یزد - استاندار یزد گفت: استقرار صنایع کم آبخواه و سازگار با محیط زیست در استان ضروری بوده و از یک سال گذشته به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ کردیم که مجوزی جهت احداث صنایع کاشی و فولاد در استان دیگر صادر نشود.

مجوز احداث صنایع کاشی و فولاد در استان یزد صادر نمی شود

به گزارش قدس آنلاین، سید محمد میرمحمدی درنشست مشترک با هیات امنای کارآفرین استان یزد اظهار داشت: از یک سال قبل به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ابلاغ کرده ایم که مجوزی جهت احداث صنایع کاشی و فولاد استان صادر نشود و خط مشی استان تنها بر استقرار صنایع هایتک و توسعه فناوری و ایجاد واحدهای پژوهشی که بتواند نیازهای فارغ التحصیلان را پاسخگو باشد، متمرکز شود.

وی افزود: آماری ارائه شده بود مبنی بر اینکه ۳ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی در استان موجود است، در صورتیکه پس از بررسی صحیح مشخص شد که تعداد یک هزار و ۵۰۰ عدد از این واحدها یا به مرحله اجرایی نرسیده، یا تعطیل است و یا کاربری دیگری پیدا کرده و بر همین اساس است که همواره بر ارائه آمار شفاف و صحیح تاکید داریم تا بتوان بر مبنای آن و به درستی تصمیم گرفت و برنامه ریزی کرد.

میرمحمدی با بیان برخی از مباحث مطروحه خصوص وضعیت اشتغال و صنایع استان افزود: مسئولیت، هدف و شرح وظایف کانون کارافرینان کاملا روشن و مشخص است و باید از مرحله ابراز نظر و بیان صرف مطالب خارج و به وادی عمل گام گذارید وهمه دستگاه های دخیل در امر کارافرینی و اشتغال استان بایدموضوعات این حوزه را با مبنا و مستندات و آمار مشخص مطرح کنند تا با ترسیم روند صحیح، مشکلات و مسائل را بر پایه تحلیل، پژوهش و بررسی مناسب، مشخص تا در جهت رفع آن اقدام عملی و معمولصورت بگیرد.

استاندار با اشاره  به برخی از اقدامات صورت گرفته در راستای رفع موانع موجود در راه سرمایه گزاران و کارافرینان تصریح کرد: مرکزی برای جلب نظر سرمایه گزاران و جذب سرمایه گذاری در استان ایجاد شده و تمام نهادها و دستگاه هایی که باید در زمینه سرمایه گذاری ابراز نظر کنند در این مرکز متمرکز شده و تمام سیستمهای نرم افزاری لازم مستقر شده و نمایندگان تام الاختیار دستگاه ها نیز در این مرکز حضور دارند تا کارهای اصلی پیرامون سرمایه گذاری حداکثر ظرف یک روز به سامان برسد، منتهی برخی میخواهند بدون رعایت ضوابط و تنها بر مبنای روابط و خارج از اصول کار را دنبال کنند که همین امر باعث اطاله کار و خروج از روند تعریف شده می شود.

این مسئول کانون کارافرینان را مرکزی جهت هم فکری و هم اندیشی صاحبنظران و ایده پردازان عرصه کارافرینی دانست و خاطر نشان ساخت: کارافرینی به سه عامل «ایده پردازی و خلاقیت»، «سرمایه» و «نیروی انسانی» نیاز دارد و هر سه این عوامل در استان یزد موجود است و تنها باید با همفکری، هم اندیشی و تلاش مضاعف، این عوامل را برای کارافرینی هرچه بهتر در خدمت گرفت.

وی افزود: به منظور جلب نظر سرمایه گزاران و جذب سرمایه گذاری در استان، پهنه بندیهای لازم در عرصه های انرژی خورشیدی، صنایع و کسب و کار مشخص شده و بیش از ۷۰ پروژه به دو زبان فارسی و انگلیسی معرفی و مرکز سرمایه گذاری در استان نیز ایجاد شده و پرداخت تسهیلات بانکی نیز به تناسب پیگیری و انجام شده است.

