دکتر «بیلگهان آلاگز» با اشاره به وجود تهدیدات امنیتی مشترک برای ایران و ترکیه در منطقه بر اهمیت همکاری های امنیتی دو کشور در قبال تهدیدات مشترک تاکید کرد.

لزوم همکاری ایران و ترکیه برای مقابله با تهدیدات مشترک امنیتی

به گزارش قدس آنلاین، سرلشکر «محمد باقری» رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران برای دیداری رسمی با مقامات سیاسی و نظامی ترکیه از جمله «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه امروز وارد آنکارا شد.

در این سفر که قرار است ۳ روز طول بکشد و به دعوت ارتشبد «خلوصی آکار» همتای سرلشگر باقری صورت می گیرد تنی چند از مقامات نظامی بلند پایه کشورمان از جمله  فرمانده نیروی زمینی سپاه نیز وی را همراهی می کنند.

سرلشگر باقری به هنگام ورود به آنکارا در خصوص اهمیت دیدارش از ترکیه تصریح کرد: «مدت‌های زیادی بود که چنین رفت و آمدهایی میان دو کشور صورت نگرفته بود، اما با توجه به تحولات منطقه و مسائل مربوط به امنیت دو کشور، امنیت مرزها، مقابله با تروریسم لازم بود این سفر انجام بشود که در این مقطع این اتفاق افتاد. »

در خصوص اهمیت دیدار این مقام ارشد نظامی ایران از ترکیه و تاثیر آن بر همکاری های امنیتی دو کشور در سوریه و عراق و ثبات منطقه گفتگویی انجام شده است با دکتر «بیلگهان آلاگز» استاد مطالعات منطقه ای دانشگاه مرمره ترکیه که مشروح آن در زیر آمده است.

*اهمیت دیدار رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران از ترکیه چیست؟

ایران و ترکیه هرگاه که احساس کرده اند تهدیدی مشترک علیه منافع ملی اشان وجود دارد با همدیگر همکاری کرده اند. در حال حاضر هم مسائل بسیار جدی در منطقه ما وجود دارند که تاثیرات مستقیم بر ایران و ترکیه دارند. این موضوعات ارتباط مستقیمی با نگرانی های امنیتی دو کشور دارند. از این منظر دیدار این مقام نظامی ایران از ترکیه حائز اهمیت است. به اعتقاد من مقامات امنیتی دو کشور به اهمیت تبادل اطلاعات امنیتی و اتخاذ سیاست های مشترک در قبال تهدیدات مشترک واقف هستند. به همین دلیل من به نتایج مثبت فرمانده نیروهای مسلح ایران از ترکیه امیدوارم.

*یکی از اهداف دیدار سرلشگر باقری از ترکیه همکاری های مرزی بین ایران و ترکیه عنوان شده است. این همکاری ها چه چیزهایی می توانند باشند؟ آیا می توان ساخت دیوار مرزی بین دو کشور توسط ترکیه را در این راستا دید؟

هر دو کشور ایران و ترکیه دهه ها است که سرگرم مقابله با فعالیت های گروه های ترورییستی  «پ ک ک» و «پژاک» هستند. تاریخ به ما نشان داده است که امنیت مرزها وقتی که به مسئله مبارزه با تروریسم می رسد اهمیت زیادی پیدا می کند. به همین دلیل ترکیه ساخت دیوار در مرزهایش را آغاز کرده است و مقامات ایرانی هم اعلام داشته اند که با این مسئله مشگلی ندارند. ساخت این دیوار منافع دو جانبه ای هم خواهد داشت و اثرات مثبتی بر تبادلات تجاری دو کشور خواهد داشت. در سال های گذشته اعضای گروه های تروریستی پ ک ک و پژاک نه تنها به نیروهای نظامی دو کشور حمله کرده اند بلکه به کامیون ها و سیستم حمل و نقل تجاری دو کشور نیز حمله کرده اند. من فکر نمی کنم این دیوار مشکلی برای ایران ایجاد کند.

*ایران و ترکیه هر دو مخالف برگزاری رفراندوم استقلال توسط اقلیم کردستان عراق هستند. گفته شده است این مسئله از موضوعات مورد بحث طرف ایرانی و ترک در دیدار سرلشگر باقری از آنکارا است. ایران و ترکیه در این خصوص چه همکاری هایی می توانند داشته باشند؟

ترکیه اعلام کرده است که ایجاد یک کشور مستقل کرد در شمال عراق خط قرمزش برای امنیت ملی است. برای ترکیه تمامیت ارضی عراق اهمیت بسیار زیادی دارد. درسال های اولیه جنگ ۲۰۰۳ عراق، ایران و ترکیه پلت فرمی برای وزرای خارجه کشورهای همسایه عراق ایجاد کردند تا موضوعات مرتبط با نگرانی های امنیتی خود را بخاطر کمبود امنیت در عراق مورد بحث قرار دهند. امروز هم هر دو کشور ایران و ترکیه درباره سرنوشت عراق موضع یکسانی دارند. و بر همگان عیان است که بدون موافقت ایران و ترکیه جایی برای کشور کردستان مستقل در آینده جغرافیای منطقه وجود ندارد.

*دیدار سرلشگر باقری از ترکیه چه تاثیری بر تحولات سوریه خواهد داشت؟

ایران و ترکیه اختلافات زیادی در قبال تحولات سوریه داشته اند. به هر حال مشخص شد که ناامنی در سوریه تهدیدات مستقیم برای ترکیه و ایران ایجاد می کند. به همین علت دو کشور رویکرد دیپلماتیک جدیدی را آغاز کرده اند تا شکاف های امنیتی درخصوص سوریه را ترمیم کنند. ترکیه در سوریه بطور همزمان سرگرم مبارزه با داعش، «پ ک ک»، «ی پ گ» و «پ ی د» است و مصمم به حمایت از مرزهایش در قبال این گروه های تروریستی است. برای ترکیه تشکیل یک دولت کردی مستقل در شمال سوریه فرقی با ایجاد یک دولت کردی مستقل در شمال عراق ندارد. لذا ترکیه تمایل دارد که ایران هم چنین موضعی را در سوریه دنبال کند که در این صورت ترکیه در همکاری با ایران در سوریه تردید نخواهد کرد. و شکی نیست که دیدار مقام نظامی ایران نتایج مثبتی به دنبال خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری مهر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.