۲۵ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴
کد خبر: 555803

«فادی الشمری» عضو ائتلاف ملی عراق، گفت: رسانه‌های غربی تلاش کردند که جایگاه حشدالشعبی را درمیان اهل تسنن عراق تخریب کنند اما زمانی که نیروهای مردمی وارد استان‌های سنی نشین شده و آحاد مردم را از چنگ تروریست‌ها آزاد کردند، سنی‌ها متوجه شدند که حشدالشعبی برای آزادی آن‌ها به میدان آمده است.

به گزارش قدس آنلاین به نقل از هفته نامه بیت المقدس؛ نیروهای عراقی پس از هشت ماه درگیری شدید با تروریست‌های تکفیری داعش سرانجام موفق به تسلط بر تمامی مناطق اشغال شده توسط آن‌ها در موصل شدند. عملیات بزرگ آزادسازی شهر موصل واقع در استان نینوا حدود هشت ماه پیش یعنی در روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۱۶ با دستور مستقیم «حیدر العبادی» نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق کلید خورد. نیروهای عراقی از زمان آغاز این عملیات، ضربات مهلکی را بر پیکره داعش وارد آوردند. تصمیم مهم و استراتژیک فرماندهی کل نیروهای مسلح عراق در جریان عملیات موصل، موافقت با حضور نیروهای حشد شعبی در این عملیات بود. نیروهای حشد شعبی در طول این مدت نقش مهم و تعیین کننده‌ای را در نبرد آزادسازی موصل ایفا کردند؛ درست به همین دلیل است که همواره آماج حملات لفظی سران محور غربی ـ عربی قرار گرفتند. در همین راستا با «فادی الشمری»  نماینده پارلمان و عضو ائتلاف ملی عراق گفت‌وگویی انجام دادیم که شرح آن از نظر می گذرد.

پس از آزادی موصل از چنگ داعش آیا نیروهای عراقی برای ادامه مبارزه با تروریست ها به سوریه خواهند رفت؟

حضور نیروهای نظامی عراق در خاک سوریه منوط به تصمیم گیری و ارزیابی فرمانده کل نیروهای مسلح و نخست وزیر عراق یعنی حیدر العبادی است در این خصوص دولت عراق تصمیم می‌گیرد. پیش از این فرماندهی حشدالشعبی و همچنین فرماندهی نیروهای مسلح عراق اعلام کرده بودند تنها در صورتی در سوریه با داعش می جنگند که دولت عراق به صورت کامل با دولت و ارتش سوریه در این خصوص هماهنگی‌های لازم را انجام دهد.

در هفته‌های اخیر نیروهای امنیتی عراق و نیروهای امنیتی سوریه در مرزهای مشترک به هم رسیدند. این تلاقی و روبرو شدن نیروهای دو طرف را چگونه ارزیابی می کنید؟

اخیرا در قالب کمیته چهار جانبه متشکل از ایران، روسیه، عراق و سوریه در خصوص عملیات مشترک سوریه و عراق در مرزهای مشترک رایزنی هایی انجام گرفته است. باید بگویم روبرو شدن نیروهای نظامی دو طرف در مرزهای مشترک یک تغییر و پیشرفت راهبردی در مبارزه با گروه‌های تروریستی محسوب می شود. این روبرو شدن همچنین مانع از به نتیجه رسیدن تلاش برخی از بازیگران منطقه‌ای از جمله ترکیه، آمریکا و اردن برای تجزیه سوریه و عراق از طریق استان درعا در سوریه می شود.

 آیت الله سیستانی با صدور فتوای جهاد موجب حضور مردم عراق در صف مبارزه با تروریسم شدند. دیدگاه شما در باره نقش فتوای ایشان در کسب پیروزی نیروهای عراقی در برابر تروریست‌های داعش چیست؟

