امیر محبیان معتقد است که در رای اعتماد مجلس اصلاح طلبان روحانی را با چالش بیشتری مواجه می‌کنند و اصولگرایان میل ندارند که در این باره با اصلاح طلبان همسو شوند. وی معتقد است که اصلاح طلبان انتظاراتی از روحانی دارند که غیر منطبق با روحیات اوست

اصولگرایان در رای اعتماد قصد چالش با روحانی را ندارند/روحانی به طور مستقیم تحت فشار اصلاح طلبان است

به گزارش قدس آنلاین، امیر محبیان فعال سیاسی و موسس حزب نواندیشان، با بیان اینکه تحول خیلی خاصی در کابینه پیشنهادی از سوی حسن روحانی دیده نمی‌شود، گفت: کابینه پیشنهادی، تفاوت ماهوی قابل توجهی در مقایسه با کابینه قبل ندارد؛ بعضی از افراد تغییر یافته اند که باید منتظر عملکردشان بود.


وی هم چنین خصوص سن بالای اعضای کابینه هم گفت:نقطه ضعف کابینه پیشین را سن بالا می‌دانستند که حد متوسط ظاهرا کمتر نشده است. هرچند از نظر من صرف سن ملاکی برای کارآمدی یا عدم کارآمدی نیست؛ ولوجوانتر بودن موجب انرژی بیشتر در کار می‌شود ولی عامل تجربه را کمتر دارد. مسئله اصلی به نظر من کارآمدی کابینه است. سن و جنسیت مسئله‌ای فرعی وحاشیه‌ای است.


این فعال سیاسی معتقد است که در رای اعتماد اصلاح طلبان بیش از اصولگرایان برای روحانی چالش ایجاد خواهند کرد و گفت: به گمانم اصولگرایان قصد ندارند برای دولت چالشی در هنگام کسب رای اعتماد ایجاد کنند تا دولت در توجیه ناکارآمدی احتمالی دست به فرافکنی نزند ولی در مقابل به نظر می‌رسد اصلاح طلبان در برابر کابینه معرفی شده موضع واحدی نداشته وقصد دارند صف بندی با دولت جدید را از مجلس و هنگام کسب رای اعتماد شروع کنند؛ باید منتظر بود و دید آیا لابی‌های این چند روزه موفق بوده یاخیر!

رییس مرکز پژوهشی راهبردی آریا ادامه داد: اصولگرایان انتقادات جدی و کاربردی نسبت به دولت دارند ولی قصد ندارند با اصلاح طلبان در زیر فشار قرار دادن دولت همسو شوند. اصولگرایان مسئولیت نتایج اقدامات دولت روحانی را بدوش خود نمی‌دانند ولی اصلاح طلبان قصد دارند از هم اکنون خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ١٤٠٠ یا حتی مجلس مستقل از روحانی نشان دهند تا هزینه‌ها را بر عهده نگیرند.

محبیان با عنوان اینکه روحانی از سوی اصلاح طلبان تحت فشار بوده است عنوان کرد: اصلاح طلبان بوضوح بر روحانی فشار وارد کرده و حتی سهم خواهی را تئوریزه کرده وآن را لازمه دموکراسی دانستند. روحانی مستقیم و غیر مستقیم تحت فشار اصلاح طلبان بود. آن‌ها گمان می‌کردند روحانی در این دوره راهنمای چپ بزند و براست بپیچد تا حدودی هم تحلیلشان غلط نبود لذا با جنجال روی وزرای با سابقه اصولگرایی سعی کردند جهت گیری روحانی را تحت کنترل درآورند تا حدودی هم موفق شدند و احتمالا در مجلس هم فاز دوم را عملی خواهند کرد.


وی افزود:یک ارزیابی ساده مبتنی بر اظهارات چهره‌های سیاسی مشخص می‌کند که خانواده آیت الله هاشمی انتقاداتی جدی به روحانی دارند. آن‌ها انتظار دارند که روحانی تا أبد زیر سایه هاشمی بماند؛ این منطقی نیست؛ قطعا روحانی هاشمی را تحسین می‌کرد ولی قصد ندارد همیشه زیر سایه هاشمی بماند ضمن آن که قصد هم ندارد از روی سرمشق روسای جمهور قبل که به حاشیه رانده شدن از سیاست است؛ رونویسی کند. او می‌خواهد جانشین هاشمی باشد نه مدیون دایم العمر.


او ادامه داد: از طرف دیگر؛ اصلاح طلبان هم نگران خصلت شدیدا محافظه کار روحانی هستند که در برابر مانورهای قدرت شدیدا منعطف است. آن‌ها توقعاتی از روحانی دارند که قطعا غیر منطبق با واقعیت روحیات و روانشناسی روحانی است. آن‌ها به روحانی نگاه موقتی و ابزاری دارند از بخت بد روحانی هم به آن‌ها همین نگاه را دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.