استاندار تصریح کرد: اگر سرمایه گذاری به میزان لازم آورده در اختیار داشته باشد، مشکلی از سوی بانک های استان جهت پرداخت تسهیلات به او وجود ندارد مگر آنکه بدهی بالایی به سیستم بانکی داشته باشد که در این صورت انتظار پرداخت تسهیلات به او انتظاری نابجاست.

میرمحمدی با اشاره به طرح موضوع از سوی یکی از حاضرین مبنی بر معطل ماندن ظرفیت قریب به ۵۰ درصد از واحدهای صنعتی استان، از کانون کارافرینان خواست تا در اسرع وقت، لیست واحدهای مورد نظر تهیه و به استانداری ارسال شود تا بررسی موضوع، علت معطل ماندن ظرفیت این واحدها مشخص و رفع مشکل گردد.

استاندار خطاب به کانون کارافرینان استان گفت:هر کدام از واحدهایی که در امر صادرات مشغول هستند و مشکل برگشت پول دارند را طی لیستی به استانداری معرفی کنید تا این موضوع نیز از طریق بانکها پیگیری شود.

میرمحمدی با بیان این مطلب که کانون کارآفرینان استان در راستای یکی از کارکردهای خود، باید به عنوان بازوی مشورتی سرمایه گزاران و واحدهای تولیدی و صنعتی عمل کند افزود: کانون برای جلسه آتی، لیست پروژه هایی را که جهت کارافرینی تعریف شده به همراه لیست سرمایه گزاران شناسایی شده و داوطلب و میزان سرمایه گذاری مد نظر آنها، تهیه و ارائه کند.

وی گفت: کانون کارافرینان استان باید توانمندیها و حوزه وظایف و عمل خود را از طرق مختلف و با بهره گیری از توان رسانه ها به ویژه رسانه ملی در استان، به سرمایه گزاران معرفی کند تا علاقه مندان به سرمایه گذاری ضمن برقراری ارتباط موثر با کانون، از مزیتهای مختلف مشورت با این نهاد نیز بهره مند شدند.

این مسئول با اشاره به لزوم اجرایی شدن مجوزهای صادره در حوزه صنعت و تولید در مدت زمان مشخص افزود: از این پس مقرر شده در صورتیکه مجوزهای صادره در مدت زمان معین به مرحله اجرا در نیامده، بلافاصله ابطال شود و در این باره دستورات لازم به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان داده شده و از این سازمان خواسته ایم که تمامی واحدهایی نیز که ده سال از صدور مجوز آنها گذشته و هنوز اقدامی در راستای اجرا و تولید انجام ندادند، از لیست خارج و تکلیف آنها مشخص شود.

وی ادامه داد: وقتی از کارآفرینی حرف میزنیم باید بر جنبه های رقابت در تولید و ایجاد ارزش افزوده محصولات تمرکز کنیم چرا که مبنای بازار تولید بر این دو اصل یعنی تولید کالا با ارزش افزوده لازم و کیفیت و قیمت مناسب استوار است و این به زبان ساده تر یعنی کیفیت بالاتر همراه با قیمت پایینتر و این مهم همان دستیابی به مزیت رقابتی است و آنهم تنها با تکیه بر خلاقیت، فناوری و ایده پردازی نو حاصل می شود.

میرمحمدی با اشاره به مبحث کارآفرینی برای فارغ التحصیلان دانشگاهی استان، از همه دستگاه های مربوطه خواست تا آمار مشخصی از این فارغ التحصیلان را ارائه دهند تا به تناسب رشته تحصیلی، نسبت به میزان اشتغال آفرینی لازم برای آنها، بررسی لازم صورت گیرد.

استاندار در پایان ضمن تاکید بر همکاری متقابل بخش دولتی با کانون کارآفرینان خاطرنشان ساخت: تمام دستگاه ها و نهادهای دولتی در استان، جهت ارائه مشورت و همفکری و همراهی لازم با کانون کارآفرینان آمادگی لازم را دارند و امیدوارم این همکاری به نتایج ارزنده ای در عرصه اشتغالزایی، سرمایه گذاری و کارافرینی استان، ختم شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.