طبیعتا اگر فتوای آیت الله سیستانی نبود این پیروزی‌ها در برابر داعش کسب نمی شد. پس از صدور فتوایی توسط ایشان میلیون ها عراقی نیز به این امر لبیک گفته و با تشکیل حشد الشعبی در صحنه مبارزه با تروریسم حاضر شدند. این مردمی که در صحنه حاضر شدند بصورت داوطلبانه اقدام به این کار کردند و هیچ چشم داشت مادی مد نظرشان نبود. مردم عراق پس از این فتوای برای دفاع از کشور و مقدسات خودشان  قیام کرده و این دستاوردها را کسب کردند. درخصوص حشدالشعبی نیز باید بگویم که پس از اینکه   آنها آموزش‌های لازم را دیدند و تجربه کافی در مبارزه با  داعش کسب کردند، اکنون به یکی از مهم ترین یگان‌های نظامی در کشور تبدیل شده و اشراف خوبی در حوزه امنیتی کسب کرده است. حشدالشعبی در حال حاضر پایگاه مردمی خوبی نیز کسب کرده و شهروندان عراقی به این نیروها همچون سپر و سوپاپ اطمینانی برای کشور نگاه می‌کنند. رسانه‌های غربی بسیار تلاش کردند که جایگاه حشدالشعبی را درمیان اهل تسنن عراق تخریب کنند اما زمانی که نیروهای مردمی وارد استان‌های سنی نشین شده و آحاد مردم از پیر و جوان و زن و مرد را از چنگ تروریستها آزاد کردند، سنی‌ها متوجه شدند که حشدالشعبی برای آزادی آن‌ها به میدان آمده است و فهمیدند که این نیروهای مردمی شهروندان عراقی را بدون توجه به مذهب و رویکرد سیاسی آنها از چنگ تروریسم آزاد می‌کنند و فرقی میان آنها قائل نمی شوند.

نقش مستشاران ایرانی را در آزادسازی موصل چگونه تحلیل می‌کنید؟

نقش ایران در این پیروزی بسیار بزرگ و پررنگ بود. ایران به صورت مستقیم حشدالشعبی و دیگر گروه‌های نظامی عراق را تجهیز کرد و برای تجهیز این نیروها نیز نیازمندی‌های نیروهای عراقی از جمله تسلیحات و مهمات را تأمین کرد. ایران برای چنین کاری فراتر از روند تعاملات بین المللی کار کرد. این در حالی است که پیش از این عراق با کشورهای دیگر بر سر میز مذاکرات نشسته و قراردادهای خرید و فروش سلاح و هواپیما را با آن‌ها به امضاء رسانده بود اما این کشورها با وجود این‌که می‌دانستند عراق درگیر جنگ با تروریسم جنایتکار و وحشی است، بازهم به عراق کمک نکرده و اجرای این قراردادها به تاخیر افتاد. در چنین شرایطی ایران بدون توجه به برخی مسائل، به صورت مستقیم از نیروهای امنیتی عراق و حشدالشعبی  حمایت کرد و آنچه که در اختیار داشت به آن‌ها تحویل داد و در این زمینه از چیزی دریغ نکرد. همچنین دولت عراق از ایران درخواست کرد مستشاران نظامی را به عراق اعزام کند و این مستشاران با فرماندهی سردار قاسم سلیمانی در عراق حضور یافتند و تجربه نظامی و تمام توان خود را برای کمک به نیروهای عراقی به میان آوردند. حضور سردار سلیمانی در خط مقدم و در میان نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش به آن‌ها بسیار انگیزه می داد. بنابراین ایران در کسب این پیروزی‌های بزرگ توسط عراقی ها با ما شریک است.

ائتلاف بین المللی موسوم به ضد داعش به فرماندهی آمریکا در روند آزادسازی موصل چه نقشی داشت؟

 نظامیان ائتلاف بین المللی در فرآیند تبعیت از امر فرماندهی نیروهای مسلح عراق و هماهنگی با آن‌ها درعملیات‌های مختلف بسیار تاخیر و تعلل می‌کردند. همچنین پیش از آغاز عملیات آزادسازی موصل نیز این ائتلاف بین المللی در سطح مطلوبی در جنگ با داعش حضور نداشت ولی با این حال در کشورهای مختلف کنفرانس و همایش برگزار می‌کردند و در آن نقش ائتلاف بین المللی را در روند مبارزه با تروریسم در عراق را برجسته می‌کردند که این امری خلاف واقع بود.

مناطقی که توسط نیروهای اقلیم کردستان در موصل آزاد شده است آیا تحت کنترل اقلیم باقی می‌ماند یا به دولت عراق واگذار می‌شود؟

انتظار داریم در این خصوص مشکلات بسیاری پیش آید. به ویژه پس از اینکه اقلیم کردستان درصدد اجرای همه پرسی برای استقلال خود از عراق می باشد؛ این درحالی است که هم دولت عراق و هم طرف‌های منطقه‌ای با برگزاری این همه پرسی استقلال توسط اقلیم کردستان مخالفت کرده‌اند. در چنین شرایطی امیدواریم که با کمک دولت‌ها و کشورهای دوست طرفین یعنی دولت عراق و مقامات اقلیم کردستان بر سر میز مذاکره بنشینند و به تفاهماتی عمیق در این خصوص دست یابند.

هفته نامه بیت المقدس دوشنبه هر هفته ضمیمه روزنامه قدس منتشر می شود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.