به تازگی شیوارئیس شورای رقابت از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی انتقاد کرد و از وزارت صنعت خواست درباره گران شدن خودروهای وارداتی پاسخگو باشد.

واردات و ارزبری خودرو شتاب گرفت

قدس آنلاین- به تازگی شیوارئیس شورای رقابت از افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت خودروهای وارداتی انتقاد کرد و از وزارت صنعت خواست درباره گران شدن خودروهای وارداتی پاسخگو باشد.

بررسی های نشان می دهد که افزایش قیمت خودروهای وارداتی، در کنار واردات بی رویه و خروج ارز وهمچنین فروش مجوزهای واردات خودرو با طمع کسب ثروت های بادآورده به ۴چالش مهم اقتصاد کشور و بازار خودرو تبدیل شده است. هرچند که دولت فعلا ثبت سفارش خودروهای وارداتی رامحدود کرده وبه دنبال طرح ساماندهی واردات خودرواست.

در این رابطه انتشار آمار واردات ۲۶هزار دستگاه خودرو به ارزش ۶۴۰میلیون دلار طی ۴ماه سال جاری نشان می دهد که همچنان این تجارت پرمنفعت از سوی برخی افراد خاص وشرکت ها ادامه دارد.

این واردات در حالی صورت گرفته که چندی قبل وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز ثبت سفارش واردات تمام خودروهای سواری وارداتی را متوقف کرده بود.

اخیرا نیز در حجم گسترده‌ای خودروهای ساخت خارج در اماکن گمرکی تخلیه و نسبت به اظهار این کالاها به گمرک و متعاقباً ترخیص آنها اقدام می‌شود. نکته قابل توجه دیگراینکه در حال حاضر سایت ثبت سفارش برای نمایندگیهای مجاز نیز بسته است.

دراین رابطه تسنیم نوشت :براین اساس می توان به یک صفحه از مانیفست (فهرست کل بار) شمارۀ ۶۰۰۲۴۶۵۵ کشتی آ۱۰  اشاره کرد که دارای تعدادی دستگاه خودروی سواری تویوتا راو۴، هیوندای توسان، لکسوس، تویوتا کمری، بی ام و، رنو و... و. می باشد که این خودروها ۳/۵/۱۳۹۶ طی مانیفست فوق از بندر مبدأ بارگیری و پس از چند روز در بندر بوشهر تخلیه و نسبت به اظهار این خودروها اقدام شده است. لازم به توضیح است که برخی از این خودروها نیز بالای ۲۵۰۰سی سی هستند وواردات آن ها برخلاف مصوبه دولت صورت گرفته است.

با این حال رئیس انجمن واردکنندگان خودرو در این خصوص گفت: قرار بود با اجرای بخشنامه جدید توقف ثبت سفارش خودرو، از خروج ارز جلوگیری شود اما متأسفانه در همین خردادماه ۵/۲ برابر ارز از کشور خارج شد.

فرهاد احتشام زاده با گلایه از اینکه اعمال قوانین جدید و البته ممنوعیت واردات خودرو باعث شده تا راهکارهای شکست این قوانین هم توسط نمایندگی‌های متفرقه شناسایی شود، اظهار داشت: هم اکنون تصمیم های آنی، واردات خودرو را بی برنامه کرده است به این صورت که دستکاری اسناد و مدارک  توسط نمایندگی‌های متفرقه برای واردات خودرو انجام و حتی انتقال سند و یا ثبت سفارش هم انجام می‌شود.

وی با انتقاد از بخشنامه معاون اول رئیس جمهور مبنی بر ممنوعیت واردات خودرو توسط نمایندگی های متفرقه، گفت: این تصمیم بدون همفکری از تشکل ها اعمال شد البته باید بگویم این موضوع باعث شد تا واردکنندگان متفرقه احساس نگرانی کرده و تمام سفارش های خود را از گمرگ ترخیص کنند به نحوی که فقط در خردادماه امسال با رشد ۲.۵ برابری نزدیک به ۱۰ هزار خودرو وارد کشور شده است.

