اصفهان - مدیرکل محیط زیست اصفهان گفت: براساس مصوبات قانونی دولت حق‌آبه گاوخونی و زاینده‌رود به بخش کشاورزی اولویت دارد اما مسئولان مجموعه مدیریت یکپارچه زاینده‌رود این مسئله را نقض کرده‌اند.

حق‌آبه گاوخونی ارجح بر کشاورزی/نقض قانون مدیریت واحد زاینده رود

به گزارش قدس آنلاین، حمید ظهرابی در گفت‌وگویی اظهار داشت: بر اساس مصوبات قانونی دولت حق‌آبه تالاب گاوخونی و رودخانه زاینده‌رود پس از آب شرب قرار دارد بدین معنا که این حق‌آبه محیط زیستی به بخش کشاورزی اولویت دارد.

وی افزود: مجموعه وزارت نیرو و مسئولان مجموعه مدیریت یکپارچه زاینده رود دو سالی است این مسئله را نقض کرده‌اند و ما نیز مراتب تصمیمات غیرقانونی این مجموعه را اعلام کرده‌ایم و در حال پیگیری این موضوع برای بازگشت به روال قانونی هستیم.

صاحبخانه قربانی کاربری‌های مختلف زاینده‌رود شده است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه در گام نخست باید  ا در زمینه اصلاح این حق‌آبه‌ها فعالیت شود، تایید کرد: حق‌آبه رودخانه زاینده‌رود حداقل باید پس از آب شرب قرار گیرد، در واقع همه کاربری‌های دیگر این رودخانه بر سفره محیط زیست نشسته‌اند و به نوعی صاحبخانه‌ را قربانی دیگر بخش‌ها قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: بار دیگر تاکید می‌کنم که این روند غیرقانونی و برخلاف مصوبات دولت است و باید اصلاح شود، البته در طول سال‌های گذشته گرچه آب رودخانه زاینده‌رود به تالاب نرسیده است اما حداقل از برداشت بخشی از  زهاب و پساب‌هایی که می‌تواند در بهبود حال تالاب موثر باشد جلوگیری شده است.

همیاری خوب مردم و کشاورزان برای تامین حق‌آبه تالاب گاوخونی

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه آگاهی و دانش مردم و صنف کشاورزی در ارتباط با محیط زیست بسیار خوب و مثبت است، تاکید کرد: اعلام همکاری کشاورزان برای تامین حق‌آبه محیط زیستی تالاب از اتفاقات خوبی است که شاهد آن بودیم و در حال حاضر از برداشت‌ها و پمپاژهای غیرمجاز در بستر رودخانه با مشارکت مردم جلوگیری می‌شود.

وی اضافه کرد: در دوران آبیاری گذشته که به شدت با کمبود آب برای کشاوزان شرق استان روبرو بودیم کشاورزان اعلام آمادگی کردند تا بخشی از حق‌آبه تالاب گاوخونی را تامین کنند که البته در هماهنگی دچار مشکلاتی شدیم که امیدواریم در سنوات آتی این اتفاق رخ ندهد.

منبع: مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.