طی سالهای اخیر اعتیاد و مصرف انواع مخدر در میان جوانان شیوع بیشتری پیدا کرده به طوری که پژوهش ها نشان می دهد بیشترین آمار در میان جوانان در سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی وجود دارد. اما خبر ناراحت کننده این است که میانگین سن اعتیاد آنقدر پایین آمده که حالا به سراغ دانش آموزان و کودکان نیز رفته و آنها را هم به دام انداخته است.

قدس آنلاین-  حسن شکری : به گفته یکی از مقامات مسئوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر، یک درصد از دانش آموزان به صورت تفننی مواد مخدر مصرف می کنند و ۶۰ درصد دانشجویان مصرف کننده مواد مخدر گفته اند که شروع مصرف آنها از دوره ی دانش آموزی بوده است. بر اساس آمارهای موجود و به گفته مقامات اجرایی درگیر در مبارزه با مواد مخدر، اکنون مصرف شیشه و روانگردان ها رو به فزونی است و باید با پیشگیری اولیه از آن جلوگیری کرد.

روانشناسان و روانکاوان و جامعه شناسان معتقدند به دلیل اینکه یک جوان بعد از فارغ التحصیلی با امید های زیاد در اجتماع قرار می گیرد چون شغل و کار مناسبی ندارد در جامعه مایوس یا افسرده می شود، برای همین از این لحاظ در کنار شور جوانی نوعی اضطراب و دلواپسی نسبت به آینده در اغلب جوانان و نوجوانان دیده می شود.

آنها بیشتر رغبت شان به گرد همایی ها، با همکلاسی ها و دوستان جدید و دوستان دوره تحصیل است که در نتیجه به تجربه و مسایل ناشناخته تمایل پیدا می کنند و در این گرد همایی ها جوانان به علت نبود امکانات شغل و اشتغال و نداشتن درآمد و پول برای زندگی بهتر، مسئوولان، اجتماع و پدر و مادر خود را مقصر دانسته و برای رهایی از این مشکلات به سیگار، الکل و مواد مخدر پناه می برند.
اما باید توجه کرد که چرا یک دانش آموز به سمت مواد مخدر می رود.

صاحب نظران می گویند،در کل باید گفت که بیماری اعتیاد یک بیماری پیچیده است. این یک بیماری جسمی و روانی و اجتماعی است که دلایل مختلفی باعث بروز آن می شود. به عنوان مثال اگر کسی دچار سرما خوردگی می شود، عوامل زیادی در این سرما خوردگی دخیل هستند و باعث بروز آن می شوند. اعتیاد هم مانند سرما خوردگی، دلایل مختلفی دارد. معمولا نقطه ضعف کسانی که  به سمت مواد مخدر می روند این است که نیاز به آرامش دارند و می خواهند به این آرامش دست پیدا کنند. برای جلوگیری از اعتیاد نوجوانان مان باید آنها را به ابزارهای کافی و لازم مجهز کنیم. مثلا اگر شرایطی فراهم شود که جوانان و نوجوانان بتدریج درمقاطع مختلف تحصیلی در خصوص مهارت های خود بیشتر آموزش ببینند تا بتوانند در صورت نیاز به وسیله آنها با مشکلات خود مقابله کنند. شاید کمتر شاهد این گونه مسایل در میان آنها باشیم. اساسا یکی از مشکلات دانش آموزان و نوجوانان این است که اطلاعات کافی در خصوص خطرات مواد مخدر بویژه مواد مخدر صنعتی ندارند و اغلب به خاطر وسوسه دوستان نابابشان بدون هیچگونه اطلاعاتی این مواد مخدر را مصرف می کنند. اغلب این دانش آموزان که اسیر دام اعتیاد می شوند، می گویند که نمی دانستند این نوع مواد اعتیاد آور است.

آنها با وسوسه دوستانشان این مواد را برای شب های امتحان مصرف می کنند تا مثلا خوابشان نبرد و بتوانند درس بخوانند، همین باعث می شود که معتاد شوند.

آنها نمی دانند که این مواد چه بلایی بر سرشان می آورد و می تواند چه تبعاتی برای آنها داشته باشد. همین نا آگاهی مهمترین دلیل اعتیاد بخشی از دانش آموزان است که باید با اطلاع رسانی مطلوب و آگاهی بخشی آنان را هوشیار تر کرد. صاحب نظران معتقدند که نهاد خانواده اگر به مناسبات منطقی گرایش داشته و سالم باشد قطعا چون به تمام نیازها و مطالبات فرزندان در چارچوب عرف و شرع و قانون می پردازند دارای ثبات فردی و اجتماعی خوبی هستند ولی خانواده هایی که یکی از اعضای آنان معتاد می باشد و یا از ناهنجاری های دیگر رفتاری رنج می برند، فرزندان این دسته ازخانواده در معرض بیشترین هجمه مواد مخدر و سایر ناهنجاری ها و آسیب های اجتماعی هستند. اما در ارتباط با دانش آموزان و روند رو به رشد اعتیاد به انواع مختلف مواد مخدر در آنها باید متذکر شد که مسئوولان و بویژه مسئوولان آموزش و پرورش باید حساسیت بیشتری از خود نشان دهند و با فراهم کردن امکانات لازم برای معلمان، انگیزه آنها را برای رسیدگی به این گونه موارد یعنی بحث مقابله با اعتیاد دانش آموزان تقویت گردد. اساسا نقش معلمان و دبیران در آگاه سازی قشر جوان و نوجوان نسبت به عواقب ویرانگر مواد مخدر خیلی مهم است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.