بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره شنبه گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد. گروه هنر روزنامه قدس به همین انگیزه با چند تن از برگزیدگان این دوره در رشته‌های مختلف درباره کمّ و کیف برگزاری این دوره از جشنواره به گفت‌وگو نشسته است.

سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها به سود تئاتر است

قدس آنلاین- بیست و پنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره شنبه گذشته با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.  
گروه هنر روزنامه قدس به همین انگیزه با چند تن از برگزیدگان این دوره در رشته‌های مختلف درباره کمّ و کیف برگزاری این دوره از جشنواره به گفت‌وگو نشسته است.  

حسام افروز، برگزیده بهترین کارگردانی بخش صحنه‌ای، درباره حضور خود در این جشنواره اظهار کرد: این چهارمین دوره حضورم در جشنواره تئاتر سوره بود. به زعم منتقدان و داوران، ویژگی بارز این دوره حضور آثار فاخر شهرستانی نسبت به آثار تهرانی بود که واقعاً با یکدیگر قابل قیاس نبودند.

کیفیت آثار شهرستانی‌ها بالاست

وی با تأکید بر اینکه کیفیت آثار خوب شهرستانی قابل توجه بود، اضافه کرد: همه کارهای شهرستانی یک سر و گردن از آثار تهرانی بالاتر بودند. همانند سنوات گذشته شرایط خوب جشنواره قابل توجه بود و توانستیم در ایام جشنواره روزانه به تماشای ۵ نمایش بنشینیم و ارتباط‌هایی که توانستیم در این چند روز با دوستان تئاتری داشته باشیم، اتفاق بسیار خوبی بود.

وی در ادامه با اشاره به حمایت تئاتر سوره از تئاتر شهرستان‌ها، افزود: تنها جشنواره‌ای که به تئاتر شهرستان‌ها و جوانان بها می‌دهد، سوره است. مابقی جشنواره‌ها مانند فجر یا آیینی- سنتی، بیشتر میزبان آثاری از تهران هستند که این مسئله هم به خاطر کاهش هزینه‌های جشنواره است.

برگزیده بهترین کارگردانی بخش صحنه‌ای همچنین اضافه می‌کند: باید به رابطه‌هایی که در جشنواره‌های دیگر وجود دارد، اشاره کرد اما در جشنواره سوره بدون نگاه به چنین شرایطی، همیشه به گروه‌های شهرستانی بها دادند و اتفاقاً جواب آن را هم گرفتند. این یک رابطه دوطرفه بوده است. مسئولان نگاه ویژه‌ای به تئاتر شهرستان داشتند و متقابلاً شهرستانی‌ها با این حمایت آثار فاخر و ارزشمندی ارائه کردند؛ به طوری که دبیر جشنواره طی جلسه‌ای که روز سوم با کارگردانان داشتند، گفتند تا اینجای کار داوران و منتقدان از کیفیت بالای اجرای شهرستانی بی‌نهایت شگفت‌زده شدند.

افروز تأکید کرد: امیدوارم جشنواره سوره تعطیل یا تبدیل به دوسالانه نشود. سوره جشنواره بسیار خوبی است و امیدوارم مسئولان حوزه هنری بتوانند با حمایت از این جشنواره، پرچم آن را همیشه بالا نگاه دارند.

بین‌المللی شدن به چه قیمت؟

کیوان صباغ، برگزیده بخش بهترین نمایشنامه‌نویسی، نیز با اشاره به اینکه امسال چهارمین دوره حضورش در این جشنواره است، گفت: جشنواره امسال به لحاظ سطح کیفی آثار نسبت به دو دوره قبلی بهتر بود اما به لحاظ کیفیت برگزاری، علی‌رغم اینکه مسئولان تمام تلاش خودشان را کردند، اما مشخص بود که با کمبود منابع مالی مواجه‌اند.

وی اضافه کرد: البته مسئولان تمام همّ و غم خود را صرف کردند که جشنواره خوب برگزار شود اما کمبود منابع مالی مشهود بود. به طور مثال اگر سال‌های گذشته اسکان ۶ روز بود و همه گروه‌ها حضور داشتند، اما در این دوره فقط یکی دو روز امکان حضور فراهم بود.

