«شیخ علی الکربابادی» فعال سیاسی بحرینی، گفت: آل‌خلیفه به تخریب تعداد زیادی از مساجد شیعیان مبادررت ورزید. بسیاری از مساجدی نیز که تخریب شدند، از سابقه تاریخی برخوردار بودند. برخی از این مساجد حتی پیش از سیطره آل‌خلیفه بر ارکان قدرت در بحرین، وجود داشتند. رژیم آل‌خلیفه به خوبی می‌داند که چنین مساجدی نمایانگر میراث دینی بحرین هستند.

آل‌خلیفه دنباله‌روی سیاست‌های صدام معدوم است

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ چند ماه است که رژیم آل‌خلیفه در اقدامی غیرانسانی و غیرقانونی شیخ «عیسی قاسم» رهبر عالی شیعیان بحرین را در اقامت اجباری قرار داده است. از سوی دیگر، سلسله اقدامات این رژیم در قلع و قمع انقلابیون نیز طی ماه‌ها و هفته‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده است. این درحالی است که ملت بحرین نه‌تنها از مقابله با آل‌خلیفه بازننشسته اند، بلکه در روزهایی که فلسطینیان به شدت نیازمند کمک‌های کشورهای جهان اسلام هستند، دست یاری به سمت شهروندان فلسطینی هم دراز کرده اند. درهمین ارتباط گفتگویی با «شیخ علی الکربابادی» فعال سیاسی بحرینی انجام داده‌ایم که مشروح آن را مطالعه می‌کنید:

چند ماه از اعمال اقامت اجباری علیه شیخ عیسی قاسم توسط آل‌خلیفه می‌گذرد؟ آیا خبری از آخرین وضعیت شیخ عیسی در دست است؟ آیا آل‌خلیفه اجازه ملاقات با شیخ را می‌دهد؟

تاکنون هیچ خبر جدیدی از وضعیت اخیر شیخ عیسی قاسم به دلیل تداوم اقامت اجباری وی در منزل، به دست نیامده است. شیخ عیسی به دلیل بیماری‌هایی که پیشتر از آن رنج می‌بُرد، به مراقبت پزشکی فوری احتیاج دارد و آل‌خلیفه مجوز حضور پزشکان در منزل وی را صادر نکرده است. به همین دلیل، رهبر عالی شیعیان بحرین وضعیت جسمانی مناسبی ندارد. از سوی دیگر، طبق اعلام آل‌خلیفه حتی خانواده شیخ عیسی هم حق ملاقات با وی را ندارند. به ندرت و در برخی موارد بسیار معدود، آل‌خلیفه اجازه دیدار دختران شیخ عیسی با وی را آن هم در یک شرایط کاملا امنیتی و تحقیرآمیز، صادر می‌کند. تنها راه رهایی شیخ عیسی از وضعیت کنونی، اعمال فشار بیشتر انقلابیون بر رژیم آل‌خلیفه برای شکستن محاصره رهبر شیعیان بحرین است. تداوم این وضعیت، سلامتی شیخ عیسی را بدون شک با مخاطره بسیار جدی مواجه خواهد ساخت.

مدتی است که نظامیان رژیم آل‌خلیفه سیاست هتاکی به مقدسات شیعیان بحرینی را تشدید کرده‌اند. این رژیم در همین راستا تعداد زیادی از مساجد شیعیان را به شدت تخریب کرده است. هدف آل‌خلیفه از این اقدامات چیست؟

 پروژه اهانت به مقدسات شیعیان بحرینی و به ویژه تخریب مساجد اهل تشیع توسط آل‌خلیفه در واقع از سال ۲۰۱۱ تشدید شد. آل‌خلیفه در همین سال به تخریب تعداد زیادی از مساجد شیعیان مبادررت ورزید. بسیاری از مساجدی نیز که تخریب شدند، از سابقه تاریخی برخوردار بودند. برخی از این مساجد حتی پیش از سیطره آل‌خلیفه بر ارکان قدرت در بحرین، وجود داشتند. رژیم آل‌خلیفه به خوبی می‌داند که چنین مساجدی نمایانگر میراث دینی بحرین هستند و درست به همین دلیل است که دست به تخریب آن‌ها در سطوح گسترده می‌زند.

وجود مساجدی با سابقه تاریخی بسیار زیاد در بحرین با ایدئولوژی آل‌خلیفه به طور کامل در تضاد است. از آنجایی که مقامات آل‌خلیفه هیچ ارتباطی با میراث دینی و فرهنگی بحرین ندارند و در این کشور اشغالگری می‌کنند، طبیعی است که به مقدسات شیعیان از جمله مساجد رحم نکنند. تاکنون حدود ۴۰ مسجد در بحرین توسط آنها تخریب شده است. افزون بر این، حسینیه‌های مختلفی نیز توسط نظامیان این رژیم هدف تخریب و نابودی قرار گرفته‌اند.

