کره جنوبی با توجه به تاریخی که از زمان جدایی دو کره پشت سر گذاشته و از اینکه تحت سیطره آمریکا درآمده است خیلی راضی نیست. به این دلیل به دنبال فرصت‌هایی است که بتواند به‌نوعی سلطه آمریکا را نسبت به خود کاهش دهد و به‌این‌ترتیب بتواند با همسایگان خود، یعنی چین، کره شمالی و حتی آسه آن روابط بهتری داشته باشد. حتی ازلحاظ اقتصادی تصور کره جنوبی این است که بسیار به نفعش خواهد بود، اگر چنین اتفاقی بیوفتد.

قدس آنلاین- کره جنوبی با توجه به تاریخی که از زمان جدایی دو کره پشت سر گذاشته و از اینکه تحت سیطره آمریکا درآمده است خیلی راضی نیست. به این دلیل به دنبال فرصت‌هایی است که بتواند به‌نوعی سلطه آمریکا را نسبت به خود کاهش دهد و به‌این‌ترتیب بتواند با همسایگان خود، یعنی چین، کره شمالی و حتی آسه آن روابط بهتری داشته باشد. حتی ازلحاظ اقتصادی تصور کره جنوبی این است که بسیار به نفعش خواهد بود، اگر چنین اتفاقی بیوفتد.  

از طرف دیگر اینکه می‌داند اگر اتفاقی در این منطقه یا جنگی رخ دهد، قطعاً برای کره جنوبی خسارت‌های بسیار سنگینی خواهد داشت؛ زیرا هرلحظه‌ای اگر حرکت اقتصادی این کشور متوقف شود، طبعاً عقب‌ماندگی شدیدی در بازارهای خارجی و تولید این کشور اتفاق خواهد افتاد. از این نظر در سه دهه گذشته کره جنوبی به اشکال مختلفی تلاش کرده تا بتواند به‌گونه‌ای رفتار کند که فضای تهدید و جنگ را از این منطقه دور کند و درعین‌حال بتواند موقعیت و منافع خودش را هم حفظ کند؛ اما آمریکا مایل به این وضعیت نیست. زیر آمریکا منافع خودش را در فضای جنگی می‌بیند. با این شرایط است که هم حضور خودش را توجیه می‌کند و هم اینکه مقدار زیادی سلاح در این منطقه به فروش می‌رساند؛ بنابراین این تعارض بین کره جنوبی و آمریکا جود دارد و آمریکا اجازه نخواهد داد که دولت سئول از این وضعیت خارج شود. به نظر شما تعارض در شبه‌جزیره کره برای کره شمالی یک منفعت است؟ کره شمالی به دلیل اینکه به‌طور دائم از سوی آمریکا مورد تهدید واقع می‌شود و احساس می‌کند که آمریکایی‌ها در تمامی وعده‌ها و قراردادهایی که داشته‌اند خلف وعده کرده و منافع کره شمالی را از بین برده‌اند ازیک‌طرف و از سوی دیگر اینکه، کره شمالی احساسش این است که آمریکا در بلندمدت در منطقه اقیانوس آرام یک وضعیت بسیار گسترده‌ای ازلحاظ اقتصادی و سیاسی داشته باشد. چون ازجمله تحلیل‌ها این است که آمریکایی‌ها می‌خواهند مقداری حضور خود در خاورمیانه را کمتر کنند و در اقیانوس آرام سرمایه‌گذاری بیشتری بکنند. لذا کره شمالی می‌خواهد از این موقعیت منافع بیشتری را کسب کند و آمریکایی‌ها در این منطقه منافع کره شمالی را حفظ نخواهند کرد.

به نظر نمی‌رسد که اوضاع در شبه‌جزیره و شرق آسیا به‌سادگی و به‌زودی حل شود؛ زیرا یک رقابت بنیادی و تضاد آشتی‌ناپذیر بین مجموعه‌ها در شرق آسیا هست و تا زمانی که این تضاد حل نشود قطعاً این فضای امنیتی و تهدید ادامه پیدا خواهد کرد. امروز ما شاهد این موضوع هستیم که تایوان، ژاپن و استرالیا درواقع به‌نوعی مدافعان آمریکا در این منطقه و چین، روسیه و کره شمالی هم در طرف مقابل قرارگرفته‌اند که طبعاً هیچ‌یک از هر دو طرف به‌راحتی حاضر این نیستند که از منافع خودشان در این منطقه صرفه نظر کنند و به این دلیل هست که این تنش ادامه پیدا می‌کند و ممکن است در مقاطعی به یک جنگ گسترده‌ای منتهی بشود. درنهایت آمریکایی‌ها برنامه‌ای برای تعامل دو کره با یکدیگر ندارند. به‌خصوص اینکه کره جنوبی اعتقادش بر این است که با عادی شدن روابط با کره شمالی یک بازار بکر و بسیار مهمی ازنظر امکانات و نیروی انسانی و تولید به روی این کشور بازخواهد شد و کره جنوبی علاقه خاصی نسبت به این موضوع داشته و دارد. ولی قطعاً آمریکایی‌ها نمی‌گذارند چنین چیزی اتفاق بیوفتد؛ بنابراین در دو دهه آینده شرق آسیا شاهد تنش‌های بیشتر و چه‌بسا درگیری‌های گسترده باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.