کارشناسان تأکید می‌کنند، خطر استفاده از سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی نیست و باید مانع تبلیغاتی شد که نوجوانان دبیرستانی و حتی کوچک‌تر را تحریک به استفاده از این سیگارها می‌کنند.

خطر سیگارهای الکترونیکی کمتر از سیگارهای معمولی نیست / لزوم ممنوعیت مصرف سیگار الکترونیکی برای نوجوانان

به گزارش قدس آنلاین، کارشناسان دانشگاه ویرجینای غربی در تازه‌ترین تحقیقات خود دریافتند، تصور اینکه سیگارهای الکترونیکی در مقایسه با سیگارهای معمولی کمتر آسیب می‌زنند، کاملا غلط است و آنها به یک اندازه برای بدن مضر هستند؛ تنها یک پُک از سیگار الکترونیکی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی را افزایش می‌دهد. 

بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته،‌ محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند که سیگار الکترونیکی در موش‌ها باعث آسیب به ریه شده و احتمال عفونت ریوی را در آنها افزایش داده است.

نتیجه یک مطالعه دیگر نیز نشان می‌دهد که سیگارهای الکترونیکی، ریه‌ها را مسموم می‌کنند، اثربخشی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهند و موجب تحریک فعالیت باکتری‌ها می‌شوند که در نتیجه، میکروب‌ها را به صورت بالقوه کشنده‌تر می‌کنند.

این تحقیقات ثابت می‌کند که فرضیه زیان‌بار نبودن سیگارهای الکترونیکی کاملا اشتباه است و مصرف آن می‌تواند به میزان قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و حتی سکته قلبی را افزایش دهد، لذا باید مانع تبلیغاتی شد که نوجوانان دبیرستانی و حتی کوچک‌تر را تحریک به استفاده از این نوع سیگارها می‌کنند.

طبق گزارش مرکز پیشگیری و کنترل بیماری آمریکا، نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی برای کودکان و نوجوانان بسیار مضر است و باعث مسمومیت آنان می‌شود.

نیکوتین مایع موجود در سیگار الکترونیکی از طریق چشم و پوست کودکان و نوجوانان جذب می‌شود و عوارض جانبی مانند استفراغ، حالت تهوع، بیش فعالی، احساس گرگرفتگی، سرگیجه، تپش قلب و سوزش چشم را در آنها ایجاد می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.