمان جهاد کشاورزی کشت‌های جایگزین که نیاز به آب کمتری دارند را در برنامه خود قرار دهد.

وضعیت تامین آب در خوزستان بحرانی است‌

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا شبه با اشاره به برنامه تعدیل و کاهش کشت‌های پرمصرف اظهار کرد: با توجه به خشکسالی و محدودیت‌های آبی که در استان به وجود آمد ضروری است سیاست‌هایی برای کاهش تدریجی کشت‌های پرمصرف علی‌الخصوص برنج تدوین و باید سطح زیر کشت محصولات پرمصرف بر اساس یک برنامه تعدیلی و کاهشی تنظیم شود.

وی افزود: امسال سازمان جهاد کشاورزی برای همه حوضه‌ها ۲۷ هزار هکتار کشت برنج پیشنهاد داده بود که این عدد با هدف ایجاد تعدیل و کاهش سطح نسبت به سال‌های قبل بوده است و در نهایت مقرر شد که ۱۲ هزار هکتار کشت در شبکه‌ها و ۶ هزار هکتار در سطح رودخانه‌ها صورت بگیرد اما متأسفانه حدود ۱۵ هزار هکتار در شبکه‌ها کشت برنج داشتیم و ۲۷ هزار هکتار در رودخانه که این اقدام مشکلات کم‌آبی را بحرانی‌تر کرد و تصمیم و برنامه‌ای که در خصوص کشت وجود داشت، هیچکدام عملی نشد و فقط یک تصمیمی بر روی کاغذ بودند که سازمان جهاد کشاورزی عملی شدن آن را کنترل نکرد.

 شبه با بیان این‌که پیروی نکردن از برنامه‌های تعیین شده برای کشت مشکلات فراوانی را به وجود آورد، عنوان کرد: کاشت بیش از حد برنج در بعضی مناطق باعث شد که شبکه‌های آب از نظر ظرفیت، گنجایشی برای تأمین آب و همچنین زهکش‌ها توان دفع آب را نداشته باشند.

شبه با بیان این‌که به دلیل شرایط خشکسالی و کم‌آبی ضروری است ما از منابع آبی خود به بهترین نحو استفاده کنیم، عنوان کرد: وضعیت استان در زمینه تأمین آب بحرانی است، به همین دلیل باید از کشت‌های پرمصرف خودداری شود و کشت‌هایی که نیاز به آب کمی دارند را جایگزین آن‌ها کرد و از برنامه‌های تعدیل و کاهش کشت پیروی شود.

وی با اشاره به برنامه‌های تعدیل و کاهش کشت ادامه داد: با توجه به این برنامه‌ها به جای این‌که کشت کاهش یابد، متأسفانه افزایش پیدا کرده و کشت‌های پرمصرف در استان نسبت به سال‌های گذشته روند صعودی داشته است. همچنین در حوضه کرخه و کارون کشت فراوانی صورت گرفته که باعث به وجود آمدن مشکلات فراوان در شبکه‌های آبیاری می‌شود.

شبه با اشاره به این‌که امسال کشت برنج در حوضه مارون، جراحی، هندیجان و زهره ممنوع و یا محدود شد، گفت: کشت‌های دائمی مانند نخیلات نیاز به آب فراوانی دارند که اولویت تأمین آب برای شهرستان شادگان است. همچنین در حوزه شهرستان هندیجان و زهره به دلیل کم‌آبی کشت‌های تابستانه به کلی ممنوع شد و انتظار داریم که در بخش کشاورزی توجه جدی به مساله کم‌آبی شود.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.