قم- مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: ۶ محوطه باستان‌شناختی استان قم در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

۶ محوطه باستان‌شناختی قم در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد

به گزارش قدس آنلاین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، عیسی رضایی اظهار کرد: در استان قم بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی ثبت شده وجود دارد که اخیراً ۴۱ اثر که دارای ارزش‌های فرهنگی و تاریخی بودند نیز شناسایی شدند که از این میان ۶ محوطه باستان شناختی در فهرست آثار ملی ایران به‌ثبت رسیده است.

وی گفت: در نامه‌هایی جداگانه از سوی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی کشور، مراتب ثبت ۶ محوطه مذکور به استاندار قم ابلاغ شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم ادامه داد: آثار مذکور تحت حفاظت و نظارت این سازمان است و هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت آن شود، برابر مواد ۵۵۸ لغایت ۵۶۹ از کتاب پنجم قانون مجازات‌های اسلامی جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد و مرمت و بازسازی اثر صرفاً با تأیید و نظارت این سازمان ممکن خواهد بود.

وی بیان کرد: تپه باستانی یا تپه تاریخی، تپه‌ای است که از تخریب کامل یا ناقص شهر، قلعه، زیگورات یا هر بنای عظیم دیگری در گذشته حاصل شده‌ است.

رضایی با بیان اینکه تپه‌های باستانی در ایران همواره مورد تاراج حفاران غیر مجاز قرار گرفته است، افزود: مهمترین مزیت ثبت آثار تاریخی و فرهنگی این است که با ثبت ملی اثر بر همگان معلوم می‌شود که حاکمیت یک کشور نسبت به حفظ و نگهداری آن اهمیت نشان داده است و بر خود واجب می‌داند از آن حمایت و حفاظت کند و از نابودی یا سرقت و از بین رفتن آن با استفاده از مجریان قانون و ضابطین قضایی جلوگیری کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.