بسیاری از شخصیت‌های انقلابی و فعالان سیاسی بحرینی توسط دستگاه قضایی آل‌خلیفه تاکنون بازداشت شده‌اند. آیا ممکن است که چنین سیاستی به تضعیف اراده انقلابیون بحرینی منجر شود؟

روند بازداشت‌های خودسرانه‌ای که بدون تفهیم اتهام در بحرین صورت می‌گیرد، بسیار فراتر از آن چیزی است که در رسانه‌ها اعلام می‌شود. مقامات آل‌خلیفه علاوه بر روحانیون، شخصیت‌ها و فعالان سیاسی بحرینی، حتی فعالان توئیتری را که پست‌های سیاسی بسیار ساده به اشتراک می‌گذارند، بازداشت می‌کنند. خانواده‌های شخصیت‌ها و فعالان سیاسی بحرینی هم از شرّ اقدامات آل‌خلیفه در امان نیستند و بدون هیچ دلیلی مورد آزار و اذیت‌های مختلف قرار می‌گیرند. شمار زیادی از سیاسیون و فعالان بحرینی سلب تابعیت شده‌اند. در مقابل، آل‌خلیفه به شدت سیاست اعطای تابعیت به افراد خارجی را در پیش گرفته است تا بدین‌ترتیب بافت اجتماعی بحرین را دستخوش تغییر و تحولات گسترده سازد.

آل‌خلیفه در برخورد با انقلابیون بحرینی سیاست‌های صدام معدوم را در پیش گرفته است؛ انقلابیون را در زندان‌های خود به اشکال مختلف تحت شکنجه‌های شدید قرار می‌دهد و آن‌ها را به تجاوز جنسی به اعضای خانواده‌هایشان تهدید می‌کند. با این وجود، قطعا چنین سیاست‌هایی به تضعیف اراده انقلابیون بحرینی منجر نخواهد شد. مردم بحرین و انقلابیون این کشور مصمم هستند که انقلاب چندین و چند ساله خود را به نتیجه مورد دلخواه برسانند. سلسله بازداشت‌های ظالمانه سیاسیون و انقلابیون بحرینی توسط آل‌خلیفه هیچ تغییر در مسیر انقلاب بحرین ایجاد نخواهد کرد.

اخیرا شهروندان بحرینی به دلیل حوادث خونین مسجدالاقصی اقدام به برگزاری تظاهرات گسترده در همبستگی با ملت فلسطین کرده‌اند. چه رابطه‌ای میان ملت بحرین و مسأله فلسطین وجود دارد؟

 این اولین باری نیست که مردم بحرین در حمایت از قدس اشغالی و محکومیت اشغالگران صهیونیست دست به برگزاری تظاهرات می‌زنند. حمایت مردم بحرین از مسأله فلسطین به زمان‌های دور بازمی‌گردد و موضوع جدیدی نیست. از زمان نامگذاری روز جهانی قدس توسط امام خمینی (ره) تاکنون هیچگاه اتفاق نیافتاده است که مردم بحرین در این روز به برگزاری راهپیمایی جهت اعلام همبستگی با شهروندان فلسطینی روی نیاورند. حتی در روزها و شب‌هایی که سرکوب‌های شدید آل‌خلیفه بر زندگی بحرینی‌ها سایه افکنده بود، شاهد حضور مردم بحرین در خیابان‌ها در حمایت از مسأله فلسطین بودیم. موضع اصولی مردم بحرین، حمایت از مسأله فلسطین و مسجدالاقصی است.

این وظیفه و تکلیف هر مسلمانی است که مقدسات خود در هر نقطه از جهان حمایت به عمل آورد. ما معتقدیم که بقای رژیم صهیونیستی در آینده به دلیل ماهیت تروریستی این رژیم، برای تمامی کشورهای منطقه، مسلمانان و حتی مسیحیان بسیار خطرناک است. رژیم صهیونیستی غده صهیونیستی است که به دنبال تجزیه تمامی کشورهای منطقه است. ملت بحرین سر سازگاری با صهیونیست‌ها ندارد و دوشادوش ملت فلسطین حرکت می‌کند.

برخی اوقات انفجارهایی در مناطقی از بحرین اتفاق می‌افتد و آل‌خلیفه بلافاصله انگشت اتهام را بدون ارائه هیچگونه سند و مدرکی به سمت انقلابیون نشانه می‌رود. ارزیابی شما از این موضوع چیست؟

 بدون تردید آل‌خلیفه برای جلوگیری از خدشه وارد شدن به چهره خود به دنبال قلع و قمع گسترده انقلابیون بحرینی، اتهامات ناروایی را به انقلابیون نسبت می‌دهد تا بدین‌طریق، اقدامات خود علیه آن‌ها را در نزد افکار عمومی توجیه کند. آل‌خلیفه پرونده‌سازی‌های بسیاری را علیه انقلابیون انجام داده است. چه کسانی دستگاه قضایی بحرین را مدیریت می‌کنند؟ آیا مسئولان آل‌خلیفه، خود مسئولیت اداره دستگاه قضایی را عهده‌دار نیستند؟ برهمین اساس، واضح است که نمی‌توان به اتهامات چنین دستگاهی علیه انقلابیون اعتماد کرد. متأسفانه شاهدیم که برخی جوانان بحرینی به خاطر همین اتهامات ساختگی به اعدام محکوم می‌شوند.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.