خرم آباد- رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد گفت: سازمان نظام پزشکی بروجرد در خصوص ساماندهی پسماندهای پزشکی تعلل می‎کند.

سازمان نظام پزشکی بروجرد در ساماندهی پسماندهای پزشکی تعلل می‎کند

به گزارش قدس آنلاین، مصطفی مصطفی‎وند در این باره اظهار کرد: با توجه حساسیت زباله‎های عفونی و خطرناک پزشکی، طی سال‎های اخیر ساماندهی این پسماندها در بروجرد در دستور کار قرار گرفته است.

وی خاطر نشان کرد: هم اکنون بیمارستان‎های شهر بروجرد مجهز به دستگاه اتوکلاو هستند و زباله‎های تولیدی را پیش از دفن در این دستگاه بی‎خطر و عادی می‎کنند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد بیان کرد: برخی مراکز درمانی، مطب‎ها و آزمایشگاه‎های تشخیص طبی نیز طی قراردادی زباله‎های تولیدی خود را در دستگاه‎های بیمارستان بی‎خطر می‎کنند، البته این روند ناکافی بوده و مورد رضایت سازمان محیط زیست نیست.

مصطفی‎وند ادامه داد: در آخرین جلسه کارگروه پسماند بروجرد مقرر شد که سازمان نظام پزشکی فردی را برای سرمایه‎گذاری و خرید دستگاه اتوکلا و و نصب آن در محل دفن زباله‎های شهری معرفی کند.

وی تاکید کرد: در این جلسه شهرداری نیز مکلف شد که زمین مورد نیاز برای نصب این دستگاه را فراهم کند که گویا زمینی استیجاری برای این کار در نظر گرفته شده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بروجرد افزود: اگر چه منتظر معرفی سرمایه‎گذار از سوی سازمان نظام پزشکی هستیم که تا کنون فردی برای این منظور معرفی نشده است.

مصطفی‎وند خاطر نشان کرد: در حال حاضر برخی مراکز درمانی فاقد دستگاه بی‎خطر ساز پسماندها، کار تفکیک زباله از مبدا را انجام می‎دهند، اما این کار سلامت کارگران زحمتکش شهرداری را تهدید می‎کند و باید پسماندهای عفونی حتما بی‎خطر سازی شوند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از مسایل مربوط به پسماندهای ویژه و شهری در بروجرد بلا تکلیف مانده است، اظهار کرد: تعیین تکلیف در این باره در انتظار روی کار آمدن شورای پنجم شهر بروجرد است، تا از طریق مصوبات و تصمیمات شورای شهر موضوع پسماندها به سرانجام برسد.

رییس اداره حفاظت محیط زیست بروجرد با بیان اینکه مواد شیمیایی، نمونه‎برداری‎ها، سر سرنگ‎ها و سایر اشیای تیز و برنده جزو پسماندهای ویژه و خطرناک محسوب می‎شوند، عنوان کرد: با تهیه و نصب دستگاه اتوکلاو همه این پسماندها بی‎خطر و به زباله‎های عادی تبدیل می‎شوند.

مصطفی‎وند افزود: در جلسات توجیهی و برنامه‎های آموزشی فعالان در مجتمع‎های پزشکی، مطب‎های پزشکان، آزمایشگاه‎ها و مراکز تولید کننده پسماندهای ویژه و خطرناک با روش‎های مدیریت پسماندها آشنا شده‎اند. 

وی تاکید کرد: بازرسان اداره حفاظت محیط زیست بروجرد به دلیل اهمیت زباله‎های بیمارستانی و ویژه در تهدید سلامت مردم و محیط زیست همه مراکز درمانی را مورد بازرسی قرار داده و با عواملی که به سلامت و بهداشت عمومی آسیب بزند، برخورد می‎کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.