مجمع خیرین سلامت طی هشت سال فعالیت خود بیش از ۴۹۱۶مرکز درمانی در کشور ساخته است.

شفاف نبودن عملکرد مراکز خیریه؛ چالش مشارکت نیکوکاران

قدس آنلاین- یک عضو مجمع خیرین سلامت با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: طی این اقدام‌های خداپسندانه ۵ میلیون مترمربع زیربنا و ۱۵ میلیون مترمربع زمین از سوی نیکوکاران اهدا شده است. همچنین خیرین این عرصه بیش از ۵۰۰۰ میلیارد تومان به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کمک کرده‌اند.

علیرضا کلاهان با تأکید بر اینکه امروزه در انجام فعالیت‌های خیریه‌ای نیازمند جریان سازی هستیم، افزود: برای رسیدن به اهداف مورد نظر در حوزه محرومیت زدایی و کاهش مشکلات، همه گروه‌ها باید مشارکت جدی و آگاهانه داشته باشند؛ چرا که همواره مردم ما علاقه مند به انجام امور خیر خواهانه هستند، اما نیازها و فضاهای این امر را نمی‌شناسند. از این رو در برخی حوزه‌ها با وجود آنکه مشارکت خیرین سلامت به حد اشباع رسیده، ولی نیکوکاران به این بخش همچنان رغبت بیشتری نشان می‌دهند. از این رو ایجاد توازن میان فعالیت‌ها و نیازها ضروری به نظر می‌رسد.

این خیر سلامت همچنین تصریح کرد: از چالش‌های مشارکت نیکوکاران نبود شفافیت در عملکرد مراکز خیریه‌ای و فعالیت‌های موازی است. از این رو برای جلب اعتماد خیرین باید عملکرد این نهادها به روشنی برای مردم تشریح شود. همچنین برای گسترش آثار این اقدامات باید فعالیت‌های خیریه‌ای از قالب سنتی خارج شده و ضرورت‌های امروز جامعه نیز مورد نظر قرار بگیرد. چنان که در حال حاضر باید بر حمایت نیکوکاران از عرصه‌های پژوهشی و پیشگیری توجه شود. از همین رو طرح یک «نیکوکار یک پژوهشگر» از سوی مجمع خیرین سلامت مطرح شده است. همچنین در حوزه‌های امداد و نجات و حتی سازمان انتقال خون نیازمند مشارکت جدی خیران هستیم؛ زیرا برای انجام یک جراحی قلب باز نیازمند پنج واحد خون هستیم و چنانچه این مقوله تأمین نشود جراحی زبده‌ترین متخصص قلب نیز نمی‌تواند در سلامت وبهبود بیماران اثرگذار باشد.

وی خاطرنشان کرد: شاید در نگاه نخست توجه به امداد و نجات و تقویت خدمات آتش نشانی مسئله‌ای بی‌ربط به نظام سلامت تصور شود؛ در حالی که در عمل مداخله به موقع در پیشگیری و کاهش صدمات حوادث می‌تواند هزینه درمان کشور را به طور چشمگیری کاهش دهد.

کلاهان همچنین افزود: مشارکت رسانه‌ها برای انعکاس اخبار با موضوعاتی همچون فعالیت‌های خیریه‌ای بخصوص در حوزه سلامت باید فراگیر بوده و تنها رسانه یا فرد خاصی به عنوان فعال این حوزه شناخته نشود؛ چرا که همین موضوع سبب بروز انحصار رسانه‌ای شده و بتدریج روابط رفاقتی را به دنبال خواهد داشت. این مسئله نیز از آفت‌های فعالیت‌های خیران محسوب می‌شود؛ چنان که گاه سطحی‌ترین و حتی عادی‌ترین فعالیت‌های گروهی خاص از این مجموعه از سوی اصحاب رسانه برجسته می‌شود. در حالی که امور خیرخواهانه گروهی دیگر مورد غفلت قرار گرفته و یا دست کم نقد می‌شود. به طوری که ادامه این روند می‌تواند کاهش اثربخشی فعالیت‌های خیرخواهانه را در پی داشته باشد.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.