احتشام زاده تصریح کرد: قرار بود با اجرای این بخشنامه اقدامات لازم برای خروج ارز اعمال شود اما متأسفانه در همین خردادماه ۲.۵ برابر ارز از کشور خارج شد.

* ماجرای گروه های ذی نفوذ

رئیس اتاق بازرگانی، ایران هم در خصوص واردات ۶۴۰میلیون دلار خودرو به کشور در ۴ماه گفت: در این زمینه اگر ثبت سفارش صورت گرفته باشد مشخص است که این ارزها از مبادی رسمی کشور خارج می شود وقاچاق هم نیست واز سویی مشخص است که منشا این ارزها چه به صورت ارز آزاد ومبادله ای، بانک مرکزی است که در نهایت این واردات نیز به صورت رسمی انجام می شود.

غلامحسین شافعی در خصوص تاثیرات منفی این حجم واردات خودرو بر اقتصاد کشور افزود: درست یا اشتباه این کار به کسانی برمی گردد که مجوز صادر می کنند وهمانطور که مسوولان کشور نیز اعلام کرده اند حمایت از تولید داخل باید اولویت اول کشور باشد وکالاهایی را که در داخل می توانیم تولید کنیم نباید از خارج وارد شود.

وی با بیان این که واردات باید کنترل شود تصریح کرد: در این خصوص صادرکنندگان مجوز وآن هایی که مسوول صدور مجوز هستند باید مسئله را مدنظر قرار دهند اما ما حمایت از تولید داخلی را اولویت اول کشور می دانیم وباید مسئله واردات محدود شود.

شافعی با تایید این مسئله که دست های پشت پرده در واردات خودرو وجود دارد خاطرنشان کرد: این دست ها را شما می توانید در قاچاق هم ببینید اما مهم این است که باید چنین دست هایی قطع شود.

وی ادامه داد: ما گروه های ذینفوذی در اقتصاد کشور داریم که تاثیر گذارند واین افراد وگروه ها منافع ملی مورد توجهشان نیست که امیدوارم وزیران جدید در این خصوص کاری انجام دهند.

* خروج میلیون ها دلار ارز از کشور

یک کارشناسان بازار خودرو نیز با بیان این که حجم واردات فعلی خودرو شاید مربوط به ثبت سفارش های قبلی باشد تصریح کرد: در گذشته اشخاص حقیقی هم می توانستند خودرو وارد کنند اما اکنون باید این واردات از طریق شرکت ها وبا مجوز باشد که این مسئله نیز پس از ثبت سفارش میسر خواهد بود.

حیدری با اشاره به سودهای کلان واردکنندگان خودرو و تاثیر افزایش تقاضا در بازار ارز برای واردات به خبرنگار ما گفت: به نظر می رسد تا زمانی که تولید داخل تقویت نشود وتیراژ خودرو کم باشد واردات خودرو ادامه یابد.

وی با بیان این که هم اکنون نمایندگی های خودروهای خارجی نیز به ترفند فروش شرایطی برای جذب مشتری روی آورده اند، اظهارداشت: البته این واردات موجب خروج میلیون ها دلار ارز از کشور می شود.

•  ترمز واردات کشیده شد

گفتنی است چند روز قبل هم معاون وزیر صنعت از بسته ماندن سایت ثبت سفارش واردات خودرو تا اطلاع ثانوی خبر داده بود.

به گفته مجتبی خسروتاج، ثبت سفارش واردات خودرو تا زمان تصویب طرح ساماندهی واردات خودرو در دولت باز نخواهد شد و هر زمان بخشنامه آن  در دولت تصویب شد اجازه واردات خودرو را خواهیم داد.

رییس سازمان توسعه تجارت ایران افزود: در چهارماهۀ اول سال جاری حدود ۲۶ هزار دستگاه خودرو سواری وارد و در گمرکات کشور ترخیص شده که در مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۸ هزار دستگاه بوده است که نشان‌دهندۀ افزایش ۳۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.