وی در ادامه یادآور شد: سطح کیفی آثار نسبت به دوره‌های قبلی بالاتر بود. در بخش نمایشنامه‌نویسی نویسندگان خوبی داشتیم که ید طولایی در درام‌نویسی دارند و رقابت سخت و تنگاتنگی در جریان بود. همچنین برای اولین بار، ۵۰ درصد گروه‌های شرکت‌کننده شهرستانی بودند و اختتامیه هم نشان داد که بیشتر جوایز به گروه‌های شهرستانی رسید. این نشان می‌دهد که به گروه‌های شهرستانی بها داده شده و این حمایت هم صرفاً شعار نبوده است و البته گروه‌های شهرستانی هم کارهای قوی ارائه دادند. تئاتر شهرستان‌ها چند سالی است که رشد کرده و کیفیت آثار ارتقا یافته است. البته شاید هم تهرانی‌ها خیلی راغب به حضور در جشنواره نبودند که به نظرم این مسئله باید آسیب‌شناسی شود.

وی درباره بین‌المللی‌شدن جشنواره عنوان کرد: اگر صِرف بیلان و آمار نباشد و به دنبال فرهنگ‌سازی باشیم، اتفاق خوبی است اما اگر فقط به دنبال بین‌المللی‌شدن باشیم، این اتفاق در مورد فجر هم افتاد که زمان برد تا جا بیفتد ولی باید اهداف خود را از این توسعه‌بخشی به‌درستی مشخص کنیم.

جشنواره‌ای که همیشه تداوم داشته است

در ادامه پژمان شاهوردی، برگزیده بخش کارگردانی تئاتر خیابانی، عنوان کرد: این پنجمین دوره‌ای است که در این جشنواره شرکت می‌کنم واز زمان آقای کشن‌فلاح حضور داشتم. سوره یکی از جشنواره‌هایی است که همیشه دغدغه شخصی خودم بوده که طوری برنامه‌ریزی کنم تا بتوانم در آن کار داشته باشم زیرا جشنوارة معتبری است و هر فرد تئاتری دوست دارد که در آن حضور داشته باشد. وی در ادامه افزود: جشنواره سوره از همان ابتدای کشوری‌شدن توانست افراد باسابقه را جذب کند. هر سال وقتی من وارد جشنواره می‌شوم، می‌دانم گروه‌هایی در جشنواره هستند که هم کارشان را بلدند، هم تجربه بسیار خوبی دارند و هم از چندین مرحله گذشتند تا توانستند به این جشنواره راه پیدا کنند.

شاهوردی درباره کیفیت آثار بخش خیابانی تصریح کرد: آثار بخش خیابانی بسیار قوی بودند. فکر می‌کردم چطور می‌شود با این دوستان رقابت کرد و داوران در قبال این کارهای قوی با چه انتخاب سختی مواجه هستند. ضمن اینکه مخاطبان هم به‌شدت با کارها ارتباط گرفته و از آن‌ها استقبال ‌کردند.

وی با اشاره به ضرورت تداوم و توالی جشنواره ماه گفت: در دوره آقای کشن‌فلاح این جشنواره بسیار خوب برگزار می‌شد، اکنون هم با حضور رحمت امینی و کوروش زارعی بسیار حرفه‌ای برپا می‌شود و ما واقعاً در تهران هیچ احساس کمبودی نداشتیم و شرایط برای ما مهیا بود و این نتیجة آن است که گروهی برای این کار برنامه‌ریزی کرده است. متأسفانه این نظم و انضباط در جشنواره‌های دیگر کمتر دیده می‌شود ولی در جشنواره سوره هر کسی سر جای خودش بود و کسانی که جشنواره را برگزار می‌کردند، کاربلد بودند. امیدوارم این وضعیت ادامه داشته باشد و با تغییر این دوستان اتفاقی نیفتد که ما باز هم کمبود حس کنیم.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.