۲۶ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۳
کد خبر: 555951

اسرائیل و اقلیم کردستان

دکتر حسن هانی زاده

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در دیدار با ۳۳ تن از اعضاء کنگره امریکا حمایت اسرائیل از استقلال کردستان عراق را اعلام کرد.موضع‌گیری آشکار مقامات رژیم صهیونیستی از همه‌پرسی جدائی اقلیم کردستان نشان می‌دهد که این رژیم استراتژی منطقه‌ای خود را بر کوچک‌سازی و تقسیم کشورهای اسلامی و عربی قرار داده است. اسرائیل در تقسیم سودان به دو بخش شمالی و جنوبی و کمک به دولت اتیوپی برای ایجاد سد النهضه بر روی رودخانه نیل و تشویق عربستان در حمله به مردم یمن نقش اساسی داشته.

قدس آنلاین - موضوع تقسیم عراق نیز بخشی از استراتژی رژیم صهیونیستی برای عملیاتی ساختن مقوله اسرائیل بزرگ از نیل تا فرات است، زیرا با تقسیم سودان اسرائیل عملاً به ساحل نیل دست‌یافت و اکنون با کمک به تجزیه کردستان عراق درصدد دست‌یابی به ساحل فرات برآمده است.

از سال ۲۰۰۳ که رژیم دیکتاتور عراق سرنگون شد و اقلیم کردستان به‌نوعی به یک خودمختاری کامل دست‌یافت رژیم صهیونیستی برای نفوذ در شمال عراق و ایجاد مزاحمت برای ایران و سوریه چندین پایگاه در این اقلیم ایجاد کرد. رفت وامد بازرگانان اسرائیلی به اقلیم کردستان نشان می‌دهد که این رژیم خیز بلندی برای تقویت حضور دائمی خود در شمال عراق برداشته است.

در اقلیم کردستان عراق نیز میان دو جریان قدرتمند حزب دموکرات و اتحادیه میهنی کردستان بر سر برگزاری همه‌پرسی در این منطقه اختلاف‌نظر شدیدی وجود دارد.

لذا علیرغم مخالفت جهانی با همه‌پرسی جدائی کردستان عراق که قرار است در ۲۵ ماه سپتامبر "سوم مهرماه" آینده برگزار شود، رژیم اسرائیل بدون پرده‌پوشی، از جدائی کردستان پشتیبانی می‌کند.

در صورت برگزاری این‌همه پرسی که قطعاً به استقلال اقلیم کردستان منجر خواهد شد، بحران جدیدی در عراق و منطقه به وجود خواهد آمد که تنها منحصر به عراق باقی نخواهد ماند.

امریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، دولت مرکزی عراق و ایران با برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق مخالفت کرده‌اند درحالی‌که اسرائیل، عربستان و امارات متحده از برگزاری این‌همه پرسی استقبال کرد ه اند.

این امر از وجود یک توطئه مشترک عربی صهیونیستی برای تجزیه عراق و کوچک‌سازی این کشور و فراهم ساختن مقدمات گسترش نفوذ رژِیم صهیونیستی در شمال عراق حکایت دارد.

 در صورت تحقق چنین پروسه‌ای منطقه در آینده شاهد ماجراجوئی‌های جدید رژیم اسرائیل در مثلث ایران، سوریه و عراق خواهد بود که این امر به یک بحران فراگیر منطقه‌ای تبدیل خواهد شد.

در چنین فرایندی اقلیم کردستان نخواهد توانست به توسعه پایدار و تشکیل یک دولت باثبات دست پیدا کند زیرا شرایط جغرافیائی اقلیم کردستان به‌گونه‌ای است که بدون رضایت عراق، سوریه، ایران و ترکیه امکان ارتباط این اقلیم با خارج وجود نخواهد داشت.

به اعتقاد ناظران سیاسی رهبران اقلیم کردستان در چارچوب عراق یکپارچه و قدرتمند با حفظ اصول خودمختاری خود بهتر خواهند توانست رفاه و امنیت را برای ساکنان این اقلیم ایجاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.