مشهد- رئیس جمعیت هلال احمر بالاترین خدمت داوطلبانه و تخصصی جمعیت را نجات انسان ها با استفاده از خدمات داوطلبانه دانست و گفت: لازم است خدمات داوطلبانه و تخصصی در جمعیت هلال احمر، گسترش و توسعه یابد و جای خدمت وظیفه ای را پر کند.

ارزشمندترین خدمت داوطلبانه نجات جان انسان ها و تبلور آن در هلال احمر است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی جمعیت هلال احمر خراسان رضوی، سید امیرمحسن ضیائی صبح سه شنبه در همایش علمی کاربردی معاونین داوطلبان سراسر کشور در مشهد با قدردانی از امدادگران و نجاتگرانی که در حادثه سیل اخیر استان خوش درخشیدند، خاطر نشان کرد: امدادگران مثل همیشه به موقع و با حداکثر توان، آنچه داشتند در معرض نمایش  و کمک به دیگران گذاشتند.

وی با اشاره به اینکه هر تشکیلاتی، اصول و ارزش هایی دارد که مبنای شکل گیری و هویت آن مجموعه هست، بیان کرد: اگر تشکیلاتی از ارزش ها و اصولش فاصله بگیرد از هویت اصلی خود فاصله گرفته است؛ جمعیت نیز به عنوان یک تشکیلات با اصول و ارزش های معین در حال فعالیت است که محور خدمات بشردوستانه و داوطلبانه هویت اصلی آن را شکل می دهد.

اصول، ارزش ها و فعالیت های بشردوستانه هویت هلال احمر است

ضیائی با تاکید بر اینکه اگر این فعالیت های بشردوستانه از بین برود هویت جمعیت از بین رفته است، گفت: سازمان ها و نهادهای مشابهی هستند که همچون جمعیت هلال احمر فعالیت های بشردوستانه انجام می دهند اما آنچه ما را متمایز می کند اصول و ارزش هایی است که سابقه ۱۵۰ ساله جهانی و ۹۵ ساله ملی دارد.

رئیس جمعیت هلال احمر با تاکید بر اینکه باید فعالیت هایمان را با ارزش ها و اصول خود مورد بررسی قرار دهیم افزود: اگر خدمات ارائه شده از ارزش ها و اصولی که تعیین شده است، فاصله داشته باشد ما از اصولمان انحراف داشتیم.

وی افزود: این اتفاق، ما را تبدیل به یک نهاد امدادرسان می کند که نمونه اش در کشور بسیار زیاد است، در این حالت ما مزیت اصلی خود را از دست دادیم.

پیوندی دوجانبه میان مردم و هلال احمر با فعالیت های داوطلبانه

رئیس جمعیت هلال احمر، مردمی بودن را از مزیت های این نهاد مردمی دانست و گفت: فعالیت های داوطلبانه، ما را به مردم و مردم را به ما پیوند می دهد و باید حافظ این سرمایه عظیم باشیم.

ضیائی با اشاره به اینکه فعالیت های جمعیت هلال احمر به چند دسته تقسیم می شود، گفت: فعالیت در درون و بدنه جمعیت باید داوطلبانه باشد، در بسیاری از کشورهای دنیا جمعیت های ملی بیشتر کارهای روزانه خود را با نیروی داوطلب انجام می دهند و این باید در جمعیت هلال احمر نیز تسری یابد.

وی خدمت داوطلبانه به جامعه را یکی دیگر از نقش های داوطلبانه برشمرد و افزود: بالاترین خدمت داوطلبانه و تخصصی همان خدمتی است که در سازمان امدادونجات انجام می شود که خدمتی چون نجات انسان ها را با استفاده از خدمات داوطلبانه و در سطح ملی انجام می دهند.

رئیس جمعیت هلال احمر با اشاره به جان باختن دو تن از امدادگران داوطلب جمعیت هلال احمر در عملیات نجات فرد حادثه دیده گفت: این دو نفر خود را فدای مردم کردند و این مصداق خدمت داوطلبانه بدون مرز است. سازمان های مشابهی چنین خدمتی را ارائه می دهند اما در قالب وظایفشان تعریف می شود، برای داوطلبان امدادگر جمعیت هلال احمر مرز وظیفه ای وجود ندارد، مرز آنها انسانیت و نجات جان انسان ها است.

ضیائی تصریح کرد: نیاز است خدمت داوطلبانه و تخصصی در جمعیت هلال احمر گسترش و توسعه یابد و جای خدمت وظیفه ای را پر کند.

نیل به اهداف عالی با مشارکت بالاتر مردم در امور داوطلبانه

رئیس جمعیت هلال احمر مشارکت در کارهای داوطلبانه را از دیگر ماموریت های جمعیت بر شمرد و افزود: هرچه مشارکت مردم و نهادها در کارهای داوطلبانه افزایش یابد ما به هدف تعیین شده مان نزدیک تر می شویم.

ضیائی اظهار کرد: در حال حاضر ما در یک محیط رقابتی فعالیت می کنیم که بسیاری از سازمان ها، نهادها، انجمن ها و جمعیت ها کارهای مشابه ما را انجام می دهند، در این فضای رقابتی باید به دنبال ایجاد مزیت های نسبی باشیم و این می طلبد که روش های نوین و روزآمد را برای جلب مشارکت خیرین به کار بندیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.